۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۵۳۷۰۸۷

چند خبر کوتاه از آستان مقدس حضرت معصومه

اقامه نماز جماعت اربعین در حرم حضرت معصومه(س)، بازدید قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور از موکب آستان مقدس حضرت معصومه، بازدید مدیر موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س) از مدینه‌الزائرین عتبه حسینی و ارائه اینترنت رایگان به ۱۰ هزار نفر از زائران اربعین از مهم ترین اخبار موکب عمود۱۰۸۰ است.
حرم حضرت معصومه

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با اربعین حسینی، با توجه به حضور گسترده زائران و مجاوران در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، نماز جماعت به صورت همزمان در صحن ها و شبستان های مختلف حرم مطهر اقامه می شود.

بر اساس این گزارش، در زمان برپایی نماز جماعت، حرکت دسته های عزاداری که برای عرض تسلیت به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به حرم مطهر آمده اند، قطع شده و تمامی عزاداران در نماز جماعت شرکت خواهند کرد.

مدیر موکب آستان حضرت معصومه(س) از مدینه‌الزائرین عتبه حسینی بازدید کرد

محمدجواد جهانگیرزاده، مدیر موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) امروز به همراه حجت‌الاسلام جواد بهشتی‌پور مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس از روند خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مدینه‌الزائرین امام حسن مجتبی علیه‌السلام بازدید کردند.

در حاشیه این بازدید جهانگیرزاده معاون اجرایی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با هشام هاشم‌العمیدی مدیر مدینه‌الزائرین امام حسن مجتبی علیه‌السلام دیدار و بر افزایش تعاملات موکب آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها و این مدینه‌الزائرین در راستای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به زائران اربعین حسینی تاکید کرد.

همچنین، هاشم‌العمیدی نیز در این دیدار به تشریح گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در مدینه‌الزائرین امام حسن مجتبی علیه‌السلام پرداخت.

لازم به ذکر است، مدینه‌الزائرین امام حسن مجتبی علیه‌السلام زیر نظر عتبه حسینی برپا شده است و در مسیر نجف به کربلا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های رفاهی به صورت رایگان به زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی می‌کند.

خادمی زائران امام حسین(ع) قسمت هر مجموعه‌ای نمی‌شود

محمدجواد جهانگیرزاده، مدیر موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س) در دیدار با هشام هاشم‌العمیدی مدیر مدینه‌الزائرین عتبه حسینی ضمن تقدیر از همکارهای این مجموعه در راستای ارائه خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) اظهار کرد: امیدواریم به صورت متقابل، در شهر کریمه اهل بیت(س) نیز بتوانیم میزبانی خوبی از زائران حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خدمات مطلوبی در مدینه‌الزائرین امام حسن مجتبی علیه‌السلام زیر نظر عتبه حسینی به زائران اربعین ارائه می‌شود، تصریح کرد: احداث و فعالیت گسترده این مجموعه مورد عنایت امام حسین علیه‌السلام خواهد بود.

مدیر موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با اشاره به اینکه خادمی زائران امام حسین علیه‌السلام توفیق بزرگی است که قسمت هر فردی و مجموعه‌ای نمی‌شود، عنوان کرد: این موکب برای افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی تلاش می‌کند.

جای خالی موکب آستان حضرت معصومه(س) در مسیر پیاده‌روی اربعین محسوس بود

نصرت‌الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در حاشیه بازدید از فعالیت‌های موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) اظهار کرد: امام حسین علیه‌السلام تمام هستی خود را در راه خدا تقدیم کرد و این حرکت عظیم امام در روز عاشورا ضامن بقای اسلام شد.

وی با بیان اینکه حرکت عظیم اربعین ادامه دهنده راه عاشوراست و انسان توان تبیین این حرکت عظیم را نخواهد داشت، بیان کرد: انسان وقتی می‌بیند که در مسیر پیاده‌روی از همه ملیت‌ها و ادیان مختلف حضور دارند و برخی مسیحی‌ها و اهل سنت نیز در تامین هزینه‌های برخی مواکب مشارکت دارند عظمت اربعین و این حماسه‌حسینی آشکار می‌شود.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور حضور در جمع زائران پیاده‌روی اربعین حسینی را یک لطف الهی خواند و افزود: اینکه دولت‌های  عراق و ایران در هیچ موکبی نقش ندارند و همه حرکت‌ها به صورت خودجوش انجام می‌شود ماندگاری و جاودانه‌شدن حرکت امام حسین علیه‌السلام را نشان می‌دهد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از فعالیت‌های موکب آستان حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، بیان کرد: پیاده‌روی اربعین حسینی سال‌هاست انجام می‌شود اما جای خالی موکبی همانند موکب آستان کریمه اهل بیت(س) که تمام امکانات رفاهی یک زائر را در خود داشته باشد محسوس بود و این توفیق الهی است که نصیب مسؤولان این موکب شده است.

محفل انس با قرآن در موکب آستان حضرت معصومه(س) برگزار شد

محفل انس با قران کریم با حضور قاریان ممتاز ایران و عراق در حسینیه موکب آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

در این محفل نورانی که با استقبال کم نظیر زائران اربعین حسینی همراه بود استاد اسحاق عبداللهی، استاد محمد اسماعیل خورشیدی، استاد حمیدرضا احمدی وفا و استاد محسن زهدی علیپور از ایران و استاد یوسف الفتلاوی از کشور عراق به قرائت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید حامد مسؤول معهد(آکادمی) قرآن کریم عتبه عباسیه نیز در این محفل نورانی حضور داشت.

توزیع دمنوش در میان زائران اربعین عمود ۱۰۸۰

۲۴ نفر از خادمان موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) امسال غذاها و تبرکات را در دو ایستگاه صلواتی به صورت جداگانه در میان خواهران و برادران زائر توزیع می‌کنند.

بر اساس این گزارش، طی هشت روز اخیر فعالیت موکب آستان حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها حجم قابل توجهی از تبرکات آستان مقدس از جمله ۱۲۰ هزار شاخه نبات، ۲۰ هزار بسته تبرکی و ۱۳۰ هزار لیوان دمنوش‌های مختلف از جمله لیمو و به لیمو در میان زائران اربعین حسینی توزیع شده است.

لازم به ذکر است، در این موکب تا ۲۱ آبان‌ماه به صورت مستمر خرمای کربلا، سوهان قم، کیک یزدی و نان لواش در غرفه‌های مختلف تهیه و در میان زائران مسیر پیاده‌روی اربعین توزیع می‌شود.

اسکان روزانه بیش از دو هزار بانو در موکب آستان حضرت معصومه(س)

اکبری، مدیر کمیته اسکان ستاد موکب آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به اینکه نیروهای ساماندهی کمیته اسکان ۱۰ روز قبل از آغاز به کار موکب در عمود ۱۰۸۰ حاضر شده‌اند، تصریح کرد: ۲۵ نفر از خادمان آستان در کمیته پشتیبانی مشغول هستند که ۱۰ نفر آن‌ها از بانوان و ۱۵ نفر آن‌ها از آقایان هستند، این افراد در مرحله نخست به محیا کردن فضای خواب پرداخته‌ و هر روز نیز نسبت به نظافت، تامین حراست و ساماندهی فضای موجود برای تامین اسکان زائران در حسینیه و استحراحت‌گاه‌ها مشغول هستند.

وی با بیان اینکه کالسکه‌های کودکان نیز در بخش اسکان زنان نگهداری می‌شود، یادآور شد: علاوه بر تامین مایحتاج ضروری از جمله غذای تبرکی، پتو و متکا، حراست از وسایل زائران نیز مورد توجه قرار گرفته است و نسبت به سال گذشته برنامه‌های حوزه اسکان با توجه به سازه‌های ایجاد شده به صورت منظم‌تر دنبال شده است و امسال شرایط نامناسب آب و هوایی نیز کمتر در تامین اسکان زائران خللی ایجاد کرده است.

اکبری با تاکید بر اینکه عایق بودن سازه‌ها و نصب سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی موجب شده است که امسال با مشکل خاصی در حوزه اسکان روبرو نباشیم، اظهار کرد: در اقامتگاه برادران نزدیک به ۷۰۰ نفر و در فضای باز حیاط موکب نیز نزدیک به ۴۰۰ نفر از برادران هر شب اسکان داده می‌شوند که در مجموع برای آنها نزدیک به دو هزار و ۴۰۰ پتو استفاده می‌شود.

مدیر کمیته اسکان ستاد موکب آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها اضافه کرد: در اقامتگاه خواهران نزدیک به ۶۰۰ نفر و در فضای باز مجاور این اقامتگاه نیز ۳۰۰ نفر از بانوان اسکان داده می‌شوند که برای آنها نیز در مجموع هزار و ۸۰۰ پتو در نظر گرفته شده است.

وی در پایان با بیان اینکه در حسینیه موکب ۶۰۰ نفر اسکان داده می‌شوند که برای هر نفر دو پتو استفاده شده است، عنوان کرد: برای ۳۰۰ نفر از خادمان آستان مقدس و نیروهای نهادهای مختلف خدماتی از جمله هلال احمر و شهرداری نیز مکان مستقلی در نظر گرفته شده است که در مجموع نزدیک به سه هزار نفر هر شب در موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها اسکان می‌یابند و در طول روز نیز نزدیک به دو هزار نفر در فضاهای مسقف از بسترهای اسکان استفاده می‌کنند.

ارائه اینترنت رایگان به ۱۰ هزار نفر از زائران اربعین

سعید سیاهلویی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با اشاره به وظایف کلی مجموعه فناوری اطلاعات در موکب آستان کریمه اهل بیت(س) اظهار کرد: باتوجه به اهمیت بالای تامین بسترهای ارتباطی برای زائران، رسانه‌ها، خادمین و مسئولین موکب، مهمترین وظیفه واحد فناوری تامین اینترنت برای تمام موکب است که این اقدام شامل دو بخش تامین اولیه اینترنت و ارائه خدمات مورد نیاز برای سه گروه زائرین، خادمین و رسانه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی حوزه فناوری اطلاعات در موضوعات پشتیبانی، اصلاح مشکلات احتمالی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تامین پرینترهای مورد نیاز نیز دنبال شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه بخشی از مسؤولان آستان مقدس بیش از دو هفته در موکب این حضرت خدمت می‌کنند لازم است ارتباطات اداری خود را با قم حفظ کنند تا فعالیت‌های معمول و روزانه آستان با مشکل روبرو نشود و این رسالت بر عهده واحد فناوری است.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) گفت: دو مگابایت پهنای باند و ۱۰ مگابایت نیز با خط اشتراکی ویژه ایجاد کرده و حداقل‌های مورد نیاز موکب را فراهم ساخته‌ایم.

سیاهلویی با اشاره به اینکه امسال ساختمان سازی‌های انجام شده از لحاظ امنیت تجهیزات شرایط مطلوب‌تری را به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: استفاده از ساندویچ پنل‌های فلزی در ساخت و ساز دیوارها به دلیل عایق بودن در برابر امواج رادیویی مشکلاتی به وجود آورد که نیروهای واحد فناوری اطلاعات مجبور به نصب تجهیزات متفاوت در هر محل شده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال مخاطبین واحد فناوری اطلاعات افزایش یافته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال تجهیزات بیشتری پیش‌بینی شده بود اما به دلیل افزایش مخاطبین باز هم با کمبود امکانات مواجه شدیم که بخشی از تجهیزات از کربلا خریداری و بخشی از ایران به صورت امانی تحویل گرفته شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه مهمترین فعالیت واحد فناوری اطلاعات پشتیبانی از اینترنت مورد نیاز به صورت شبانه‌روزی است، مطرح کرد: ارائه اینترنت با کیفیت مطلوب برای رسانه‌ها انجام شده است و به صورت شبانه‌روزی نیز ارائه خدمات اینترنتی به بیش از ۳۰۰ نفر از خادمین و مسؤولان موکب و همچنین ارائه سرویس اینترنت رایگان ۱۵ دقیقه‌ای به هزار نفر از زائرین به صورت روزانه انجام می‌شود که تا کنون ۱۰ هزار نفر از این سرویس استفاده کرده‌اند.

وی در پایان بیان کرد: برای سال آینده نزدیک به ۵۰ میلیون تومان باید در نظر گرفته شود که ۳۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات حرفه‌ای و ۲۰ میلیون تومان نیز برای پهنای باند نیاز است. با تجهیزات حرفه‌ای می‌توان اینترنت را در سطح بسیار گسترده‌تر به عموم زائران ارائه داد و با توجه به مطالبه بسیار گسترده مردم و نیاز شدید زائران به ارتباطات، این کار از ضروری‌ترین اقدامات به نظر می‌رسد./968/پ۲۰۴/ج

ارسال نظرات