۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۵۳۳۹۱۴
کارشناس سازمان پزشکی قانونی:

پویایی فقه شیعه می تواند به کمک پزشکی قانونی بیاید

نوروزی بر لزوم ورود فقه پویای شیعه به مسائل مختلف پزشکی قانونی از جمله سقط درمانی تأکید کرد و گفت: با این مسأله می توانیم جلوی سقط های غیر قانونی و شرعی را بگیریم.
اختتامیه ششمین همایش طب و قضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی نوروزی کارشناس سازمان پزشکی قانونی ظهر امروز در مراسم اختتامیه ششمین همایش طب و قضا که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، به ارائه مقاله ای در مورد بررسی چالش های ژنتیکی در سقط جنین درمانی پرداخت و اظهار داشت: سالانه حدود 46 میلیون سقط در جهان صورت می گیرد که از این میزان 19 میلیون غیر قانونی است.

وی با ابراز تأسف از این که در سال 250 هزار سقط جنین غیرقانونی در ایران نیز صورت می گیرد، ابراز داشت: البته با اطلاع رسانی عمومی که در مورد صدور مجوز سقط جنین انجام شده آماری مجوزهای صدوری رو به افزایش است که به معنای افزایش سقط جنین نیست بلکه به افزایش سقط صورت بهداشتی و معیارهای پزشکی است.

کارشناس سازمان پزشکی قانونی در مورد تاریخچه صدور مجوز سقط جنین نیز عنوان داشت: در حقیقت این مسأله ابتکار رهبر معظم انقلاب است که برای اولین بار در سال 76 برای جنین های مبتلا به تالاسمی ماژور فتوا به جواز سقط دادند و در سال 84 ماده واحده ای در این راستا تصویب شد.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث شد که در تحقیقات علمی کشورهای مختلف از ایران به عنوان الگویی موفق به عنوان نظارت بر سقط جنین و ورود آن به قانون یاد بکنند و البته افزایش تقاضا برای سقط جنین به این مفهوم بود که مردم به سیستم رسمی و قانونی کشور اعتماد بیشتری دارند.

نوروزی حرج شخصی برای مادر را مسأله ای ضروری دانست و تأکید کرد: البته نباید این مسأله بی رویه صورت بگیرد و این راه هم باید دانست که از دست دادن محصول بارداری بیش از همه برای خود مادر سخت است که درخواست سقط جنین می دهد.

وی ادامه داد: علم پزشکی در حال پیشرفت است و به عقیده ما بهتر است انواع دیگری از بیماری ها به لیست موارد مجاز اضافه شود و در باه زمانی محدود و مشخصی به روز رسانی نسبت به شناسایی بیماری های نوین صورت بگیرد.

کارشناس سازمان پزشکی قانونی در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه به پویا بودن فقه شیعه بتوانیم با تغییر شرایط و افزایش اختیارات پزشکی قانونی در مورد کسانی که قبل ولوج روح امکان تشخیص بیماری حرجی وجود دارد با اقدام به صدور افزایش مجوز به سرانه سلامت کمک کرده و جلوی گناه و معصیت در سقط های غیردرمانی و غیر قانونی و همچنین بعد از ولوج روح را بگیریم./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات