۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۳
کد خبر: ۵۳۶۲۵۷
حجت الاسلام حیدری کاشانی:

خانواده مؤمن محل تربیت انسان های بت شکن و شیطان ستیز است

کارشناس مسائل مذهبی گفت: خصوصیت اصلی خانواده های «ابراهیمی- هاجری» که خانواده های مؤمن باید به آن اقتدا کنند، بت شکنی و شیطان ستیزی است.
حجت الاسلام حیدری کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد باقر حیدری کاشانی ظهر امروز در سخنرانی بارگاه منور رضوی که در محل رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «ربّنا هَب لَنا مِن أزواجِنا و ذُرّیاتِنا قُرّه أعیُن واجعَلنا لِلمُتَّقینَ إماماً»، اظهار کرد: محبوب ترین کانون نزد خدا، کانون خانواده است که می تواند دو سوم ایمان اهل خانه را محافظت کند و باید بررسی کرد که چه معادلاتی بر اعضای خانواده باید رعایت شود تا این خانه مهد یک آرامش عاشقانه و عالمانه باشد تا مهدی یاوران را پرورش دهد.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: یکی از معادلات، دعا محوری است تا انسان مرتب از خدا بخواهد خداوند به آن ها مقام قره العینی و امام المتقینی را به آن ها عطا کند و به مقتضای آن باید تلاش علمی و عملی انسان سامان پذیرد و در عرصه علم و عمل جهاد و تلاش بی نظیری انجام دهد. چون کسی که دعا می کند اما به مقتضای آن تلاش ندارد، دعایش به هدف استجابت نمی رسد.

امثال گوناگون خانواده های معرفی شده در قرآن کریم

وی با اشاره به مصادیق خانواده های مختلف از نظر شقاوت و یا سعادت در کلام قرآن کریم، اظهار کرد: نشانه های خانواده های گوناگون را باید از قرآن آموخت که خدای رحمان سه خانواده الگویی را برای عبرت گرفتن بشر معرفی کرده است. یکی خانواده های سراسر شیطانی که خانواده ابولهب به عنوان مصداقش معرفی شده. در چنین خانواده ای مرد آتش بیار معرکه است و مرد آتش باری شیطانی را انجام می دهد و گدازه های آتش شیطان از چنین خانواده ای بلند می شود که خدا چنین خانواده ای را لعن کرده است.

حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: خانواده هایی که نیمی از آن خدایی و نیمی شیطانی هستند، گونه دوم خانواده های معرفی شده در قرآن هستند که نمونه اش خانواده فرعون است که مرد قصد داشت دیگران را به استضعاف بکشاند و همسرش بر محور خدا زندگی کرد. در چنین خانواده ای مرد خانه اش را مصر فرعونی خود قرار داده و استبداد می ورزد.

وی یادآور شد: نوع دیگری از این خانواده ها، خانواده «نوحی ـ والهه ای» هستند که در این خانواده ها زن مسیر شیطانی را در پیش گرفته همانطور که والهه با وجود این که تحت ولایت نبی خدا بود، همراه فرزندش جزو غرق شدگان شدند، در خانواده ای که مرد عزم بندگی خدا را دارد اما زن و فرزندش راه وسوسه های شیطانی را در پیش گرفته، وظیفه چنین مردانی استقامت در راه خداست.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: خداوند 12 الگو را در زمینه خانواده های سراسر رحمانی معرفی فرموده که جلوه آن در خانواده «ابراهیمی ـ هاجری» معرفی شده است چرا که حضرت ابراهیم(ع) پدر معنوی موحدان جهان است و حرکت توحیدی او و خانوده اش الگوی اهل ایمان قرار گرفت و صحنه های متعددی در قرآن درباره زندگی ایشان بیان شده است.

خانواده مؤمن محل تربیت انسان های بت شکن و شیطان ستیز است

حجت الاسلام حیدری کاشانی اظهار کرد: خصوصیت اصلی خانواده های «ابراهیمی هاجری» که خانواده های مؤمن باید به آن اقتدا کنند، بت شکنی و شیطان ستیزی بود. قهرمان بت شکنی در طول تاریخ بشری، حضرت ابراهیم خلیل الرحمن بود و پیام این اقدام حضرت این بود که موحدان باید در هر عصری هنر بت شکنی داشته باشند.

وی افزود: بت های امروز می تواند دنیا، ثروت و شهوت و تمام مظاهر دنیوی باشد چرا که «حب الدنیا رأس کل خطیئه» و خانواده موحد نباید حب دنیا داشته باشد. البته تحصیل مال حلال برای عزتمندی انسان و خانواده اش باید مورد توجه باشد اما این که حریم دین خدا را زیر پا بگذارد، مذموم است که ما باید هنر عبور از آن را داشته باشیم.

این کارشناس مذهبی گفت: حضرت ابراهیم(ع) برای اجرای فرمان الهی قصد کرد تا فرزند خود را به ذبح بکشاند و در چنین شرایطی شیطان سراغ مادر خانه رفت تا جلوی این کار را بگیرد اما هاجر فرمود من اگر چنین امری انجام فرمان خدا باشد، راضی هستم. حضرت اسماعیل(ع) نیز تا نام خدا وسط می آید، می فرماید ان شاءالله پدرم مرا از صابران خواهد یافت.

شهید حججی از یک خانواده ولایی و ابراهیمی بود

حجت الاسلام حیدری کاشانی در جمعبندی سخنان خود اظهار کرد: انسان می تواند به جایی برسد که برای خدا خیرخواهی داشته باشد یعنی در راستای خیرخواهی برای دین خدا، زندگی خود را تنظیم کند. از همین روست که در زیارت اولیای الهی آن ها را «الناصحین لله» خطاب می کنیم؛ چون در زندگی آن ها محور ولی خداست و همه در راه آمادگی برای فدا شدن در راه خدا هستند.

وی در پایان تصریح کرد: شهید محسن حججی که حجتی برای همگان شد و فخر الشهدای مدافع حرم لقب گرفت، نشان داد که می تواند اسوه، الگو و امامی برای تمام خوبان عالم باشد. چنین خانواده ای که اعضایش آماده مقام ذبیح اللهی هستند، خانواده ولایی و ابراهیمی است./820/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات