۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۵۳۶۲۶۹
نمایشگاه مطبوعات؛

محقق: دولت از دخالت مستقیم در اربعین حسینی پرهیز کند

نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار معاصر با تأکید بر این که مداخلات دولتی باید از معادلات اربعین حسینی حذف شود، گفت: دولت از دخالت مستقیم در امور مرتبط با پیاده روی بپرهیزد.
مهمانان غرفه خبرگزاری رسا درهفتمین روز از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها

جواد محقق با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در گفت و گو با حبرنگار خبرگزاری رسا، به تحلیل بایدها و نبایدهای بزرگ ترین تجمع انسانی بشری در اربعین حسینی پرداخت و اظهار داشت: در نگاهی اجمالی باید به این نکته توجه داشت که در طول چند روز جمعیتی معادل جمعیت خود کشور عراق به تراکم انسانی این کشور اضافه می شود و این پتانسیل در ادبیات گردشگری از اهمیت بالای اقتصادی برخوردار است.

نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار معاصر به ارائه خدمات رایگان به زائران حسینی در ایام اربعین از سوی مردم کشور میزبان اشاره کرد و ابراز داشت: این تراکم جمعیتی در پیاده روی اربعین حسینی می تواند میلیاردها دلار به اقتصاد عراق کمک کند؛ در حالی که در جریان اربعین حسینی همه این خدمات رایگان از سوی مردم عراق به زائران حسینی ارائه می شود.

محقق با تاکید بر این که مداخلات دولتی باید از معادلات اربعین حسینی حذف شود، گفت: من معتقدم که دولت فقط در زیر ساخت هایی همچون حمل و نقل و مسائل امنیتی باید در این جریان ایفای نقش کند.

وی افزود: احساس می کنم برخی از ارگان های دولتی هر ساله حضور خود را در جریان اربعین پررنگ تر می کنند و من این اقدام را به صلاح این تجمع بزرگ انسانی نمی دانم؛ البته باید توجه داشت که این نگاه فقط معطوف بر دستگاه های اجرایی است و سازمان های امنیتی باید حضوری پررنگ در این پیاده روی داشته باشند.

محقق در ادامه با اشاره به تجربه ورود نهادهای دولتی به فضاهای هیئات حسینی اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که با ورود نهادهای اجرایی و دولتی در هیئات مذهبی اتفاقاتی افتاد که در تاریخ هزار ساله عزاداری تجربه نشده بود.

نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار معاصر با بیان این که نهادهای دولتی بهتر است که کمک های خود را از کانال مردم ارائه دهند، ابراز داشت: نهادهای دولتی خیلی در اصل مسائل پیاده روی دخالت نکنند و اجازه بدهند که این خیزش با هویت مردمی پایدار بماند.

محقق به وضعیت غیرقابل قبول پارکینگ ها در مرزها اشاره کرد و گفت: مردم خود در چنین رفتارهایی به درستی مسائل را مدیریت می کنند و دولت از تداخل مستقیم در امور مرتبط با پیاده روی بپرهیزد./837/۲۰۱/ح

ارسال نظرات