۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۵۳۵۴۵۷
نمایشگاه مطبوعات؛

رابطه میان فقه و رسانه بررسی شد

حجت الاسلام بیگدلی به بررسی رابطه میان فقه و رسانه پرداخت و تصریح کرد: رابطه میان فقه و رسانه یک بحث واقعی است نه تشریفاتی.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام بیگدلی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در نشستی علمی به بررسی رابطه میان رسانه و فقه پرداخت و اظهار کرد: برای شناخت رابطه میان فقه و رسانه در مرحله نخست باید تعریف رسانه و فقه را به درستی شناخت.

عضو حزب اعتماد ملی به تعریف رسانه اشاره کرد و گفت: رسانه ابزاری است که افراد یا مجامع و محافل ایده ها و نظریات خود را با استفاده از آنها به دیگران انتقال می دهند و دارای کارکردهای گوناگونی است.

وی اضافه کرد: از کارکردهای رسانه می توان به نظارت، آموزش یا انتقال فرهنگ، سرگرم سازی، راهنمایی افکار عمومی، بحران زدایی، آگاهی سازی، اعطای جایگاه اجتماعی، انتقال میراث های فرهنگی از نسلی به نسلی دیگر و تبلیغی اشاره کرد.

حجت الاسلام بیگدلی با اشاره به تعریف علم فقه گفت: موضوع علم فقه انسان است که عبارت از علم به احکام شرعی فردی از طریق ادله تفصیلی است؛ علم فقه در صدد است کارهایی که انسان می تواند انجام دهد یا کارهایی که نباید انجام دهد را بیان کند.

وی اضافه کرد: بنابر آنچه که گفته شد فقه بیان می کند که رسانه چه کارهایی را باید انجام دهد و چه کارهایی را باید ترک کند و اینجا رابطه میان فقه و رسانه مشخص می شود؛ از زمان دریافت مجوز نشریه، خبرگزاری یا شبکه تلویزیونی، باید مطابق با علم فقه عمل کرد به عنوان مثال آیا خبرگزرای می تواند هرگونه فعالیتی داشته باشد، از ظالم پیروی کند و حق محرومان را ضایع سازد یا خیر؟.

عضو حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: از جمله کارهایی که امروزه در رسانه بسیار انجام می شود و از اهمیت و حساسیت خاصی نیز برخوردار است بحث افشاگری است که فقه بررسی می کند آیا افشاگری در رسانه به هر طریقی جایز است یا این که در برخی شرایط جایز است، یا اصلا جایز نیست؛ بنابراین رابطه میان فقه و رسانه یک بحث واقعی است نه یک بحث تشریفاتی./1324/پ۲۰۱/ی

 

ارسال نظرات