۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۵۳۵۵۱۳
نمایشگاه مطبوعات؛

پشت سانسور خبری باید عقلانیت و سنجش باشد

حجت الاسلام سرلک گفت: رسانه دینی اصحاب رسانه اش باید هم صدق خبری داشته باشند و هم صدق مخبری و هم خودشان راستگو باشند و هم خبرشان راست باشد.
سرلک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت الاسلام علی سرلک، کارشناس مذهبی رسانه ملی، در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در میان خبرنگاران با بیان این که سانسور یک اصل عقلایی است، اظهار داشت: چیزی که می توانیم قبیح بدانیم اطلاعات لازمی است که حقوق شهروندان را تأمین می کند ولی ما آن را دریغ می کنیم ولی سانسور یا طبقه بندی خبر باید پشتش عقلانیت و سنجش باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مطبوعات اگر بخواهند به رسالت تربیتی خود نزدیک شود دو ویژگی باید داشته باشد، خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه باید دارای سواد وسیع رسانه ای باشند و دوما باید حتما خیر مخاطب را ببینند و این طور نیست که هر خبری را مجاز باشند مخابره کنند.

وی با بیان این که ما رسانه ها را دعوت به انفعال و مصلحت گرایی افراطی نمی کنیم، گفت: مراد من روشنگری مبتنی بر معرفت است و خبر می تواند ظرف بیان معرفت باشد و معرفت را هم می تواند از بین ببرد و رسانه ای می تواند خط شکن باشد که اصحاب رسانه اش این ظرفیت را داشته باشند و نگران احوال مخاطبانشان باشند.

حجت الاسلام سرلک با بیان این که توانمندی فکری و روحی اصحاب رسانه حرف اصلی است، افزود: به جای این که خود علم باید درست باشد عالم باید درست باشد و به تعبیر رهبری من باید از سیم خاردار نفس خود عبور کنم تا بتوانم از سیم خاردار های بیرونی عبور کنم.

وی با بیان این که رسانه برای انتشار خبر باید سنجش و عقلانیت داشته باشد، تصریح کرد: رسانه دینی اصحاب رسانه اش باید هم صدق خبری داشته باشند و هم صدق مخبری و هم خودشان راستگو باشند و هم خبرشان راست باشد.

کارشناس مذهبی رسانه ملی افزود: رسانه های خنثی و پیرو هم که زنجیره ای عمل می کنند به نظر می رسد فضا را برای هیجان کاذب بیشتر می کنند.

وی با بیان این که باید سه کار برای عمق نفوذ و تأثیرگذاری در مردم انجام داد، گفت: برای عمق نفوذ باید به آرمان ها توجه داشت و نمی شود تمام توجه اصحاب رسانه به روزمرگی ها باشد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: دومین کار برای عمق نفوذ در مخاطب این است که خبرنگار باید شناخت درست مخاطب داشته باشد و تنوع افکار را بداند؛ سوم هم این که اصحاب رسانه باید بدانند که هجوم اصحاب زر و زور و قدرت نباید آنها را از انصاف خارج کند زیرا برد با انصاف است.

وی افزود: رسانه باید از دروغ به هر شکل و اندازه فاصله بگیرد زیرا دروغ فقط گفتن غیر واقع نیست بلکه نگفتن تمام واقعیت هم دروغ است و رسانه دینی باید از دروغ فاصله بگیرد زیرا دروغ خیانت در اعتماد مخاطب است./843/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات