۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۵۳۶۰۵۹
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

شهدای محراب تبریز سند افتخار مردم آذربایجان هستند

آیت الله غروی با بیان این‌که شهدای محراب تبریز سند افتخار مردم آذربایجان در مبارزات ضدستمشاهی هستند، گفت: شهیدان آیت الله قاضی طباطبایی و آیت الله مدنی در راه دفاع از آرمان های انقلاب ذره ای تردید نداشتند.
آیت الله سید محمد غروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالروز شهادت آیت الله قاضی طباطبایی که در مسجد مقبره تبریز برگزار شد، اظهار داشت: روحانیت آگاه، مجاهد و شهادت‌طلب در خط مقدم مبارزات مردم علیه رژیم ستمشاهی قرار داشته است.
وی با بیان این‌که شهدای محراب تبریز سند افتخار مردم آذربایجان در مبارزات ضدستمشاهی هستند، خاطرنشان کرد: شهیدان آیت الله قاضی طباطبایی و آیت الله مدنی که هر دو به دست منافقان کوردل به فیض عظیم شهادت نائل آمدند؛ در راه دفاع از آرمان های انقلاب، خون شهدا و ولایت فقیه ذره ای تردید نداشتند.
آیت الله غروی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های روحانیت را احیای فرایض دینی و اعتقادی در جامعه دانست و گفت: شهید قاضی در ادامه رسالت جدش حضرت سیدالشهدا(ع) به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر پرداخت که البته منافقان تاب و تحمل این مسیر حق را نداشتند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اصلی‌ترین وظایف انسان‌ها امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار کرد: امر به معروف یعنی اینکه مردم نسبت به ارزش‌های متعالی بی‌تفاوت نباشند؛ متاسفانه امروزه در جامعه منکرها بیشتر از معروف ها به چشم می‌خورد.
وی ادامه داد: مهم‌ترین علت اجرایی نشدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراموش شدن افراد معروف است، بنابراین تمامی ملت ایران موظف هستند برای مقابله با این موضوع حساسیت نشان دهند، تا امور معروف در جامعه گسترش یافته و از وقوع منکرها جلوگیری شود.
گفتنی است، مراسم بزرگداشت دهم آبان،سالروز شهادت اولین شهید محراب؛حضرت آیت الله سید محمد علی قاضی طباطبایی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، امام جمعه تبریز، خدابخش استاندار آذربایجان شرقی و اقشار مختلف مردم ولایتمدار تبریز همراه بود.
شهید آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی، در سال 1293 شمسی در تبریز به دنیا آمد و با اوج‌گیری نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی در سال 1342، با حضور فعال در صحنه های مبارزه با رژیم پهلوی، باعث شد که رژیم شاه او را دستگیر و در زندان قزل قلعه محبوس کند و سپس به شهرهای بافت کرمان و زنجان تبعید کند.
فشارهای روحی و جسمی رژیم این مجاهد شجاع را به شدت بیمار کرد و او پس از بهبودی به عراق تبعید شد و پس از پایان دوران تبعید به ایران بازگشت و دوباره در تبریز سکونت اختیار کرد و در این مدت هرگز دست از مبارزه و فعالیت نکشید. آیت الله قاضی طباطبایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امامت جمعه تبریز را عهده شد.
وی سر انجام در دهم آبان سال 1358 هنگامی که نماز مغرب و عشاء را در مسجد شعبان تبریز به جا آورد و عازم منزل بود، به دست اعضای گروهک تروریستی فرقان به شهادت رسید. پیکر این شهید در گلزار شهدای مسجد مقبره تبریز به خاک سپرده شد./935/
پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات