۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۵۳۵۷۸۵
حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری مطرح کرد؛

بررسی ریشه بلاهای همگانی و راه درمان آن

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: محیط اگر آلوده باشد، افراد نیز به تبع آن آلوده خواهند شد؛ ما باید سعی کنیم محیط‌های آرام و پاک داشته باشیم تا عقیده افراد در آن مورد خدشه قرار نگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صفایی بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه معمولاً ریشه مشکلات و بلاهای همگانی برخاسته از چند عامل است، گفت: یکی از این عوامل نهاد خانواده است؛ خانواده هم در به وجود آمدن مشکلات و هم در برطرف نمودن مشکلات، نقشی اساسی دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: برای اینکه در خانواده مشکل به وجود نیاید، باید مسائل مختلف همانند معارف دینی و انسان‌شناسی را برای خانواده­ها تبیین کنیم؛ بخشی از ساختار شخصیتی هر فردی تابع خانواده است و اگر خانواده اصلاح شود به یقین در این بعد هویتی شخص مشکلی نخواهیم داشت.

وی دومین عامل ایجاد بلاهای همگانی را «محیط آلوده» دانست و اظهار داشت: محیط اگر آلوده باشد، افراد نیز به تبع آن آلوده خواهند شد؛ ما باید سعی کنیم محیط‌های آرام و پاک داشته باشیم تا عقیده افراد در آن مورد خدشه قرار نگیرد.

تربیت صحیح مبتنی بر وجود محیط اجتماعی مناسب است

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری خاطرنشان کرد: اگر محیط آلوده باشد، دیگر پدر و مادر نیز نخواهند توانست از عهده رسالت تربیتی خود بر آمده و فرزند سالمی را تحویل جامعه بدهند؛ چه بسا خانواده کاملاً برخوردار از الگوی معیار باشد، اما فرزند در اثر حضور در محیط آلوده دچار انحراف شود، بنابراین خانواده ها باید محیط پاکی را برای زندگی انتخاب کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: دشمن برای پیشبرد اهداف خود یا خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد و یا محیط را آلوده می کند تا سبب گمراهی افراد شود.

وی سومین عامل ایجاد بلاهای همگانی را «دوست و هم‌نشین ناباب» معرفی کرد و بیان داشت:‌ امام علی(ع) فرمودند «هر کس دوست و همنشین بدی داشته باشد، شر او دامنگیرش خواهد شد»؛ این موضوع به ویژه در میان جوانان باید مورد توجه باشد. باید بدانیم چه کسانی با چه تفکر، اندیشه، پوشش، رفتار و گفتاری با فرزندمان دوست هستند.

عامل بسیاری از طلاق‌ها

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری یکی از معضلات اجتماعی را «طلاق» خواند و ابراز داشت: در روایات در زمینه انتخاب دوست سه ویژگی ذکر شده است که عبارتند از اینکه «انسان با دیدن او به یاد خداوند بیفتد»، «از او علم ارزشی بیاموزد» و «عملکرد او انسان را راغب به آخرت کند»؛ بسیاری از طلاق ها برای این است که در انتخاب همسر به این سه ویژگی توجه نمی شود.

نقش مربی در ایجاد بلاهای همگانی

استاد اخلاق حوزه علمیه «مربی ناشایسته» را چهارمین عامل در ایجاد بلاهای همگانی دانست و عنوان کرد: والدین باید بدانند که چه کسانی را متولی تدریس فرزند خود قرار می دهند چون مربی فراورده های ذهنی خودش را به فرزندشان القا می­کند؛ در یک نگاه کلی، رسانه‌ها هم شامل این مقوله می شوند و ضروری است که خانواده­ها نسبت به عملکرد فرزندشان در فضای مجازی توجه بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه «عدم تقید به ظواهر شرع» پنجمین عامل زمینه ساز بلاهای همگانی است، گفت: گناه هم فرد و هم اجتماع را تباه می کند؛ اجتماع که آلوده شود به یقین با مشکلات زیادی روبه رو خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین صفای بوشهری افزود: انسان وقتی مقید به احکام شرعی شود، دیگر دچار انحراف نخواهد شد.

راه نجات و درمان بلاهای همگانی

استاد اخلاق حوزه علمیه راه نجات و درمان بلاهای همگانی را عمل به آموزه های قرآنی، شریعت نبوی و پیروی از ولایت فقیه دانست و اظهار داشت:‌ راهکارهایی که از شرق و یا غرب گرفته می شود فایده ای ندارد، چرا که خود غربی ها و شرقی ها گرفتار مشکلات هستند و در حلّ مشکلات خود درمانده شده­اند لذا نمی توانند راه درمانی برای ما ارائه دهند؛ اگر یک جامعه به معنای واقعی کلمه بخواهد سالم شود، راهی جز توجه به این سه مورد ندارد./۸۴۱/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات