۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۵۳۶۸۹۹
مدیرکل اوقاف مازندران:

وقف ظرفیت ارزشمندی برای گسترش معارف اهل بیت در جامعه است

مدیرکل اوقاف وامور خیریه مازندران از وقف به عنوان بهترین ابزار برای تبیین معارف اهل بیت(ع) در جامعه یاد کرد و گفت: وقف که بر گرفته از تعالیم الهی است می تواند جامعه را به سوی سعادت و تعالی حقیقی رهنمون سازد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابراهیم حیدری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در دیدار با استاندار جدید مازندران به اهمیت وقف در اسلام اشاره کرد و گفت: وقف یک دستور دینی و الهی برای تقویت ارزش های دینی در جامعه است.

وی با بیان این که وقف بهترین راه گسترش احکام دینی در جامعه است، افزود: وقف دستور عملی اسلام برای رشد و گسترش مبانی دینی و کاهش مشکلات اقتصادی جامعه است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که امروز یکی از بهترین راه های تقویت دین و ارزش های اسلامی در جامعه گسترش فرهنگ وقف است، تصریح کرد: وقف یک راهکار عملی برای تضمین آینده دین و ارزش اسلامی در جامعه است.

حجت الاسلام حیدری با بیان این که گسترش فرهنگ وقف در جامعه می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه را رفع کند، خاطرنشان کرد: با این دستور دینی می توان گرفتاری های قشر ضعیف جامعه را به طور کامل رفع کرد و سامان بخشید.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که خوشبختانه گسترده مسأله وقف تنها برای یک بخش نیست، گفت: امروز از ظرفیت بالای وقف می توان در بخش های آموزشی، فرهنگی، درمانی، قرآنی و حتی اقتصادی بهره گرفت.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران با اشاره به این که امروز فرهنگ وقف نبود امروز بسیاری از ارزش های دینی در جامعه کمرنگ می شد، خاطرنشان کرد: با بهره گیری از این فرهنگ ارزشمند الهی توانستیم آرمان ها و ارزش های دینی را در جامعه همچنان زنده و پویا نگاه داریم.

حجت الاسلام حیدری از وقف به عنوان مظهر و نماد کمک به  مستضعفان جامعه یاد کرد و با بیان این که یکی از کارکردهای مهم وقف کمک به دیگران و کاهش شکاف اجتماعی در جامعه است، افزود: وقف یکی بهترین باقیات و صالحات است که هر انسان مؤمنی می تواند برای خود در نظر بگیرد و هیچ گاه نیز فراموش شدنی نخواهد بود.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران با بیان این که پس از مرگ هیچ چیز همراه آدمی نخواهد بود و تنها اعمال و کردار او است که در آن دنیا با فرد خواهد آمد، تصریح کرد: انسان مؤمن با وقف اموال و دارایی های خود در راه خدا توشه ای ارزشمند برای سفر آخرت خود تهیه می کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که یکی از مهم ترین کارکردهای وقف در طول تاریخ زنده و پویا ماندن فرهنگ عاشورا و کربلا در جامعه اسلامی بوده است، خاطرنشان کرد: اگر امروز این فرهنگ ارزشمند این گونه در جامعه شور و شعور دارد به برکت واقفانی که اموال خود را در راه سید الشهدا(ع) وقف کردند.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران با بیان این که به دلیل عشق و دلدادگی مردم مازندران به ائمه اطهار(ع) به ویژه امام حسین(ع) بیش از ۷۵ درصد موقوفات استان برای امام حسین(ع) است، تصریح کرد: این نشان دهنده جایگاه ارزشمند نهضت و فرهنگ حسینی در جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که امروز کارکردهای وقف تغییر کرده است و ظرفیت های بسیاری برای بهره گیری از فرهنگ وقف در جامعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: امروز می توان از ظرفیت وقف برای مشکلات فرهنگی، درمانی و آموزشی جامعه نیز بهره گرفت.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حکومت وقت هر چه در توان داشت برای از بین بردن موقوفات به کار گرفت، گفت: اما پیروزی انقلاب اسلامی و فتوای تاریخی امام راحل موجب احیای دوباره موقوفات شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که در گذشته مردم بسیاری از اموال و دارایی های خود را در راه دین و ارزش های اسلامی وقف می کردند، گفت: علیرغم همه تلاش های صورت گرفته هنوز بسیاری از این موقوفات احیاء نشده و تلاش مجموعه اوقاف شناسایی و احیای این موقوفات است.

حجت الاسلام حیدری با بیان این که یکی از مهم ترین برنامه های اوقاف عمل به نیت واقفان خیراندیش است، تصریح کرد: اگر خدای ناکرده در عمل به نیت واقف خللی ایجاد شود به طور حتم خسران بسیاری برای جامعه در پی خواهد داشت.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران از وقف به عنوان بهترین ابزار برای تبیین معارف اهل بیت(ع) در جامعه یاد کرد و افزود: وقف که بر گرفته از تعالیم الهی است می تواند جامعه را به سوی سعادت و تعالی حقیقی رهنمون سازد.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که گسترش فرهنگ وقف در جامعه به کاهش فاصله طبقاتی کمک بسیاری خواهد کرد، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز از این ظرفیت ارزشمند دینی برای اداره مراکز علمی و فرهنگی استفاده می کنند.

مدیرکل اوقاف مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال جدید 77 وقف جدید از سوی مؤمنان خیراندیش انجام شده است، گفت: هزار و 361 امامزاده، 14 هزار موقوفه و 184 هزار رقبه در مازندران وجود دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه امروزه بحث دارو و درمان یکی از مشکلات جامعه است که واقفان در این حوزه ورود پیدا کردند، افزود: امسال از محل اجرای نیات 120 میلیون تومان برای خرید تجهیزات بیمارستان امام خمینی(ره) ساری هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران به وقف در حوزه آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: در شهرستان قائم‌شهر حدود 750 میلیون تومان برای تجهیز مدارس هزینه شده است و در تلاش هستیم این گونه برنامه های تقویت شود.

وی با بیان اینکه ادارات و نهادها بالغ بر 60 میلیارد ریال به اوقاف بدهکار هستند، گفت: آموزش و پرورش و بانک‌ها بدهکاری زیادی به اوقاف دارند ولی تصور می‌کنند که اوقاف سازمان خیریه است و نباید این مبالغ را پرداخت کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه بزرگ‌ترین ورزشگاه ساری وقف است، گفت: بر اساس مسائل شرعی و قانونی حقوق موقوفه باید پرداخت شود که دستگاه‌ها باید به این مسائل توجه کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه با بیان اینکه حدود هشت هزار اماکن مذهبی و دینی در مازندران وجود دارد، افزود: وظیفه اصلی اوقاف دفاع از موقوفه است که متأسفانه دستگاه‌ها به این مسأله توجه نمی‌کنند.

وقف ظرفیتی برای ترویج دین و کمک به محرومان است

محمد اسلامی، استاندار مازندران نیز در این دیدار امروز با بیان اینکه اوقاف مسیر بهشت است، اظهار داشت: کار کردن در این دستگاه مدال نوکری اهل بیت(ع) است و باید به این امر باید افتخار کرد.

نماینده عالی دولت در مازندران، وقف را کار مهم و ارزشمندی دانست و گفت: وقف برای ترویج دین و رسیدگی به مستمندان بوده که باید به این موضوع مهم بیشتر توجه شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه وقف امروزه شکل جدیدی پیدا کرده و افراد با خدمات‌رسانی همچون ویزیت بیماران، آموزش می‌توانند در راستای گسترش این فرهنگ تلاش کنند، افزود: باید از ظرفیت بالای وقف برای رفع برخی از مشکلات جامعه بهره گرفته شود./۹۵۰/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات