۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۵۳۳۹۲۶
آيت الله نمازي:

زكات نشانه اقتدار اسلام و جامعه توحيدي است

نماينده ولي فقيه دركاشان، زكات را نشانه اقتداراسلام و جامعه توحيدي دانست و گفت: اسلام در سياستگذاري‌هاي خود همه نكات آسيب پذير جامعه را پوشش داده است.
آيت الله نمازي آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي پيش از ظهر امروز در شوراي زكات شهرستان كاشان، با اشاره به اينكه برخي از فرايض ديني از فرايض اصلي و برخي ديگر فرايض فرعي است، از مسأله زكات به عنوان يكي از اركان فرايض اصلي و اركان ديني نام برد و گفت: زكات مانند نماز و روزه و حج از اركان دين است.

وي زكات را نشانه دهنده اقتدار توحيدي دراسلام دانست و افزود: اسلام در سياستگذاري‌هاي خود همه نكات آسيب پذير جامعه را پوشش داده است كه يكي از نكات آسيب پذير فقر است و ما چه بخواهيم و نخواهيم همه انسانها به لحاظ معنوي و مادي متفاوت از يكديگر هستند.

آيت الله نمازي ادامه داد: همانگونه كه ميزان معرفت يك فقيه و مجتهد با يك طلبه معمولي متفاوت است از سوي ديگر ميزان تمكن مالي بين انسانها نيز متفاوت است چرا كه برخي در راس ثروت و سرمايه داري قرار دارند و برخي ديگر در نهايت فقر قرار دهند.

به گفته وي، برخلاف اسلام كه خمس و زكات و انفاق را براي حل مشكلات جامعه تدبير كرده است، ساير مكاتب براي حل مشكلات جامعه هيچگونه راهكار و تدبيري ارائه نكرده اند.

نماينده ولي فقيه دركاشان تأكيد كرد: اگر براي بحث زكات و خمس و انفاق در جامعه به درستي برنامه ريزي و تدبير شود و كساني كه در امر كشاورزي و دامداري و مسائل اقتصادي بازار فعاليت دارند نسبت به وظايفي كه برعهده دارند اهتمام ويژه داشته باشند هيچ مشكلي در جامعه وجود نخواهد داشت.

آيت الله نمازي در ادامه، از ركن معنوي و ركن اقتصادي بعنوان مبناي اقتدار جامعه توحيدي نام برد و عنوان كرد: ركن معنوي اسلام كعبه است كه محور توحيد است و مكه اگر به درستي تعريف شود و رابطه جامعه توحيدي با كعبه به درستي بيان شود كه كعبه محور قيام و مركز معرفت است، بشريت نيز بر محور كعبه جمع خواهند شد.

وي افزود: به اندازه اي جرم و جنايت در دنيا افزايش يافته است كه بشريت امروز از ابرقدرتها خسته و نا اميد شده اند و به دنبال منجي عالم بشريت خواهند بود و بر محورتوحيد و كعبه جمع خواهند شد.

نماينده ولي فقيه دركاشان، مبناي دنيا را بر مسائل مادي و اقتصادي دانست و با بيان اينكه ثروت و سرمايه عامل قيام جامعه بشري است، خاطرنشان كرد: اسلام مكتب رياضت و تقوا و پاكي و پرهيز از دنيا طلبي است.

آيت الله نمازي با اشاره به اينكه خداوند، ثروت را سرمايه قيام بشر قرار داده است، گفت: ثروت عمومي را بايد به افراد اقتصادي و كساني كه عقل اقتصادي دارند سپرده شود.

به گفته وي، اقتصاد براي كشور اقتدار است و كشوري كه فقير باشد در برابر تهديد ها و تحريم هاي دشمن خلع سلاح و تسليم است،  بنابراين خداوند سفارش كرده است تا ثروت به دست اهل آن داده شود.

وي يكي از منابع ثروت در جامعه اسلامي و توحيدي را زكات دانست و گفت:  براي زكات در جامعه توحيدي بايد برنامه ريزي و سياست گذاري انجام شود و در ادامه نيز عادلانه توزيع شود.

آيت الله نمازي با تأكيد براينكه زكات بايد در منطقه اي كه جمع آوري شده است هزينه شود، گفت: هيچكس نمي تواند زكات جمع آوري شده در يك منطقه را به منطقه اي ديگر برده و هزينه كند.

نماينده ولي فقيه كاشان، همچنين زكات را سبب آرامش و اميد فقرا و نيازمندان دانست و خاطرنشان كرد: اگر كسي بدون اذن ولي فقيه زكات جمع آوري شده در منطقه را به منطقه اي ديگر انتقال دارد و در بين از بين برود بايد پاسخگو باشد و پرداخت كند./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات