۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۵۳۶۲۴۵

اقتصاد امن و شرایط جدید ایران اسلامی

اقتصاد یکی از مؤلفه‌های قدرت محسوب می‌گردد که مقام معظم رهبری با مفهوم سازی و ایجاد گفتمان "اقتصاد مقاوم" و "اقتصاد امن" تحلیل های وارونه و نقشه های دشمن را نقش بر آب کرد.
اقتصاد

قوای نظامی و انتظامی هر کشور به مثابه قدرت سخت هر کشور که دارای قدرت بازدارندگی دفاعی در مقابل هوس ورزی حاکمان بی خرد و سیاست های توسعه طلبانه کشورهای جنگ طلب است، یکی از رئوس اصلی تمرکز هر حاکمیتی محسوب می شود که هیچ دولتی حاظر نیست که بر سر آن مذاکره کرده و یا در گروکشی های سیاسی و بین المللی بابت آن معامله کند.

سیاست های کشور جمهوری اسلامی ایران هم که بر اساس نظریه های دفاع مشروع و حفظ حق حاکمیت و دفاع از تمامیت ارضی کشور، همواره مسئولان کشور را ملزم کرده است تا در کلام و بیان خود از آن دفاع کرده و بر مشروعیت و حقاینت آن پافشاری کرده و نسبت به اظهارات و سخنان غرض ورزانه دشمنان در تحدید آن حساس بوده و با پاسخ قاطع با تهدیدات دشمن مقابله کنند.

سخنانی که هر از چند گاهی از سوی دولتمردان آمریکایی و غربی گفته شده و خواستار محدود سازی بخشی از توان نظامی و دفاعی ایران بوده و یا نسبت به آزمایش ها و رزمایش های دفاعی ایران واکنش نشان داده اند که بدون شک این سخنان بر اساس قوانین و عرف بین المللی مداخله در امور داخلی کشور محسوب شده و نیازمند محکومیت توسط دولتمردان و مسولان وزرات خارجه است.

اساسا یکی از سوالاتی که جامعه جهانی باید به آن پاسخ بدهد این است که قوانین بین المللی و جامعه بین الملل و در راس آن سازمان ملل و شورای امنیت تا به حال تا چه اندازه در پیش گیری از وقوع جنگ و ایجاد صلح موثر بوده است که توقع دارد تا کشوری مثل ایران که دشمنان متعددی دارد، از قدرت دفاعی خویش بکاهد. آیا سازمان ملل در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران چه مداخلات موثری برای کاهش آثار جنگ و یا توقف جنگ و یا محکومیت موثر متجاوزان بعثی داشته است که امروز خواستار محدود شدن سلاح های استراتژیک و موثر و کاربردی ایران و محدود شدن برد موشک های ایرانی است؟ کشوری که در طول هشت سال جنگ تحمیلی از سوی بسیاری از کشورها  مورد بی مهری و تحریم ها قرار گرفت و از سوی دیگر بسیاری از کشورها عراق را آبستن سلاح هلی مختلف تولیدی خود کرده بودند؟

در دکترین دفاعی کشورهای صاحب قدرت، اصل قدرت و شوکت برای ایجاد واهمه در طرف مقابل و بالا بردن ریسک کشور خاطی در نظر گرفته شده و امنیت را از طریق بالا بردن ضریب خطا تضمین کرده اند.

بر اساس آیات و روایات و مبانی دینی، یک کشور اسلامی باید در نهایت قدرت بوده و به دلالت  آیه 60 سوره مبارکه الأنفال، قوای نظامی امت اسلامی باید در اوج خود باشد:

وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم  وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمون

هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد.

همان گونه که مقام معظم رهبری بارها فرموده اند کشور نیازمند مصونیت است و مسئولان موظف هستند که برای بالا بردن مصونیت در کشور در ابعاد مختلف اقتصادی و نظامی و اخلاقی برنامه ریزی کنند.

امروز کشور ایران جزیره امنی در منطقه بحران زده خاورمیانه است و این به جز با مقاومت ها و رشادت ها و فداکاری های نیروی های فداکار و مومن و انقلابی میسر نشده است، عزت امروز ما حاصل مشق عشقی است که علما به مردم نجیب ایران دادند و مقاومت مردمی که تا پای جان ایستادند؛ مقاومتی که کشور ایران را که ژاندرم آمریکا در منطقه  در دوران پهلوی محسوب می شد به یک کشور مقتدر و چابک تبدیل کرده است که امروز ناوهای آمریکایی جرات تعرض به آب های سرزمینی ایران اسلامی را ندارند و هر بار که دشمن از حریم خود تجاوز کرده است یا هشدار های هوایی و دریایی، راه خود را کج کرده است.

موقعیت ژئوپولوتیک خلیج فارس و تنگه هرمز امروز بر هر سیاستمداری روشن و هویدا است و دشمن اگر خطایی بکند قطعا با واکنش سریع نیروهای جان بر کف مواجه خواهد شد و این عزت امروز همه و همه مرهون مجاهدت های مردم و لبیکی بود که به بت شکن تاریخ حضرت امام خمینی(ره) داده شد.

امروز ایران اسلامی با صیانتی مواجه شده است که هرگاه دشمن خطایی کرده است با واکنش جدی مواجه شده است و دشمن این پیام را متوجه شده است که دیگر نمی تواند در مقدرات و سرنوشت دخالت کند؛ امری که مقام معظم رهبری از آن به اقتدار معنوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تعبیر کرده اند.

 

مسئولان کشور بارها تاکید کره اند که ما هیچگاه شروع کننده جنگ نخواهیم بود اما قطعا با متجاوز کننده برخورد سخت و خشن خواهیم داشت و لهذا باید در حوزه نظامی اقدامات تمهیدی جهت بالا بردن ریسک دشمن و کاهش جرئت ورزی تعرض از دشمن را ایجاد کرد.

در شرایطی که هر روز کشور ما از سوی آمریکا به صورت صریح و شفاف تهدید شده و بحث روی میز بودن تمامی گزینه ها مطرح شده و هدف خود را ساقط کردن نظام ایران مطرح می کنند، بدون شک نمی توان به لبخند دیپلمات های آنان خشنود شد و نمی توان  به وعده هایشان در بحث محدود سازی توان نظامی ایران برای بازشدن عرصه اقتصادی اعتماد کرد.

اما آنچه مهم این است که نباید از کید و دسیسه دشمن غافل شد که دشمن این روزها به عرصه جنگ نرم روی آورده است و در صدد است تا با ایجاد جنگ روانی، ترس و اضطراب ناشی از حوزه اقتصادی را به قلب حوزه امنیت بکشاند و با اتصال این دو به هم، مردم را در اختیار کردن یک حوزه دچار شک و تردید کند. به عبارت دیگر عملیات روانی دشمن در روزهای گذشته به این مسیر رفته است که مردم باید بین امنیت و رفاه و آسایش خود یکی را انتخاب کنند که بار دیگر مقام معظم رهبری با ابتکار و تیزهوشی نقشه دشمن را نقش بر آب کردند و با مفهوم سازی و ایجاد گفتمان "اقتصاد مقاوم" و "اقتصاد امن"  تحلیل های تخیلی و انتزاعی دشمن را با هجمه سنگین روبرو کردند؛ به این معنا که اقتصادی مطلوب و اثرگذار است که مقاوم باشد و با هجوم این و آن و با لبخند و بالا رفتن ابروی یک سیاستمدار در آن طرف دنیا، بالا و پایین نشود.

بدون شک اقتصاد یکی از مؤلفه‌های قدرت محسوب می‌گردد و داشتن اقتصادی قوی به قدرت سیاسی یک کشور کمک شایانی می‌نماید و کشور از این طریق، قابلیت پیش بردن اهداف کلان و استراتژیک منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود را خواهد داشت؛ چراکه با بنا نمودن اقتصاد بر بنیادهایی امن، می‌توان قدرت شکنندگی و آسیب‌پذیری اقتصاد را کاهش داده و به پیشبرد اهداف کلان جمهوری اسلامی کمک نمود.

بدون شک بررسی مبانی دینی و ضرورت های ایجاد اقتصاد امن و چگونگی و چیستی آن وظیفه نخبگان حوزوی و دانشگاهی بوده و  در این میان اصحاب رسانه نیز وظیفه دارند تا با تبیین صحیح مساله، اذهان مردم را نسبت به موقعیت خطیر کشور آگاه کرده و سیاست های مغرضانه دشمن در کشاندن خط سازش و مماشات به کشور را تبیین کنند.

رسانه ها وظیفه دارند تا تجربه های تاریخی کشورهایی که در دام سیاست های مصلحت انگارانه افتاده و روز به روز تضعیف شده و بعد توسط همین دول مستکبر مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته اند برای مردم بیان کنند.

ساده انگاری جنگ روانی ای که بر اساس شایعه و بزرگ نمایی و دروغ و ماساژ پیام در نسبت دادن کمبود های اقتصادی به حمایت های ایران از محور مقاومت در روزنامه ها و شبکه های ماهواره ای و سایت های معاند با نظام اسلامی در حال جریان است در صورتی که با اقدام مناسب رسانه ای روبرو نشود می تواند آسیب زا باشد.

حرکت هوشمندانه رسانه های انقلابی می تواند نقشه های دشمن را نقش بر آب کرده و هوشیاری سیاسی و بصیرت لازم را ایجاد کند و مردم را در تصمیم گیری های کلان با مصالح عالی نظام اسلامی همراه سازد؛ ارائه تحلیل های دقیق و علمی در چگونگی اقدامات دشمن در ایجاد تحریم های اقتصادی و بهره مندی همزمان از جنگ روانی برای از بین بردن استحکام داخلی و تجربه کشورهایی که در سایه اعتماد به آمریکا تمامی ارضی و سیاسی خود را از دست داده و در دام استعمارهای نوین افتاده اند، از گام هایی است که نیازمند گفتمان سازی در میان مردم به خصوص نسل های نوجوان و جوان است.

 

بدون شک می تواند همدلی وهمصدایی دولت و مردم را در موقعیت های حساس با چالش مواجه کند، اگرچه مردم ایران اسلامی نشان داده اند که در حوزه فهم مسائل اصلی انقلاب اسلامی همواره یک گام از مسئولان جلوتر هستند.

-یادداشت سردبیر

ارسال نظرات