۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۵۳۵۶۳۴
صالحی در مراسم تودیع و معارفه معاون قرآن و عترت:

محصولات فرهنگی، هنری و ادبی ما باید صبغه قرآنی پیدا کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد شرایط جدید معاونت قرآن و عترت گفت: محصولات فرهنگی، هنری و ادبی ما باید صبغه قرآنی پیدا کند، این امر می تواند به عنوان یک رویکرد در دوره جدید معاونت قرآن و عترت استفاده شود.
وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعدازظهر امروز در مراسم تودیعه و معارفه معاونت قرآن و عترت وزارت و ارشاد که در ساختمان این معاونت برگزار شد با اشاره به اینکه قرآن تا قبل از انقلاب در حصر خاصی بود و در چهار دهه پس از انقلاب که قرآن در جامعه ایرانی بسط پیدا کرد امری کم نظیر بود اظهار داشت: این ترویج و بسط قرآن به خاطر نفس امام راحل بود که این اتفاق در کشور مارا رقم زد.

وی ادامه داد: باید از مدیران مختلفی که در این امر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت کردند تشکر کرد، امسال که در آستانه چهلمین سالگر پیروزی انقلاب اسلامی هستیم باید نگاه ویژه‌ای به معاونت قرآن و عترت داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در مورد معاونت قرآن و عترت دو اتفاق در این سال‌ها رخ داده است، ابتدا ساختار این مجموعه بود که از سازمان به معاونت تغییر پیدا کرد و ارتباط تنگاتنگی با وزارت ارشاد پیدا کرد، از سوی دیگر سندهای بالادستی در این معاونت به وجود آمد و این دو اتفاق گرچه ممکن است دیده نشود اما بی‌تردید باید دانست اگر این دو اتفاق رخ نمی‌داد امروز کار این معاونت انجام نمی‌شد.

صالحی تأکید کرد: این تغییر می‌تواند روند تازه‌ای را با یک رویکرد نو در امر کار قرآن ایجاد کند، البته حجت الاسلام حشمتی تاریخ ارشاد است و از گذشته نقش موثر در وزارت ارشاد کشور داشتند و توانسته‌اند موارد زیادی را تاسیس کنند، ایشان ارتباط تنگاتنگی با ارشاد دارند و از همین رو از ایشان درخواست کردیم در فضای جدیدی یعنی مشاوره در امر روحانیت به ما یاری برسانند.

وی افزود: یکی از بخش‌هایی که وزارت ارشاد به طور طبیعی به آن نیاز دارد موضوع روحانیت و حوزه است، این ارتباط در طول این سال‌ها بوده اما مشاورین در این امر اگر کم‌کاری داشتند به خاطر عدم شناخت درست آنها از ارشاد بوده است، از این رو باید از کسی که ارشاد را بشناسد و در مقابل با روحانیت هم ارتباط داشته باشد استفاده کرد که به همین منظور از حجت‌الاسلام حشمتی در رابطه با مشاوره در این بخش استفاده می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه گاهی کارهای قرآنی ارشاد دیده نمی‌شود یا به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌شود، خاطرنشان کرد: این اتفاقات باعث شده است که برای ارتباط با حوزه و روحانیت یک مشاوره امین، کاربلد و آشنا به این حوزه در ارتباط بین وزارت ارشاد و روحانیت انتخاب کنیم که برای این کار از حجت الاسلام حشمتی استفاده خواهیم کرد.

صالحی ابراز داشت: روابط وجودی وزارت ارشاد با روحانیت باید قوی‌تر شود و حجت الاسلام حشمتی می‌تواند این امر را انجام دهد و از ظرفیت روحانیت در ارشاد نهایت بهره را ببرد.

وی بیان کرد: ما در یک فضایی هستیم که ساختار شکل گرفته است، در این دوره چهارساله ما باید از حضور آقای فقهی زاده در پایه‌های قرآنی استفاده کنیم، باید امر پژوهش و حوزه تبلیع و ترویج را گسترش دهیم، از این رو بین حوزه دانش‌سازی و پژوهش سازی قرآنی در کنار جامعه شناسی قرآنی باید یک ارتباط شکل بگیرد، ایشان باید خط ارتباط قوی تری بین این دو حوزه ایجاد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امروز بحث های محض قرآنی در کنار بحث های میان رشته ای باید مورد توجه قرار گیردٰ تصریح کرد: ما باید رفتارسازی قرآنی را گسترش دهیم، ما باید نشریات و دانشگاه‌ها را به سمت خطوط قرآنی نزدیک کنیم، موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد دیپلماسی قرآنی است که ما را به جهان اسلام و ادیان دیگر متصل می کند، این امر از حوزه تلاوت تا فهم و قرائت قرآن می‌تواند کمک‌کننده باشد.

صالحی ادامه داد: موضوع دیگر ما این است که محصولات فرهنگی، هنری و ادبی ما چگونه صبغه قرآنی پیدا کند، این امر می‌تواند به عنوان یک رویکرد در دوره جدید معاونت قرآن و عترت استفاده شود که حجت‌الاسلام حشمتی این کار را شروع کرده بودند اما این موضوع در دوره جدید باید پیگیری بیشتری شود.

وی در پایان گفت: امید است این دوره همانند دوره قبل خط تکاملی در حوزه قرآن و عترت باشد.

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حجت الاسلام حشمتی را به سمت مشاور وزیر در امر روحانیت منصوب کردند./٨١٦۲۰۱/ح/

ارسال نظرات