۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۵۳۶۰۸۶
آیت‌الله جاودان:

عمل انسان با مراقبه ارزشمند می‌شود

استاد اخلاق با بیان اینکه عمل انسان با مراقبه ارزشمند می‌شود، گفت: اگر انسان در اعمالی که می‌خواهد انجام دهد مراقبه داشته باشد نمازش، نماز می‌شود.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد اخلاق در حوزه علمیه، شب گذشته در جلسه درس اخلاق حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد،گفت: انسان باید نسبت به احکام و دستورات الهی تفکر و تدبر داشته باشد.
وی افزود: اگر انسان بخواهد درباره عملی سخنی به زبان بیاورد ابتدا باید به چگونگی انجام دادن آن عمل و عاقبت او فکر کند که مبادا سخنی که می‌گوید به دروغ ختم شود بنابراین ما باید نسبت به همه سخنانمان اینگونه باشیم.
آیت‌الله جاودان ادامه داد: اگر ما نسبت به همه سخنانمان این چنین تامل داشته باشیم و رفتار کنیم در اصل در اعمالمان مراقبه کرده‌ایم بنابراین اگر انسان در اعمالی که می‌خواهد انجام دهد مراقبه داشته باشد نمازش، نماز می‌شود. عمل انسان با مراقبه ارزشمند می‌شود.
استاد اخلاق اضافه کرد: ما باید حرفهایی بزنیم که سود دنیوی و اخروی داشته باشد، نگاه و دیگر اعمالمان نیز باید برهمین مبنا صورت بپذیرد انسان اگر به این مهم اهتمام داشته باشد انسان کامل می‌شود.
وی در ادامه بیان داشت: حضرت خضر(ع) را به این دلیل خضر گفتند چون حضرت هرجایی که گام برمی‌دارند زمین زیر پای او سبز می‌شود ایشان به قدری با برکت هستند که بیابان خشک را به سبزه‌زار تبدیل می‌کنند بنابراین انسان می‌تواند با برکت باشد و آن با مراقبه اعمال محقق می‌شود.
آیت‌الله جاودان با اشاره به اینکه انسان اهل تفکر کم سخن و نکته‌گو است، تصریح کرد: انسان اگر سخنش سنجیده و حساب شده باشد زیاده گویی نمی‌کند بنابراین کسی که سخن و عملش حساب شده باشد دستش به آسمان می‌رسد.
استاد اخلاق ادامه داد: چند سالی بود که دراستان تهران باران بسیار کم می‌آمد و در کنار رودخانه‌ها سنگ‌ها به شدت خشک شده بودند و اگر این کم آبی تا دو سال دیگر ادامه می‌یافت همه مردم باید به شهرهای خودشان هجرت می‌کردند بنده با خودم فکر می‌کردم که آیا در بین این ده میلیون جمعیت تهران کسی هست که دستش را بالا ببرد و در محضر خداوند دعای باران انجام دهد تا مستجاب شود که در سفر عید نوروزی که رهبر معظم انقلاب به مشهد مقدس مشرف شدند ایشان در سخنرانی خودشان دعای باران ایراد فرمودند و از همان سال باران شروع به باریدن کرد.
وی درباره حماسه باشکوه اربعین حسینی، گفت: روایات عجیب و قابل تاملی درباره عظمت زیارت اربعین وجود دارد امروز از سراسر کشورها حتی آمریکا و عربستان در این همایش عظیم حسینی شرکت می‌کنند. امام صادق(ع) فرمودند: خدای تبارک و تعالی برای زائران قبر امام حسین(ع) تجلی می‌کند قبل از آن که برای اهل عرفات تجلی کند؛ خداوند ابتدا حاجت زائران حسینی را روا کرده و گناهان آنان را با رحمت واسعه‌ خود مورد بخشش قرار می‌دهد و بعد از آن نسبت به اهل عرفات این مرحمت‌ها را روا می‌دارد.
آیت‌الله جاودان ادامه داد: حضرت فرمودند: اگر کسی موفق نشد به حج برود و عرفه را در عرفات درک نکرد و زیارت امام حسین(ع) را به جای آورد عرفه از او فوت نشده است؛ آغاز مرحمت الهی در عرفه امام حسین(ع) است./813/پ
۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات