۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۳۳۷۴۲
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

حوزه انقلابی است؛ ما تعریف درستی از انقلابی‌گری نداریم

حجت‌الاسلام اسلامی در نقد کسانی که معتقدند حوزه بعد از انقلاب، انقلابی نیست، گفت: حوزه انقلابی است، ما تعریف درستی از انقلابی‌گری نداریم.
حجت الاسلام رضا اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا اسلامی در نشست علمی مناسبات حوزه و انقلاب اسلامی که امروز سوم آبان برگزار شد با بیان این‌که ما تعریف درستی از انقلابی‌گری نداریم، گفت: وقتی می‌خواهیم از فعالیت‌های حوزه گزارش دهیم دستاوردهای علمی و انقلابی آن را نمی‌بینیم، آن وقت می‌گوییم که حوزه انقلابی نیست.

وی که در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سخن می‌گفت، اظهار داشت: حوزه در حال حاضر از فضای امن و مطمئنی برای فعالیت‌های علمی برخوردار است؛ این تأمین امنیت و پشتیبانی سیاسی تأثیرات انقلاب اسلامی بر حوزه است که فعالیت‌های حوزه و خدمات آن را به انقلاب تشدید می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این‌که پشتیبانی‌های نظام از حوزه با استقلال آن هیچ منافاتی ندارد، پشتیبانی مالی نظام از حوزه را از ضرورت‌های تعامل حوزه و انقلاب اسلامی عنوان کرد و بسترسازی‌هایی را که برای حوزه اتفاق می‌افتد را از دیگر تأثیرات انقلاب بر حوزه برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: نظام سیاسی به طور طبیعی خود را در یک بستری قرار داده که حوزه در آن بستر حضور دارد؛ دولت و نظام با حوزه رابطه دارد و بسیاری از نیازهای داخلی و بین‌المللی از طریق دولت و نظام حاکمیتی به حوزه منتقل می‌شود و اگر مشاهده کردید که حوزه تحریک شده و به این نیازها پاسخ داد؛ بنابراین حوزه انقلابی است.

حجت‌الاسلام اسلامی اقتدار بخشی به حوزه را از دیگر تأثیرات انقلاب بر حوزه برشمرد و گفت: وقتی حقوق عده‌ای وابسته به امضای یک روحانی به عنوان کارشناس دینی است، این نشان می‌دهد که تربیت شدگان حوزه به این حد رسیده‌اند که یک مرجع رسمی برای تأیید و عدم تأیید باشند و این یعنی حوزه وارد انقلاب شده است.

وی با بیان این‌که در مناسبات حوزه و انقلاب اسلامی لایه‌های عمیقی وجود دارد که باید مطالعه و رصد شود، اما این‌ها را رصد نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: حوزه از آنجا که توجه به نیازها و لوازم نظام دارد، انقلابی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر این مطلب که تأثیرگذاری حوزه بر انقلاب دائم و رو به تشدید است، گفت: در دوره‌هایی که برخی مدعی افت تأثیر حوزه بوده‌اند، این تأثیرگذاری از راه‌های دیگر صورت گرفته است. چنانچه برخی مبلغان شناخته شده نیستند و فعالیت تبلیغی خود را ناشناخته به بهترین شکل انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام اسلامی در ادامه افزود: طیف وسیعی از مقالات علمی پژوهشی که در حوزه تدوین می‌شود مانند فقه مدیریت، فقه اقتصاد و فقه حکومت ناظر به مناسبات نظام است که باید به عنوان تأثیرات حوزه بر انقلاب اسلامی رصد شود.

وی با بیان این‌که قانون اساسی محصول مشترک انقلاب اسلامی و حوزه علمیه است که هنوز ابعاد مختلف آن رصد نشده است، گفت: معتقدم در برخی داوری‌ها که درباره تأثیر انقلاب اسلامی بر حوزه و روحانیت و تأثیر حوزه بر انقلاب اسلامی شده، تحریر محل نزاع نشده است./920/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات