۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۵۳۵۴۵۱
آیت‎الله جوادی آملی:

برای رسیدن به وحدت اسلامی کوتاهی کرده‎ایم

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به وحدت اسلامی کوتاهی کرده‎ایم، گفت: بارها در روز مباهله گفته‎ایم، این روز مباهله را باید مثل روز غدیر بحث کنیم و دلیلش را بگوییم، در آیه مباهله به صراحت گفته است که اهل‎بیت(ع) یک حقیقت هستند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس تفسیر خود در مسجد اعظم، بخشی از آیات سوره مبارکه الرحمن را تفسیر کرد و گفت: اگر گفته شد بالعدل قامت السموات و الارض، نه یعنی اینکه یک محکمه قضایی هست و یک نظام حقوقی هست و یک عده با هم درگیر هستند و خداوند عادلانه حکم میکند، بلکه به این معناست که خداوند هر چیزی را که هر چیز نیاز داشت به او داد و نزاعی در عالم نیست، اگر فرمود «لاتطغوا فیالمیزان» در مسائل اعتقادی فرمود غلو نکنید، این غلو همان طغیان در میزانِ اعتقاد است، در مسائل اخلاقی و حقوقی غلو نکنید، در آیات مورد بحث سه بار کلمه «المیزان» و یک بار هم کلمه «الوزن» را نام برد، این بهدلیل اهمیت و اهتمام مسئله است که شما هیچ=گاه از میزان تعدی نکنید، این حقوق و منطق میزان عمل است.

وی افزود: مطلب دیگر اینکه چون عقاید، اخلاق، حقوق و مانند آنها فرق میکند، خوبها را با میزان خاص و بدها را با میزان مخصوص، درجات بهشت را با میزان خودش و درکات جهنم را با میزان خودش میسنجد، در سوره مبارکه انبیاء فرمود ما چندین میزان برقرار میکنیم و هر چیزی را با میزان خاص خودش میسنجیم، اینکه در بخشهایی از سورۀ کهف فرمود ما برای برخی میزانی قرار نمیدهیم چون با دستِ خالی آمده است و کالایی ندارد که ما آن را بسنجیم، این میزانی که کالای حق را با آن میسنجند برای او اقامه نمیشود، اما آن میزانی که سیئات و درکات را توزین میکند، برایشان برقرار میکنیم.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه اهتمام قرآن کریم به میزان برای این است که رفاه دنیا و آخرت در سایه عدل است و بالاتر از عدل احسان است چون انسان از حق خود برای دیگری میگذرد، اظهار کرد: ظلمی در عالم نیست، مگر اینکه کسی خود را عمدا گرفتار کند، اگر درباره کافر بعضی از محاکم قضایی سوگند و شهادت آنان را قبول نمیکنند برای اینکه مطابق با عدل نیست و آنان عمدا خود را فروختند و کم آوردند، این خسارت در سوره مبارکه الرحمن اشاره شد، سرمایه را دادند و چیزی نگرفتند.

وی خاطرنشان کرد: یک وقت انسان در تجارت مادی میبازد و خانه و ماشین خود را میبازد، یک وقت هم انسان عمرفروشی میکند یعنی عمر و حیات خود را میدهد و چیزی نمیگیرد، خودش را میفروشد، فرمود کافران «خسروا انفسهم»، معامله با شیطان بدترین خسارت است چون عوض و معوض را میگیرد و معامله با خدا بهترین سود است چون خداوند هم عوض و معوض را به انسان میدهد، اگر کسی جان را به او تقدیم کند این جان را میپروراند و تحت شعاع اولیای الهی قرار میدهد و آن را به انسان بازپسمیگرداند، اگر کسی راه شیطان را رفت، شیطان او را رها نمیکند و مرتب از او سواری میگیرد، خداوند میفرماید «ولاتخسروا المیزان» در میزان طغیان نکنید تا به جایی نرسید که خودتان را به شیطان بفروشید.

حضرت آیتالله جوادی آملی با تأکید بر اینکه عالم همیشه مشرق است، ادامه داد: این آفتاب هر لحظه گوشهایش شمس هست و آنجایی که ترک کرده و سایه است ما از آن به مغرب یاد میکنیم، مغرب امر عدمی است، ما اصلا مغرب نداریم، این زمین وقتی روبهروی آفتاب قرار گرفت روشن است و وقتی هم که روبهروی آفتاب نیست، تاریک است و ما از نبود خورشید به نام مغرب یاد میکنیم، هر لحظه شرق و اشراق است.

وی با قرائت آیات «مرج البحرین یلتقیان، بینهما برزخ لایبغیان، یخرج منهما الؤلؤ والمرجان»، ابراز کرد: روایتی از ابنعباس نقل شده است که منظور از این دو بحر وجود مبارک حضرت زهرا(س) و وجود مبارک امام علی(ع) هستند که ثمرۀ ازدواج آنان لؤلؤ و مرجان هستند که حسنین علیهما السلام هستند، آلوسی در تفسیر خود میگوید که نیازی به این تعبیرها نیست و گفته است که همه چیز حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) برای من از بحر محیط بالاتر است و همه چیز از حسنین علیهما السلام از لؤلؤ و مرجان برای ما پربهاتر و غیرقابلحساب است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر در علمای اهلسنت همچو حرفی است و جا برای وحدت اسلامی نیست و جا برای وحدت داعشی و سلفی و تکفیری هست خود ما یک قدری کوتاهی کردهایم، بارها در روز مباهله گفتهایم، این روز مباهله را باید مثل روز غدیر بحث کنیم و دلیلش را بگوییم، در آیه مباهله به صراحت گفته است که اهلبیت(ع) یک حقیقت هستند، این را باید بگوییم، در میان آنان مفسرانی هستند که عقیدهشان همین است و آنگاه دیگر راهی برای شمشیرکشی علیه یکدیگر باقی نمیماند، راه باز است./914/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات