۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۵۳۴۲۲۸
آیت الله خاتمی خبر داد؛

تشکیل هیأت اندیشه ورز در مجلس خبرگان با نظارت ‌آیت الله جنتی/ برخی اظهارات سیاسی بوی سکولاریسم می دهد

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری از تشکیل هیأت اندیشه ورز در مجلس خبرگان با نظارت ‌آیت الله جنتی خبر داد و تأکید کرد که خروجی کار در اختیار رهبر معظم انقلاب گذاشته می شود.
 آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی، سخنگوی مجلس خبرگان رهبری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، از تشکیل هیأت اندیشه ورز در مجلس خبرگان خبر داد و گفت: در دیدار اخیر خبرگان با رهبر معظم انقلاب، معظم له پروژه ای را از مجلس خبرگان طلب کردند که مسأله مهمی بود که به اساس انقلاب مربوط می شود.

تشکیل هیأت اندیشه ورز در مجلس خبرگان رهبری

وی افزود: انقلاب یک موجود زنده، پویا و متحرک است، باید از انقلاب اسلامی پاسداری و آسیب زدایی کرد، نباید اجازه دهیم که انقلاب اسلامی آسیب ببیند، برای تحقق این مهم ارزیابی و نظارت یک ضرورت به شمار می رود.

آیت الله خاتمی با بیان ایکه باید بررسی شود ارزش هایی که اول انقلاب مطرح بود در چه وضعیتی قرار دارد، اظهار داشت: باید ببینیم که آیا پیشرفت حاصل شده یا پسرفت و توقف بوده است، این موضوع مهم مربوط به سرنوشت انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب نمونه هایی از مسائل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را در این زمینه مطرح کردند، این جلسه با ماه محرم همزمان شد و اعضای خبرگان در این دهه فعالیت های فرهنگی و تبلیغی داشتند که کار قدری به تأخیر افتاد، هیأت رییسه دو جلسه در این زمینه برگزار کرده است تا امر رهبر معظم انقلاب چگونه اجرایی شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که خروجی جلسه دوم هیأت رییسه این است که رهبر انقلاب هیأت اندیشه ورزی را از مجلس خبرگان رهبری طلبیدند، ابراز داشت: اگر می خواستیم هیأتی جدا و ورای کمیسیون تشکیل دهیم باید به صحن علنی خبرگان می آمد که در اسفند ماه تشکیل می شود، این کار مستلزم دیر شدن در اجرای رهنمودهای ولایت بود.

وی عنوان کرد: تصمیم بر این شد که دبیرخانه خبرگان که ریاست آن را آیت الله هاشمی شاهرودی بر عهده دارد یک کارگروه اندیشه ورزی از اعضای خبرگان تشکیل دهد، این کارگروه با مددگرفتن از کارگروه های ویژه که در عرصه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کار کردند و حرف برای گفتن دارند کار را پیش می برد، اعضای خبرگان می توانند در هر یک از کارگروه ها نقش آفرین باشند اما الزاما لازم نیست که کارگروه ها از اعضای خبرگان باشد.

خروجی  کار هیأت اندیشه ورز در اختیار رهبر معظم انقلاب گذاشته می شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یک کارگروه در دبیرخانه شکل گرفت که کار ستادی انجام می دهد و جمع کارگروه های اندیشه ورز را مدیریت می کند، نظارت عالی و اشراف بر این جمع با رییس مجلس خبرگان آیت الله جنتی است.

وی اضافه کرد: در شروع کار به همه اعضای مجلس خبرگان نامه ای فرستاده و از آنان خواسته شد که نظرات خود را در این عرصه بنویسند که خوشبختانه اسقبال خوبی شد و تعداد بسیاری از اعضای خبرگان نظرات خود را ابراز کردند، حقیقتا همه اعضای مجلس خبرگان رهبری اندیشه ورز هستند و در مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نظر دارند اما باید یک جمعی عهده دار این امر باشند تا نظر رهبر انقلاب تأمین شود.

آیت الله خاتمی با بیان این که خروجی آنچه در این عرصه به دست می آید در اختیار رهبر معظم انقلاب گذاشته خواهد شد، گفت: روند کار اینگونه است که عزیزان اندیشه ورز در مسائل مختلفی ارزیابی می کنند، نمونه هایی از این مسائل را رهبر معظم انقلاب فرمودند، ارزیابی می شود که اگر موفق بودیم چه طرح های باید برای موفقیت بیشتر وجود داشته باشد.

وی افزود: اگر در عرصه هایی متوقف شدیم باید بررسی شود که توقف برای چه بوده است و چه راه هایی برای پیشرفت وجود دارد، از دل هیأت اندیشه ورز مطالبات خارج می شود که نهاد خبرگان چه مطالبه ای باید داشته باشد تا پسرفت تبدیل به پیشرفت شود، چون خروجی کار در اختیار رهبر معظم انقلاب گذاشته می شود مقداری که قابل اجرا باشد ضامن اجرا هم خواهد داشت، این گام حرکت برجسته ای به شمار می رود و امیدواریم که خبرگان بتواند در تحقق امر رهبر انقلاب گار شایسته و قابل عرضه را به جامعه اسلامی تحویل دهند.

بخش دوم نشست سخنگوی مجلس خبرگان رهبری به پرسش و پاسخ با خبرنگاران اختصاص داشت.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا مبنی بر این که آیا خبرگان مطالبات را با نهادها و دستگاه ها مطرح خواهد کرد، گفت: خروجی کار این نیست که خبرگان مستقیما از دستگاه ها مطالبه گری کند، رهبر انقلاب بعد از جلسه اخیر خبرگان تصریح فرمودند که خروجی کار در اختیار معظم له گذاشته شود.

