راهپیمایی اربعین سفرۀ گستردۀ کرامت اهلبیت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، دوشنبه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم، بخشی از آیات سوره مبارکه الرحمن را تفسیر کرد و گفت: هواپیما و اتومبیل لله است، کشتیای که در دریا میرود لله است، صنعت مثل طبیعت کار ذات اقدس اله است، در این آیات کشتیهای رونده بر دریا را به خود نسبت داد، «و له الجوار المنشئات فی البحر کالاعلام»، در ادامه هم فرمود که این نعمتهایی که به شما دادیم از دستدادنی است، کل مجموعه آسمانها عوض میشود، نابود نمیشود بلکه بساطش برچیده میشود، فرمود ما این نظام کیهانی را جمع میکنیم و بعد پهن میکنیم، چیزی از بین نمیرود اما تبدیل میشود، چونکه باید شهادت بدهند و اگر نابود بشوند ما شهودی را از دست دادهایم، روایات فراوانی داریم که مسجد شهادت میدهد، زمین شهادت میدهد، خب اگر اینها در دنیا که ظرف تحمل شهادت است نفهمند، در مقام ادا در محکمۀ الهی چگونه میخواهند شهادت بدهند.
وی با اشاره به اینکه شهادت در محکمۀ قضا مسبوق به حضور در حین حادثه است، ابراز کرد: اگر در ظرف حادثه شاهد حاضر نباشد و تحمل نکند در موقع ادا چگونه میتواند تحمل کند، پس زمین و آنچه در آن است از بین نمیرود، پس همۀ اینها در محکمه عدل الهی هستند و از بین نمیرود، آنچه که از بین میرود خصوصیات آنان است و وجه وجهاللهی آنان باقی میماند، هر شیءای بههرصورت بخشی از وجهالله را داراست که خداوند را نشان میدهد، شما در هیچ جا نمیبیند که خداوند اشیاء را فانی بداند و ذات خودش را استثنا کند، در آیۀ محل بحث هم منظور این است که آن بخش وجهالهی خداوند باقی میماند، خداوند منزه و برتر از آن است که خداوند را استثنا کند، هرچه هست ظهور و آیت خداوند است، آن صبغۀ آیت بودن آسمان و زمین از بین نمیرود.
مفسر برجستۀ قرآن کریم ادامه داد: وجه خدا و ظهور خداوند مرگپذیر نیست، هر چه بخواهد از بین برود به دستور حق است، اگر منظور از وجه خود ذات اقدس اله باشد اینکه لاریب فیه است، اما قرآن کریم هیچگاه الله را استثنا نمیکند، خداوند برتر از آن است، وجه خدا ازبینرفتنی نیست، حتی مرگ را که بخواهند بمیرانند به او میگویند «مت»، عالم نابود و معدوم محض نمیشود و بعد دوباره عالم جدیدی به نام معاد خلق شود، مرگ به معنای عدم نیست، این قافله متحرک است و بالاخره به هدف خود به بهشت یا جهنم میرسد، انسان که متحرک است در وسط حرکت خود معدوم نمیشود، این سیر یک رهبری دارد و آن فیض و ظهور خداوند است و این از بین رفتنی نیست و اگر انسان کامل وجهالله نامیده شد معدوم نیست و موجود است، واجب نیست چون به واجب متکی است، اگر ذات اقدس اله با دارو شفا میدهد با دعا هم شفا میدهد، این قافله هستی که به صورت نظام دنیایی از آن تعبیر میشود مرتب درحال حرکت است.
وی با اشاره به اینکه یک فیض سیار و عمومی هست که آن ازبینرفتنی نیست که آن وجهالله است، خاطرنشان ساخت: همانطورکه تبارک هم به خدا اسناد دارد و گاه به اسم خداوند اسناد دارد، وجه هم همینطور است، گاه وجه به رب اسناد داده میشود مانند بخش پایانی سورۀ مبارکۀ الرحمن و گاه به وجه اسناد داده میشود، مانند همین آیۀ محل بحث، نشان حق از بین نمیرود، اینطور نیست که ما یک مرحلهای داشته باشیم که نشان حق از بین برود، نشان و آیت گاهی اعتباری و قراردادی است، مثل پرچم هر کشروی که نشان آن کشور است، هر کشوری یک پرچم و نشانی دارد یا فلزی که روی دوش یک نظامی هست علامت و آیت این است که فلان درجه را دارد.
حضرت آیتالله جوادی آملی ابراز کرد: بعضی از امور آیت و علامت تکوینی هستند مانند اینکه چمن علامت آب است، یا دود علامت آتش است، این اختصاصی به شرق و غرب ندارد، این تکوینی است اما محدود است، یعنی این چمن مادامی که سبز است، آب را نشان میدهد، این دود مادامی که دود است آتش را نشان میدهد، اما اشیا که آیت حق هستند در هر زمان و مکان و هر عصر و مصری هر حالتی داشته باشد بالاخره آیت حق است، چیزی در عالم نیست که آیت حق نباشد و این ظهور خدا بودن و این وجه خدا بودن آیت حق است، خداوند هم ذوالجلال است و هم اکرام دارد و نمیشود با او درافتاد و انکار کرد، در کنار سفرۀ او ما نشستهایم و اگر بهرهای داریم بهبرکت آیت بودن ما است، اگر سمت و بهرهای داریم به برکت آیت بودن ما است.
وی اظهار کرد: هیچ وقت چمن نمیتواند منکر آب شود، هیچوقت دود نمیتواند منکر آتش شود، چمن چگونه منکر آب میشود، جلالت آب نمیگذارد، جلالت وجهالله نمیگذارد که ما خدا را انکار کنیم که اگر صبغۀ آیتبودن از ما گرفته شود ما دیگر هیچ هستیم، او با کرامت است و ما در کنار سفرۀ کرامت او نشستهایم، منتها این سفرۀ گسترده بهدست اهلبیت(ع) است، «این وجهالله الذی به یتوجه الاولیاء»، هیچ فیضی به ما نمیرسد مگر به دست اهلبیت(ع)، نمونۀ آن همین زیارت اربعین سالار شهیدان است که از خداوند میخواهیم به فرد فرد این زائران چه در کربلا و چه در ایران که کربلای خاص خودش را دارد، همه را در کمال سلامت و امنیت با زیارت قبول به وطنهایشان بازگرداند./914/۲۰۲/ح