۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۵۳۶۴۲۰
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

پیاده روی اربعین رزمایش اقتدار جهانی امت اسلام است

استاد حوزه علمیه پیاده روی اربعین را رزمایش اقتدار جهانی امت اسلام بیان کرد و گفت: سیاستمداران ما باید به چنین پدیده با عظمت انسانی که هرگز کسی نمی‌تواند نظیر آن را در دنیا بسازد و تولید کند، افتخار کنند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، پنج شنبه در مسیر پیاده روی نجف به کربلا عمود 1120 در موکب خداوم الحسین(ع) درخصوص مهمترین هدف زیارت، گفت: هرکسی که می‌خواهد با دین و دستورات دینی سروکار داشته باشد و آنها را درک کند باید یک آمادگی ذهنی برای برخورد با پدیده‌های چند بعدی در وجود خود ایجاد کند.

وی افزود: ما وقتی با مفاهیم دینی برخورد می‌کنیم باید این آمادگی ذهنی را داشته باشیم که این مفاهیم جدای از آن که به درد دنیا و آخرتمان می‌خورند در آن واحد چند اثر متفاوت نیز دارند، بنابراین اگر احکام الهی، آیات قرآن و ... را مورد بررسی قرار دهیم درمی‌یابیم که نماز تنها یک خاصیت ندارد بلکه خاصیت‌های بسیار متنوعی در این فریضه الهی پنهان است که انسان تصور می‎کند این ابعاد ظاهرا خیلی باهم فاصله دارند و یا چه بسا متضاد هم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه زیارت یک پدیده تک بعدی نیست، اظهار داشت: زیارت اربعین فقط جنبه عاطفی بین زائر و اباعبدالله الحسین(ع) را تامین نمی‌کند بلکه زیارت امام حسین(ع) از جنبه‌های مختلف اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، عاطفی، دنیوی و اخروی برای انسان مفید به فایده است و اینکه برخی بگویند عده‌ای از عاشقان و عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) به سبب علاقه‌ای که به مولایشان دارند به زیارت می‌روند، نشان از کوته نظری آنان است، بسیاری از زائران این زیارت را جنبه شرعی می‌دانند اینطور نیست که جمعی از روی عاطفه در کنار هم جمع شده باشند.

استاد حوزه علمیه پیاده روی اربعین را رزمایش جهانی امت اسلام بیان کرد و افزود: شما زمانی که یک عده افراد را در مانور نظامی می‌بینید هرگز عمل آنان را به حساب عاطفه قرار نمی‌دهید بلکه به جنبه قدرت آفرینی یک ملت نگاه می‌کنید بنابراین پیاده روی اربعین که یک رزمایش جهانی برای امت اسلامی است نشان از درک شکوه اربعین دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در دل تک تک زائران اربعین باید این مهم تکرار شود که ما آمده‌ایم تا شما را یاری کنیم بنابراین ما چه بخواهیم و چه نخواهیم زیارت اربعین به شدت جنبه سیاسی و اقتصادی دارد در روایت است که زیارت فقر را برطرف می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان یکی از فوائد زیارت اربعین حسینی را نجات انسان از ظلم و ستم بیان کرد و اظهار داشت: زیارت امام حسین(ع) یکی از بالاترین و پرثواب‌ترین زیارات به شمار می‌رود بابت هرقدمی که انسان در این مسیر پر نور برمی‌دارد فرشتگان ثواب یک حج و عمره را برای او می‌نویسند.

وی افزود: امام راحل فرمودند: اینکه این همه ثواب برای روضه و اشک بر امام حسین(ع) قرار دادند همه از اول نقشه بوده تا امت اسلام را به واسطه آن متحد کرده و به عزت و اقتدار برسانند؛ بنده اگر اربعین حسینی را ندیده بودم نمی‌توانستم این کلام امام را درک کنم که فرمودند: هیچ عاملی مانند امام حسین(ع) نمی‌تواند در دلها اتحاد و صف محکمی ایجاد کند؛ امروز سیاست‌مداران ما باید به یک چنین پدیده با عظمت انسانی که هرگز کسی نمی‌تواند نظیر آن را در دنیا بسازد و تولید کند، افتخار کنند بنابراین بزرگترین سرمایه اجتماعی ما این است که مکتب ما اربعین دارد.

استاد حوزه علمیه اربعین را ذوابعاد دانست و گفت: زائران با حضور در زیارت اربعین در عین واحد که با ظالمان عالم مبارزه می‌کنند و در همان عین نیز در حال ریشه کن کردن فقر از جهان هستند چرا که شرکت در این همایش ان شا الله مقدمات ظهور را فراهم می‌کند بنابراین نباید به همایش با شکوه اربعین یک بعدی نگاه کرد.

استاد حوزه علمیه همایش اربعین حسینی بیانگر رشد عقلی مردم است، گفت: یکی از آثار مهم پیاده روی اربعین قوی شدن ایمان است این ارتباطی که امروز مردم با همایش بزرگ اربعین برقرار کرده‌اند یک ارتباط ایمانی است نه عاطفی.

وی با استناد به روایتی از امام صادق(ع)، ابراز کرد: حضرت فرمودند: هرکسی ما را پس از شهادت زیارت کند گویا ما را در دوران حیات زیارت کرده است؛ گاهی اوقات زائر متوجه نیست چرا در دلش شادی احساس می‌کند در حالی که منشأ این سرور متوجه دیدار و شادی خود امام است./813/پ۲۰۴/ب۲

ارسال نظرات