وی افزود: پاسداری از ریل و خط انقلاب اسلامی مطرح است که رهبر معظم انقلاب خود را موظف به حفظ آن می دانند، از این رو موارد برای ایشان ارسال خواهد شد.

دعوت از اهل فکر و اندیشه برای یاری مجلس خبرگان رهبری در زمینه اندیشه ورز

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که کارگروه خبرگان موضوعاتی را برای بررسی مشخص می کند، اظهار داشت: هر بخشی به گروه تخصصی واگذار می شود، نتیجه کار تخصصی به کار گروه داده شده و ارزیابی می شود و سپس به هیأت رییسه و رییس خبرگان داده می شود که از طریق رییس خبرگان به رهبر معظم انقلاب عرصه می شود.

وی ادامه داد: از همه اهل فکر و اندیشه دعوت می شود که در این زمینه مجلس خبرگان رهبری را یاری کنند، از دانشگاهیان، اهل رسانه، روحانیت معظم و اندیشه ورزان مدد خواهیم گرفت، باید دست به دست هم دهیم تا از انقلاب اسلامی پاسداری کنیم، باید نقطه قوت ها را تقویت کرده و نقاط ضعف را بزداییم.

آیت الله خاتمی در  پاسخ به سؤالی مبنی بر این که خبرگان برای تدین جامعه که مطالبه رهبری بوده چه برنامه ای دارد، ابراز داشت: از جمله مسائلی که رهبر انقلاب مطرح کردند این بود که ارزیابی شود میزان تدین مردم بیشتر شده یا وضعیت دیگری دارد.

تلاش بسیاری  برای اعتقادزدایی شد اما ناکام ماندند

وی عنوان کرد: بنده به عنوان یک طلبه که با مردم سر و کار دارم معتقد هستم که در عرصه اعتقادی آسیب ندیده ایم و با تمام تبلیغاتی که در فضای مجازی افراد نااهل دارند اعتقادات باقی مانده است، بنده فضای مجازی را خطر نمی دانم بلکه یک ابزار به شمار می رود، باید دید از فضای مجازی چه چیزهایی منتشر می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این مسأله همانند رادیو و تلویزیون است که ابتدا به کشور آمد، از مراجع سؤال می شد که داشتن رادیو و تلویزیون چگونه است، جواب این بود که باید دید در رادیو و تلویزیون چه چیزهایی عرضه می شود، اگر مسائل سالم فرهنگی و معنوی عرضه می شود اشکال ندارد اما اگر مسائل فاسد و مضر عرضه می شود اشکال دارد.

برخی اظهارات سیاسی بوی سکولاریسم می دهد

وی اضافه کرد: تلاش بسیاری شد که اعتقادزدایی کنند و الان هم این تلاش ادامه دارد اما نتوانستند و شعاری هم حرف نمی زنیم، به عنوان مثال در اعتکاف نزدیک به یک میلیون جوان حتی جوانانی که چندان ظاهر آنچنانی ندارند مهمان ویژه خداوند می شوند، در عاشورا و محرم و عزاداری مردم تجلیل و تکریم بسیاری از از سالار شهیدان داشتند و اگر نگوییم بیشتر شده قطعا کمتر نشده است.

آیت الله خاتمی با بیان این که پیاده روی موجی در کشور ایجاد کرده است، گفت: جریان اربعین باران معنوی است، در زمینه اعتقادات دشمن تلاش بسیاری کرده اما ناکام مانده است، متأسفانه در عرصه عملی دچار مشکل هستیم و چشم بستن بر واقعیات مشکلی را حل نمی کند.

وی افزود: در عرصه عملی مشکلات اقتصادی و آسیب های جامعه را داریم، بسیار دردناک است که هر از چند گاهی خبری از سوء استفاده های اقتصادی منتشر شود، بنده به سهم خود از قوه قضائیه تشکر می کنم که با دقت این مسائل را دنبال می کند.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در عرصه سیاسی هر از چندگاهی حرف هایی شنیده می شود که بوی سکولاریسم دارد، اظهار داشت: در عرصه فرهنگی به عنوان یک روحانی که در متن جامعه هستم و به عنوان بیان یک واقعیت وضعیت حجاب مطلقا مورد قبول نیست.

هویت حکومت دینی احساس مسؤولیت است

وی ادامه داد: همه مسؤولان نظام باید احساس وظیفه کنند، این که مسؤول یا مسؤولانی از مسؤولیت خود شانه خالی کنند مورد قبول نیست، قرآن می فرماید یاران خدا کسانی هستند که وقتی قدرت پیدا کردند در صدد نشر معنویت بر می آیند.

آیت الله خاتمی با بیان این که هویت حکومت دینی احساس مسؤولیت است، ابراز داشت: سکولار بودن حکومت دینی تناقض بوده و قابل پذیرش نیست، درباره اصل اعتقادات و ارزش ها نگران نیستیم که در جان جوانان و مردم زنده است اما در عرصه عملی کسانی که باید به وظیفه خود عمل کنند باید پای کار باشند و انجام دهند.

وی عنوان کرد: نظام اسلامی و مسؤولان نمی توانند کنار بکشند، نمی گوییم با زور کارها پیش برده شود، مسؤولان باید احساس مسؤولیت کنند و دنبال طرح مفید باشند، البته جاهایی که قانون می گوید باید از زور استفاده کرد باید استفاده قانونی در چارچوب قانون شود./1323/201/ح

ارسال نظرات