۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۵۳۶۴۲۳
حجت الاسلام والمسلمین عماد مطرح کرد؛

وجود ۱۴ میلیون برگ سند تاریخی در کتابخانه مجلس/ ضرورت تعامل خبرگزاری رسا و کتابخانه مجلس

رییس کتابخانه مجلس از وجود ۱۴ میلیون برگ سند از اسناد تاریخی در این کتابخانه خبر داد و گفت: متأسفانه تا کنون ۳ میلیون نسخه از این اسناد دیجیتال سازی شده است.
مهمانان غرفه خبرگزاری رسا در سومین روز از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد رییس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با حضور در غرفه خبرگزاری رسا در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها بر ضرورت تعامل خبرگزاری رسا و مرکز کتابخانه مجلس تأکید کرد.

وی افزود: ما حرکت به سمت برنامه گرایی جدی و بهره وری افزون تر ناظر بر عصری که در عرصه تولید دانش و اطلاع رسانی علمی ایجاد شده است را هدف قرار دادیم، کارهایی که انجام می شود در همین سطح است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد اظهار داشت: اگر بتوانیم کار را به افزایش بهره وری منتهی کنیم و ظرفیت فعال بیرونی کتابخانه کمک کنند حرکت خوبی انجام می شود، ما هم از تولیدات در عرصه های مأموریتی حمایت های لازم را انجام می دهیم.

وی ادامه داد: مطالعات ما در زمینه پارلمانی، ایران شناسی، اسلام شناسی، نسخه پژوهشی و مطالعات اسنادی تاریخ ایران است، سازماندهی تازه ای صورت گرفته و شکل گیری گروه های پژوهشی و مطالعاتی و جدی و فعال شدن آن ها فعال شدن شوراهای تخصصی از کارهایی بوده که خوشبختانه خوب فعال شده است.

رییس کتابخانه مجلس با بیان این که شاهد آثار و نتایج کارها در پایان سال خواهیم بود، ابراز داشت: کارنامه ای از خروجی ها و برنامه ریزی های 96 تا پایان سال منتشر می شود که امیدواریم نسبت به گذشته رشد در خوری را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: سال پر تلاش ما سال 97 تعریف شده و در بودجه تعریف شده برای رفتن به هیأت امنا و سازمان مدیریت و برنامه ریزی بسیاری به عرصه های نیازهای معاصر توجه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد خاطرنشان کرد: مجموعا 14 میلیون برگ سند داریم که عمدتا مربوط به تاریخ معاصر ایران است که یکایک  آن ها دیدنی، خواندنی و قابل تحلیل است، متأسفانه تا کنون 3 میلیون از این اسناد دیجیتال سازی شده است.

وی اضافه کرد: در بخش اسناد ایده ای داریم که نمایه سازی دقیق و فهرست نویسی مدرن اسناد است که کار پژوهشگر حوزه اسناد را به شدت سهل خواهد کرد، همچنین مجوعه سازی از اسناد ناظر بر حوادث مهم تاریخی، برهه های زمانی و شخصیت ها مدنظر است، مجموعه های همانند اسناد مشروطیت و اسناد صنعت نفت بسیار بزرگ و مهم است، یکی از نفائس نسخ خطی کتابخانه مجلس نسخه کفایة الاصول مرحوم آخوند خراسانی است که متن اصلی آن با دستخط آخوند وجود دارد./1323/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات