۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۵۳۶۷۸۳
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

خودپسندی و خودبرتربینی مسؤولان عامل اعتمادسوزی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: خودپسندی و خودبرتربینی مسؤولان اساس اعتماد و همدلی در جامعه را از هم می‌پاشد و اعتمادسوزی و سوءظن و بدبینی را رواج می‌دهد.
حجت الاسلام یعقوبی حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار شماری از مسؤولان، با اشاره به آسیب خودپسندی و خودبرتربینی در بین مدیران و مسؤولان، افزود: مشورت و ارزش قائل شدن برای نظرات کارشناسی و مصلحان مشفق از ملزومات موفقیت در مدیریت است.

وی افزود: امام علی (ع) در پایان خطبه 216 به یک آسیب بزرگ در رابطه با حاکمان و مسؤولان اشاره می‌کند که اگر در جامعه دینی بروز و ظهور پیدا کند اساس اعتماد و همدلی را از هم می‌پاشد، اعتمادسوزی و سوءظن و بدبینی را رواج می‌دهد و جامعه و مسؤولان را از هم فرسنگ‌ها دور می‌سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: آن امام همام می‌فرماید: «و ان من اسخف حالات الولاه عند صالح الناس ان یظن بهم حب الفخر و یوضع امر هم علی الکبر» و تأکید می‌کند از بدترین و پست‌ترین حالات زمامداران در نزد صالحان این است که گمان برند آنها دوستدار ستایش‌اند و کشور دارای آنان بر کبر و خودپسندی استوار شده است.

وی ادامه داد: مولای متقیان همین نکته را در نامه به مالک اشتر نیز مطرح نموده است و هشدار داده است: «ایاک و الأعجاب بنفسک و الثقه بما یعجبک منها و حب الأطراء فان ذلک من اوثق فرص الشیطان فی نفسه لیمحق ما یکون من احسان المحسنین».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: امام علی (ع) می‌فرماید: از خودپسندی و تکیه کردن و اطمینان پیدا کردن بر توانمندی‌های خویش بپرهیز که این‌ها و گرایش گوش سپردن به ستایش‌ها و چاپلوسی‌ها دام اهرمن و فرصت خوب برای شیطان است تا نیکی نیکوکاران را نابود و پایمال سازد.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: افتادن در وادی چاپلوسان، خود شگفتی، خودپسندی، دیگران و کار آنان را به حساب نیاوردن، خود را از دیگران والا و برتر دانستن، روحیه سلطنتی و خودبرتربینی پیدا کردن و در یک کلام به جای واو عاطفه، خط فاصله شدن بین خود و مردم، حاکمان را به خاک مذلت می‌کشاند و پایگاه دل‌های مؤمنان را از دست می‌دهند و چنین حاکمان و مسؤولانی شانس ماندن و خدمت کردن را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به راه درمان این درد، افزود: امام علی (ع) در پایان خطبه می‌فرمایند اگر حاکمان و مسؤولان گرفتار چنین آسیبی شدند راه‌حل آن این است که به بزرگی و عظمت خدا بیندیشند تا خود را قطره‌ای در برابر اقیانوس ببینند و احساس شرمندگی کنند «و لو کنت احب ان بقال ذلک لترکته انحطاطاً لله سبحانه عن تناول ما هو احق به من العظمه و الکبریاء»./9314/پ202/ب2

ارسال نظرات