۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۵۳۷۱۳۰
اربعین؛

آداب زیارت اربعین

حجت الاسلام درگاهی با اشاره به آداب زیارت امام حسین(ع) در اربعین تأکید کرد که زائر باید در این سفر اعمال خودش را با امام شهیدش بسنجد.
حجت‌الاسلام درگاهی

حجت الاسلام مسلم درگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آداب ویژه اربعین حسینی اظهار داشت: یکی از اصلی ترین ادب های زیات به ویژه در ایام اربعین اخلاص در نیت است، چراکه امام حسین(ع) خود مظهر اخلاص بود و از این رو جا دارد زائران و محبان ایشان در این روز نیات خود را پاک کنند.

استاد سطح عالی حوزه در ادامه با بیان این حرکت میلیونی راهپیمایی اربعین فراتر از یک زیارت عادی است، گفت: این حرکت به یک عمل سیاسی نیز تبدیل شده است، چراکه نشان دهنده قدرت، همت و عظمت جهان اسلام در بین جهانیان است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل حیاتی برای هرکشوری سرحدات مرزی است ولی می بینیم در اربعین بسیاری از مرزها شکسته می شود و مردم برای رسیدن به کربلا از کشورهای مختلفی گذر می کنند که کشور ما نیز یکی از گذرگاه های اصلی کشور عراق و حضور در کربلای معلا است.

حجت الاسلام درگاهی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به لزوم خضوع و خشوع در زیارت امام حسین(ع) ابراز داشت: در روایات ما نقل شده و بزرگان نیز تأکید کرده اند که انسان در هنگام ورود به حرم و خواندن اذن دخول هرچه قدر بیشتر دل شکسته شده و از ظلم هایی که بر امام رفته اندوهگین شود به همان میزان زیارتش پذیرفته شده است.

وی تصریح کرد: در مورد همه ائمه در باب آداب زیارت وارد شده که انسان با لباس تمیز و معطر وارد حرم شود ولی در مورد امام حسین(ع) گفته شده که انسان با همان لباس های غبار آلود و بدون رسیدگی به وضعیت ظاهری به حرم برود چراکه زائر در زیارت باید شبیه مزور شود.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از راه کارهای شناخت میزان پذیرش زیارت عرضه کردن اعمال به امام است، خاطرنشان کرد: زائر در زیارت خود باید اعمال خودش را بر امام عرضه کند و ببیند چه میزان تشابه میان اعمال او و اعمال امامش وجود دارد، از نظر اخلاقی، فکری، فرهنگی و سیاسی خودش را بسنجد تا بتواند از زیارت خود بیشترین بهره را ببرد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات