۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۵۳۷۰۶۵
اربعین؛

زیارت اربعین سفره عام سيدالشهدا است

مدیر حوزه علمیه پاکدشت گفت: سيدالشهدا(ع) در اربعين درب منزل خود را به روی همگان باز كرده و سفره عامي پهن كرده است تا هر كس از هر قشری بتواند در این مهمانی شرکت کند.
احمد ترابی

حجت الاسلام احمد ترابی مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) پاکدشت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه اربعين مجلسي است به میزبانی و روضه خوانی خود امام حسين(ع)، مطرح کرد: این مجلس که گستره بين المللي دارد مختص افراد خاصي نيست.

وی با یادآوری اینکه همانطور كه حج اجتماع عظيم مسلمانان هست، افزود: اربعين اجتماع بزرگی هست كه همه شيعيان و محبين امام حسين(ع) دور هم جمع مي شوند، اگر چه تعبير دقيق اين است كه اربعين احيا كننده خانه خدا است چرا که مسلمان واقعي تا امام حسين(ع) را نشناسد دينش استمرار ندارد و همانطور كه در روايات آمده است اعمال انسان فقط با معیار ولايت سنجیده مي شود.

استاد حوزه با اعلام اینکه همه امور به امام حسين(ع) ختم مي شود، با اشاره به آیات قرآن اضافه کرد: همه چيز از آب خلق شده است و حسين بن علی(ع) هم به آب امتحان شد، هرجا اسم آب مي آید اسم حسين(ع) هم هست؛ پس عصاره عالم وجود سیدالشهدا(ع) هست.

وی با بیان اینکه هر چه حسين شناسي بهتر باشد خداشناسي قوي تر است، متذکر شد: اگر شيعه مي خواهد خود را امتحان کند بايد حسين شناسي اش را مورد بررسی قرار دهد.

این مقام مسؤول زیارت اربعین را سفره عام پهن شده از سوی سيدالشهدا(ع) دانست و یادآور شد: در گذشته معروف بوده كه پادشاهان در طول سال يك روز درب كاخ را باز مي گذاشتند تا هر كس هر چه دلش مي خواهد در آن روز بگويد، سيدالشهدا(ع) هم روز اربعين درب منزل خود را باز گذاشته تا هر كسي و با هر دیدگاهی بتواند مهمان شود.

وی در تشریح عدد چهل گفت: اربعین عدد تكامل انسان است،چرا که اگر انسان بخواهد در عزاداري هایش اوج پيدا كند بايد به مقصد که همان كربلا است ختم شود.

کارشناس دینی در تبيين سيره علما به کتاب «كامِلُ الزّيارات» نوشته محدث و عالم نامدار شیعه اشاره کرد و افزود: در اين كتاب درباره پياده رفتن به كربلا و زيارت كردن در اربعين روايات تكان دهنده و صحيحي از قول امام آمده است.

وی در باب تأکیدات فراوان روی پياده روي اربعین، حدیث معروف علائم مؤمن به روایت امام حسن عسکري(ع) را بازگو کرد و افزود: زیارت اربعین یکی از پنج علامن مؤمن است و زائری که برای این زيارت حركت مي كند قدم هايش ثواب حج را دارد.

زيارت اربعين  دوره کامل انسان شناسي است

حجت الاسلام ترابی با تشریح حال زائر اربعین ادامه داد: فرشته ها زائران اربعین را تا كربلا همراهی می کنند و وقتی که فرشته ها می خواهند مرخص شوند خدا مي فرمايد برنگرديد و زائر را تا خانه اش همراهي كنيد و در خانه اش بنشينيد و برايش استغفار كنيد حتی وقتي آن زائر فوت می کند فرشته ها مي خواهند که برگردند باز خداوند مي فرمايد که بر سر مزارش بروید و تا قيامت براي او استغفار كنيد.

وی اضافه کرد: زيارت اربعين به تعبيری يك دوره کامل انسان شناسي است، انسان اگر بخواهد خودش را بشناسد بايد سير و سفر و حرکت داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه پاکدشت جمله عرشي امام که فرمود این محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است را یادآور شد و اظهار کرد: در هيچ دين و مكتبي بحث اشك وجود ندارد مگر مكتب شيعه، اگر بخواهيم از ديد علم روز و روانشناسي بررسي كنيم به خواص اشک در تسكين بيمار، مصيبت زده، زنداني و... دست پیدا می کنیم.

وی اشک را رمز عبور برشمرد و با اشاره به فرموده امام حسين(ع) گفت: سیدالشهدا(ع) كشته اشك است؛ حسين(ع) هر کجا که باشد حيات هست.

ایستادگی در برابر طاغوت بالاترین درس اربعین است

استاد حوزه ابراز کرد: امروز بالاترين درسي كه از سيدالشهدا(ع) می توان گرفت این است كه انسان در مقابل ظلم نباید بي تفاوت باشد و باید به این باور برسد که در مقابل طاغوت مي توان ایستاد.

وی با توصیه به زوار اربعین متذکر شد: زائر کربلا باید از لحظه لحظه این سفر استفاده كند و پياده حركت كند كه سوار بر نفسش باشد نه اسير نفس، سفر كربلا سفر خود شكستن است كه انسان بفهمد در مقابل امام حسين(ع) كه همه چيرش را داد هيچكاري انجام نداده است، سفر كربلا سفر معراج روحاني است و اهل دل اگر بخواهد معراج كند؛ پيمایشش از اين سفر است.

حجت الاسلام ترابی غسل با آب فرات، پوشش سفید، داشتن حالت حزن و اندوه، آهسته قدم برداشتن، پرهیز از خوردن شیرینی جات، خواندن دعا و ذکر و استغفار را اهم آداب زیارت اربعین برشمرد و تصریح کرد: صدای مظلومیت کماکان از زمين کربلا بلند می شود ولی آن مصيبت آنقدر سنگين است که حتی اهل معنا هم نمي توانند همين الان آن را بشنوند.

وی تصریح کرد: طبق روایات بهتر است برای زیارت امام حسین(ع) با آب فرات غسل کرد، همان آبي كه كنار سيدالشهدا(ع) بود اما بر روي امام بسته شد.

این مبلغ حوزوی در پایان زلال بودن را لازمه رفتن به کربلا و زیارت امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: بهتر است لباس سفيد بر تن شود چرا که سفيد نماد پاكي و زلالي است./804/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات