۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۵۳۶۷۰۲
حاجی دلیگانی:

انحراف در تخصیص بودجه عامل مهمی در ایجاد رکود است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یکی از ضروری ترین کارها برای مبارزه با استکبار جهانی را سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور و رسیدگی به وضع معیشتی مردم دانست و گفت: هزینه های جاری ۹۰ درصد بودجه کشور را به خود اختصاص داده و عاملی برای ایجاد رکود شده است.
حسینعلی حاجی دلیگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، امشب در مراسم روز مبارزه با استکبار جهانی که به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه مالک اشتر اصفهان برگزار شد، با اشاره به تحریم  های جدید و مصوبات اخیر کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی، گفت: این قبیل اقدامات دشمنان در راستای ایجاد یک دوقطبی در داخل کشور به منظور زمین گیر کردن نظام جمهوری اسلامی در برابر خواسته های آمریکایی ها صورت می گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: این دوقطبی با دیگر دوقطبی های دیگری که گاهی مطرح می شود مقداری متفاوت است، آن ها می خواهند به مردم ما بگویند که علت تحریم های آمریکا علیه ملت ایران حرکاتی است که نظام جمهوری اسلامی در حیطه وظایف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت فرماندهی عالی رهبر معظم انقلاب در منطقه انجام می دهد.

وی افزود: دشمن می خواهد به مردم ما القا کند که اگر می خواهید تحریم ها برداشته شود باید یک اقلیت را کنار بزنند و اکثریت مردم راه دیگری را انتخاب کنند و این یک استراتژی بلند مدت آمریکا در کشور ما بوده و هست، البته با توجه به پیروزی های گسترده انقلاب اسلامی در منطقه و جهان باید به آمریکایی ها در این خصوص حق داد که از دست ما عصبانی باشند.

حاجی تصریح کرد: آمریکایی ها آمده بودند تا سوریه و لبنان را از جبهه مقاومت حذف کنند و برنامه های زیادی برای عراق داشتند و امروز اهداف آن ها در منطقه با شکست مواجه شده و جمهوری اسلامی توانسته تا توطئه های آن ها را موارد گوناگون مانند تجزیه عراق و استقلال اقلیم کردستان عراق خنثی کند، ایرن امروز در قضیه یمن استخوانی در گلوی آمریکاست و دست ایادی آن ها را قطع کرده است.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار با اشاره به همبستگی های اخیر میان مسؤولان مختلفی دولتی و لشکری در برابر اظهارات ترامپ، ‏اظهار داشت: این اقدامات بسیار خوب و سازنده است، اما کافی نیست و ما بایستی نقاط آسیب پذیری خود را پیدا کنیم و بتوانیم راه حلی برای این معضلات بیابیم تا بشود کشور را به درستی اداره کرد.

حاجی با اشاره به نقص در سیستم مدیریت کشور و عدم توجه مسؤولان به مشکلات واقعی و عدم وجود عزم جدی برای حل آن ها، بیان داشت: یکی از مسائل مهم امروز کشور بحث پیمان های دوجانبه است که از آن غفلت شده است و ما همه معاملات خود را بر روی دلار متمرکز کرده ایم و اگر حتی 5 برجام دیگر هم امضا کنیم آمریکایی ها تحریم دلار را بر نخواهند داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: امروز چینی ها با 40 کشور دنیا پیمان های دوجانبه برای حذف دلار از معاملات خود تنظیم کرده اند، امروز کشور در بحث اقتصادی دچار نوعی انحراف شده که نحوه اشتباه بودجه ریزی کشور گواه بر این انحراف است، چرا که امروز هزینه های جاری کشور بسیار بالاست و کاملاً به ضرر مردم است.

وی افزود: امروز 90 درصد بودجه کشور بودجه جاری است و می تواند کشور را آسیب پذیر کند و کارهای عمرانی را با تعطیلی مواجه خواهد ساخت، یک دلیل مهم رکود اقتصادی امروز در کشور همین کاهش قابل توجه بودجه عمرانی است، سابق بودجه عمرانی کشور 60 هزار میلیارد تومان بود و امروز این رقم نهایتاً به 30 هزار میلیارد تومان رسیده است.

حاجی ابراز داشت: بی عدالتی در پرداخت ها و حقوق های نجومی مشکل دیگر اقتصاد است، امروز نه تنها حقوق های نجومی فسخ نشده بلکه با پوشش هایی که ایجاد شده عملاً اتفاق می افتد و امروز حقوق های 50 میلیونی پرداخت می شود، برخی پزشکان در ایران ماهیانه 500 میلیون تومان دریافتی دارند.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه و برخوار با مقایسه کشور در شاخص های اقتصادی با سایر کشورهای منطقه و جهان در موارد گوناگون، ‏اظهار داشت: طبق آمار بانک مرکزی ما در آزادی اقتصادی رتبه 22 را در میان 22 کشور منطقه داریم و در شاخص حمایت از سرمایه گذاری ما رتبه 19 را در منطقه داریم، زمان مورد نیاز برای دریافت مجوز کسب و کار ما رتبه 15 منطقه را کسب کرده ایم که در 4 سال گذشته وضعیت ما بهتر از این ها بوده و هر سال با افت مواجه شده ایم.

وی سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی را یکی از ضروروی ترین کارها برای مبارزه با استکبار جهانی دانست و بیان داشت: در نرخ بیکاری متأسفانه ما رتبه 9 منطقه و 90 جهان را داریم.

حاجی با اشاره به مشکلات معیشتی بخش عمده ای از مردم کشور، ‏اظهار داشت: برای استمرار مبارزه با استکبار جهانی باید بتوانیم این معایب را مرتفع کنیم و در غیر اینصورت با سختی های بیشتری در برابر مستکبران مواجه خواهیم شد.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و طومار بزرگ مرگ بر آمریکا و  انزجار از شیطان بزرگ به همراه متن بیانیه به امضای دانشجویان و اساتید دانشگاه رسید./869/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات