۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۹
کد خبر: ۵۳۶۰۷۷
سردبیر خبرگزاری تسنیم مطرح کرد؛

مقابله با جریان‌های مخرب نیاز به تولید محتوای مناسب دارد

کریمی گفت: اگر تولید محتوای مناسب ذائقه گروه‌های گوناگون تهیه و در اختیار آنان قرار داده شود، بی تردید در برابر شبهات و جریان سازی های مخرب واکسینه خواهند شد.
محمد کریمی محمد کریمی محمد کریمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد کریمی سردبیر خبرگزاری تسنیم با حضور در غرفه خبرگزاری رسا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با اشاره به نقش رسانه ها در اتحاد بیشتر نیروهای مؤمن و انقلابی گفت: با گذشت بیش از 4 ماه از انتخابات ریاست جمهوری همچنان ضرورت نقد و کارکرد آسیب شناسانه جریان اصولگرایی تازگی دارد.

وی افزود: در اتاق های اندیشه ورز درباره این موضوع به تفصیل سخن گفته شده؛ اما هنوز آنگونه که باید و شاید کارکرد جریان اصولگرا در فضای انتخاباتی گذشته و حتی پیش رو را آسیب شناسی نکردیم، بی تردید آسیب شناسی نقاط ضعف و قوت را نمایان می کند و می توانیم قوت ها را حفظ و ضعف ها را برطرف کنیم.

این فعال و پژوهشگر رسانه ای با بیان این که در انتخابات گذشته چون انتظار وجود نداشت بعد از اعلام نتایج جامعه اصولگرا وارد یک کمای سیاسی شد، اظهار داشت: اگر چه تلاش هایی صورت گرفته اما هنوز این جامعه از کما خارج نشده است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب پس از انتخابات همچنان بر محور تکلیف گرایی، امید و نگاه امیدوارانه به آینده نظام تأکید کردند، احساس می شود جریان اصولگرایی هنوز به خوبی نتوانستند تحلیل درستی از این صحنه بدهند.

کریمی با بیان این که نمایشگاه مطبوعات یکی از آوردگاه ها به شمار می رود که فرصت را فراروی رسانه ها که مولد فکر و اندیشه هستند در برابر مخاطبان قرار می دهد، ابراز داشت: امروزه مخاطبان بسیار عجول و کم حوصله شدند و نگاه عمیق ندارند بلکه به سرعت می خواهند نخستین اتفاق را بگیرند و خودشان تحلیل و برآوردی داشته باشند.

وی عنوان کرد: نخستین کارکرد حال حاضر رسانه ها باید افزایش سواد رسانه ای در مواجهه با تهدیدات، آسیب ها و مشخصا شبهات دینی باشد، فضای خبرگزاری رسا دینی و فرهنگی است که باید بر این مسأله بیشتر تأکید داشته باشد.

سردبیر خبرگزاری تسنیم خاطرنشان کرد: روزانه بیش از 3 هزار شبهه دینی، شبهه کارکرد سیاسی نظام، شبهه کارکرد اقتصادی و شبهات دیگر مطرح می شود اما آنگونه که باید و شاید به این شبهات پاسخ داده می شود، مولدان فکر و اندیشه در فضای رسانه ای باید بخش اعظم فکر  خود را در شکار سوژه ها، چگونگی پاسخگویی به شبهات و انتقال سریع به جامعه صرف کنند.

وی اضافه کرد: ظهور و بروز شبکه های اجتماعی در جامعه امروزه به شدت دقت را مورد تهدید قرار داده اما در عین حال سرعت را افزایش داده است، اگر بخواهیم با سبک دهه های گذشته با افکار عمومی مواجه شویم قطعا دچار اشکال می شویم.

این فعال رسانه ای با بیان این که شبکه های اجتماعی از یک سو تهدید و از سویی دیگر فرصت هستند، گفت: این شبکه ها سبب می شود که رسانه های مختلف بتوانند با بازنگری به کارکرد خود همسو با ذائقه افکار عمومی خود را باز تعریف کنند.

وی افزود: در تولید محتوا در دو سو دچار مشکل هستیم، از یک سو تولید محتوای اقناع کننده جامع الاطراف و نزدیک به واقعیت کم داریم و از سوی دیگر مقامات مسؤول پاسخگو از رسانه گریزان هستند و به نوعی رسانه را روابط عمومی خود می دانند که این نگاه اجازه نمی دهد تولید محتوا پاسخ های صحیح مبتنی بر واقعیت در اختیار مخاطب قرار گیرد.

کریمی اظهار داشت: اگر به تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و در فضای رسانه کم توجی شود بدون تردید رسانه های معاند و مخالف فضا را در اختیار می گیرند، به عنوان مثال طی یک ماه گذشته یک کانال معلوم الحال مشخصی با یک خبر فریب و دروغ توانست موجی در افکار عمومی و حتی رسانه ها ایجاد کند.

وی ادامه داد: اگر رسانه را به خوبی بشناسیم و تولید محتوای مناسب ذائقه گروه های سنی نوجوان، جوان، افراد فرهیخته، نخبگان و صنوف گوناگون تهیه و در اختیار آنان قرار داده شود بی تردید در برابر شبهات و جریان سازی های مخرب واکسینه خواهند بود.

سردبیر خبرگزاری تسنیم با اشاره به فعالیت های خبرگزاری رسا ابراز داشت: حضور و ظهور خبرگزاری رسا و پایگاه های اطلاع رسانی دینی امروزه یکی از مؤکدات فضای رسانه ای است، خبرگزاری رسا به عنوان یک پرچمدار و جریان ساز مباحث و مفاهیم دینی نقش مؤثر و پررنگ را ایفا کرده و انتظار داریم بیش از این نقش آفرین باشد./1323/ ۲۰۱/ص

ارسال نظرات