۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۵۳۵۶۰۳
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه:

حوزه علمیه نیازمند افراد متحول کننده علوم انسانی است

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) با بیان اینکه حوزه های علمیه صرفا نیاز به ارتقای سطح سواد و مدرک ندارند، گفت: در شرایط فعلی حوزه علمیه نیاز به افراد تیزهوش و عاقل و متفکری دارد که علوم انسانی را به جلو ببرند و تحولی در این عرصه ایجاد کنند.
تحول علوم انسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) امروز در مراسم افتتاحیه مقطع تحصیلات تکمیلی سطح 3 وهمایش فارغ التحصیلان که با عنوان« محفل پرواز اندیشه ها» در حسینیه نصرت برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اهل بیت(ع) گفت: واژه های تفکر و تعقل در قرآن کریم به تکرار آمده است.

کاربرد عقل در قرآن

وی  درادامه با تأکید بر کاربرد عقل در قرآن اظهارکرد: در واقع از آنجا که کنترل نفس با عقل صورت می گیرد و از طرفی عقل ادراکی است که انسان به آن دل می بندد و وجه تمایز انسان با موجودات دیگر هم همین عقل اوست به همین جهت حائز اهمیت است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) درادامه به بیان ارتباط عقل، تعقل، علم، تفکر و تدبر پرداخت و گفت: در واقع تفکر وسیله ای برای رسیدن به حق تعالی است و به همین دلیل خداوند انسانها را به تفکر و اندیشیدن دعوت می کند.

انسان با عبادت بدون تفکر به جایی نمی رسد

وی درادامه با تأکید بر این مطلب که خداوند بیش از اینکه ما را به عبادت دعوت کند به تفکر فرا می خواند، تصریح کرد: در واقع انسان با عبادت بدون تفکر به جایی نمی رسد و در عین حال عباداتی ارزشمند است که آگاهانه باشد و فقط عبادت گونه نباشد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) با بیان اینکه عبادت فقط به فراوانی نماز و روزه نیست بلکه به اندیشیدن در امر خداوند است، تصریح کرد: دلیل اینکه خداوند انسان را به تفکر فراخوانده است این موضوع است که تعقلی که به دنبال آن تفکر و سپس تذکر و عبادت باشد راه درست زندگی را به انسان نشان می دهد.

علم به تنهایی نجات بخش نیست

وی با تأکید براین مطلب که علم به تنهایی نجات بخش نیست، اظهارکرد: در شرایط فعلی حوزه های علمیه باید مکانی برای تعقل، تدبر، تفکر و تذکر باشند چرا که تعلیم و تعلم به تنهایی کار ساز نیست.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) افزود: در حوزه های علمیه باید معرفت آموخته شود و سطح تعقل ارتقا یابد و این موضوع درست نیست که فقط سطح تقلید در حوزه ها افزایش یابد چرا که اگر نیروی تفکر و تعقل از حوزه ها گرفته شود بزرگترین جنایت به علم حوزه های علمیه صورت گرفته است.

نیک با اشاره به این مطلب که نباید از تفکر و تعقل ترسید و هراس داشت، اظهارکرد: در حالی که علم رجال و درایه و حدیث شناسی وجود دارد دلیلی ندارد که مانند اخباریون بدون سند شناسی مطلبی را پذیرفت.

برای علم و دانش تفکر و تدبر ابزار کار است

وی با بیان اینکه شیعه اصولی است، تصریح کرد:  به همین دلیل طلاب نباید از تفکر درباره دروس دریغ کنند چرا که در همه زوایای زندگی باید مدبرانه و عاقلانه عمل کرد چرا که برای علم و دانش تفکر و تدبر ابزار کار است.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) با اشاره به این مطلب که اگر فقط از حافظه کمک گرفته شود و دروس حفظ شوند دیگر چیزی تولید نمی شود، تصریح کرد: در واقع ابزار تولید علم، تفکر و تدبر است.

ایمان و تقوایی که حاصل ساده اندیشی باشد به بیراهه می رود

وی با بیان اینکه از مهمترین دلایل انحرافات فکری همین نبود تفکر و تعقل است، تصریح کرد: عرفان های دروغین و خیالی مربوط به انسان هایی است که بی تأمل و اندیشه هستند و بدون تفکر در هر مسیری قرار می گیرند.

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) با تأکید بر این مطلب که برای اینکه درهیچ جاده انحرافی وارد نشوید باید ایمان و تقوایی را به دست آورید که در سایه تفکر و تدبر و تعقل باشد، تصریح کرد: در واقع ایمان و تقوایی که حاصل ساده اندیشی باشد به بیراهه می رود.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه صرفا نیاز به ارتقای سطح سواد و مدرک ندارند، اظهار کرد: در شرایط فعلی نیاز به افراد تیزهوش و عاقل و متفکری دارد که علوم انسانی را به جلو ببرند و تحولی در این عرصه ایجاد کنند./934/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات