۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۵۳۷۱۴۸

اربعین و وحدت حق طلبان

به یقین می توان گفت که وحدت معنوی و گفتمانی میان حق طلبان عالم تنها به واسطه امام حسین(ع) و بر گرد محبت آن حضرت میسر شده و این جاذبه حسینی(ع) است که توانسته بانگ و فریاد وحدت را در جهان متشتت و درگیر فتنه‌های مختلف طنین انداز کند.
حال و هوای کربلا در آستانه اربعین حسینی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، اربعین حسینی (ع) و زیارت اربعین از اهمیت بسیار زیادی در مکتب تشیع برخوردار است؛ بگونه ای که امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین را یکی از پنج نشانه ایمان شیعیان بر می شمارند.

این اهمیت امروز تا بدانجا رسیده که از راهپیمایی اربعین به عنوان بزرگ ترین گردهمایی تاریخ بشر نام برده می شود و مسلمانان، آزادی خواهان و حق طلبان عالم در این حماسه عظیم گرد هم می آیند تا مسیر حریت و آزادگی، حق و حق طلبی، مبارزه با ظلم و تعدی و ستم و مقابله با انحرافات ادامه یابد.

امروز راهپیمایی عظیم اربعین علاوه بر جنبه های بی بدیل معنوی، جنبه سیاسی و اجتماعی یافته است بگونه ای که این گردهمایی با عظمت که بدون هیچ فراخوان و دعوتی از جانب دولت ها، به وسیله مردم شکل می گیرد، نشان دهنده اوج عظمت و قدرت اسلام و جبهه حق، عدالت، مبارزه با ظلم و ستم و استکبار است و به همین سبب نیز امپریالیسم رسانه ای غرب که وابسته به شبکه پیچیده و الحادی صهیونیسم است؛ تلاش خود را مصروف بر این داشته تا خبری از این حماسه بزرگ حق طلبی و استکبار ستیزی به دنیا مخابره نشود.

اهمیت راهپیمایی اربعین و نقش آن در ترویج فرهنگ عاشورا و آموزه های الهی اهل بیت(ع) یکی از موضوعاتی است که مورد تأکید کارشناسان و صاحب نظران قرار دارد و این گردهمایی عظیم فرصتی را فراهم آورده است تا در سایه آن، بانگ رسای«هیهات من الذله» حضرت سیدالشهدا(ع) در اقصی نقاط عالم پیچیده و پرچم عدالتخواهی و استکبار ستیزی رفیع تر از هر زمان دیگری برافراشته شود.

همانگونه که رهبر انقلاب می فرمایند: «مغناطیس پُرجاذبه حسینی، اولین دلها را در اربعین به سوی خود جذب کرد؛ رفتن جابربن‌عبدالله و عطیّه به زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین، سرآغاز حرکت پربرکتی بود که در طول قرنها تا امروز، پیوسته و پی ‌در ‌پی این حرکت پُرشکوه‌تر، پُرجاذبه‌تر و پُرشورتر شده است و نام و یاد عاشورا را روز به ‌روز در دنیا زنده‌تر کرده است.»(پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب 85/01/01)؛ اربعین در طول تاریخ نقش بی بدیلی در زنده نگه داشتن و ترویج و تبلیغ فرهنگ عاشورا برعهده داشته است و این آیین کلیدی که به وسیله امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) پایه گذاری شد؛ امتداد عاشورا را ترسیم کرده و مسیر ماندگاری نهضت حسینی(ع) را تا پایان تاریخ مشخص می نماید.

وحدت جهان اسلام؛ دستاورد راهپیمایی اربعین

موضوع وحدت جهان اسلام از مسائل کلیدی و حساسی است که نقش مهمی در ایجاد همدلی، همراهی و هم آهنگی جوامع اسلامی در راستای فعال کردن ظرفیت های مشترک جهان اسلام ایفا می نماید.

اندک تأملی در آیات قرآن و روایات نشان می دهد که دین اسلام تأکید فراوانی بر وحدت میان مسلمانان دارد و علاوه بر آن در تعامل و ارتباط بین ادیانی نیز سفارش به اصل قرار دادن اشتراکات و دوری از تفرقه و پرهیز از دشمنی دارد و پیامبر اکرم (ص) در روایتی پیرامون موضوع وحدت می فرمایند: «هیچ امتی پس از پیامبرشان، اختلاف نکردند مگر آنکه گروه باطل بر حق گرایان چیره شدند»

 یکی از برکات وحدت این است که در سایه آن، امنیت و آرامش در جامعه ایجاد شده، استعدادهای انسانی شکوفا می گردد و عقل پرورش می یابد و شرایط برای بالندگی انسان در همۀ جهات فراهم می شود.

با توجه به اهمیت وحدت و لزوم دوری از تشتت و تفرقه در اسلام و حتی میان ادیان؛ باید تلاش کرد که نقاط اشتراک و وحدت آفرین را شناسایی و تقویت کرد که فرهنگ عاشورا و شخصیت امام حسین(ع) و محبت این امام مظلوم به عنوان یکی از مشترکات درون دینی و بین ادیانی می تواند محور این وحدت حق طلبانه باشد.

چیزی که امروز به برکت راهپیمایی عظیم و حماسه جهانی اربعین مشاهده می شود؛ چیزی فراتر از وحدت دینی است؛ چراکه همدلی، همراهی و ارتباط معنوی میان طیف عظیم مسلمانان و آزادی خواهان جهان که در این حماسه عظیم شرکت می کنند؛ نوعی وحدت معنوی برپایه محبت امام حسین(ع) و در راستای آزادگی و حریت و ظلم ستیزی و استکبار ستیزی به عنوان مهم‌ترین ارکان مکتب حسینی(ع) را ایجاد کرده است.

 به یقین می توان گفت که این وحدت معنوی و گفتمانی میان حق طلبان عالم تنها به واسطه امام حسین(ع) و بر گرد محبت آن حضرت میسر شده است و این جاذبه حسینی(ع) است که توانسته بانگ و فریاد وحدت را در جهان متشتت و درگیر فتنه های مختلف طنین انداز کند و بار دیگر جریان عدالت خواه و حق طلب عالم را در جهت اهداف الهی و انسانی ساماندهی کند.

رهبر انقلاب درباره خلق حماسه عظیم مسلمانان در اربعین سال گذشته، گفتند: "امسال شما ملاحظه کردید در اربعین حسینی میلیون‌ها انسان در کنار هم قرار گرفتند؛ خود این حرکت عظیم یک جمعی از مسلمانها - البتّه مخصوص شیعه نبود، سنّی‌ها هم بودند - که در دنیا انعکاس پیدا کرد، تعظیم کردند؛ تجلیل کردند؛ آن را بزرگ‌ترین گردهمایی عالم به حساب آوردند؛ چه کسانی؟ آنهایی که دارند مسائل اسلامی را رصد می کنند.

من همین‌جا مناسب می دانم و لازم می دانم به‌مناسبت یاد از آن اجتماع عظیم، از دولت عراق، ملّت عراق، عشایر عراق که در این آزمون بسیار مهم فداکاری کردند، خدمت کردند، کَرم و بزرگواری نشان دادند، تشکّر کنم. حادثه‌ی عجیبی بود حادثه‌ی امسالِ اربعین کربلا. این راه را دشمنان اسلام و دشمنان اهل‌بیت به خیال خود مسدود کرده بودند. ببینید چه حرکت عظیمی اتّفاق افتاد! وقتی حتّی جسمها در کنار هم قرار می گیرد، این‌جور انعکاس پیدا می کند. اگر ما با هم باشیم، کشورهای اسلامی، ملّتهای مسلمان - سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تسنّن و تشیّع - با یکدیگر دلهایشان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتّفاقی خواهد افتاد؛ چه عزّتی برای اسلام درست خواهد شد! وحدت؛ وحدت.»

در حقیقت آنچه رهبر انقلاب بر آن تأکید کرده اند؛ محور وحدت قرار گرفتن اربعین و فرهنگ عاشورا و محبت آن امام مظلوم است؛ موضوعی که می تواند سبب شکل گیری یک موج عظیم حق طلبی؛ عدالت خواهی، ظلم ستیزی؛ مبارزه با استکبار شده و ظرفیت های مشترک جبهه حق طلب عالم در مبارزه و مقابله با جبهه کفر و ظلم و استکبار فعال کند.

اربعین زمینه ساز ظهور حجت حق

تبدیل راهپیمایی اربعین به یک مانور و تجلی قدرت آفرینی شیعه؛ موضوعی است که در سالهای اخیر به وقوع پیوسته و سبب نشر فرهنگ و پیام عاشورا به اقصی نقاط عالم شده است.

مرحوم آیت الله بهجت(ره) در جمله ای می گویند: «وقتی حضرت بقیه الله الاعظم تشریف می آورند چون خودشان را به نام حسین معرفی می کنند که من فرزند حسین(ع) هستم و شعارشان یا لثارات الحسین است و روزی هم که تشریف می آورند دست به خانه خدا می زنند و روضه حضرت را می خوانند و در واقع از مصائب حضرت سیدالشهدا(ع) را بیان می کنند، بر ما لازم است که امام حسین(ع) به عالم معرفی شود، چون وقتی امام زمان(ع) می آید مردم باید امام حسین را بشناسند و ایشان می فرماید من فرزند حسین هستم وقتی مردم ندادند امام حسین کیست و ایشان بیان می کند من خونخواه حسین هستم، پس مردم باید امام حسین(ع) را بشناسند.»

این جمله پر معنای آیت الله بهجت (ره) نشان دهنده این است که راه شناخت امام عصر(عج) و انتشار پیام جهانی منجی عالم؛ شناخت امام حسین(ع) و نشر فرهنگ حسینی(ع) است؛ موضوعی که در سالهای اخیر و با شکل گیری حماسه عظیم اربعین در حال به حقیقت پیوستن است و می توان گفت این حماسه عظیم که با حضور میلیون ها انسان آزادی خواه و حق طلب از سراسر دنیا برگزار می شود، مهم‌ترین نقش را در شناساندن مکتب حسینی(ع) و معرفی امام حسین(ع) به جهانیان دارد و در حقیقت زمینه ساز ظهور منجی عالم است.

وحدت مستضعفان عالم بر محور فرهنگ حسینی(ع)

یکی از ظرفیت های ویژه و بالقوه حماسه عظیم اربعین؛ شکل گیری و انسجام جبهه مستضعفان عالم بر محور فرهنگ حسینی(ع) است.

شکل گیری و فعال شدن این ظرفیت عظیم وابسته به چگونگی بهره برداری از این ظرفیت ایجاد شده در راهپیمایی اربعین است چراکه شکل دهی و منسجم کردن هسته های مقاومت مستضعفان در نقاط مختلف جهان و تشکیل جبهه واحد جهانی، نیازمند شناسایی ظرفیت ها، ارتباط، تعامل، برنامه ریزی و سازماندهی است که اربعین حسینی(ع) این ظرفیت فوق العاده را به وجود آورده تا علاوه بر شکل گیری مانور قدرت و اقتدار شیعه، هسته های مقاومت و مستضعفان عالم گرد هم جمع شده و وحدت خود را به نمایش بگذارند.

شکل گیری و تداوم این جنبش و جبهه استضعاف می تواند در یاری رساندن به جبهه حق طلب و عدالت محور مهدوی نقش محوری را ایفا کند و با ایجاد موج بیداری، آزادی خواهی، حق طلبی، عدالت خواهی، ظلم ستیزی، مبارزه با استکبار و استعمار، به مبارزه با جبهه کفر و نفاق پرداخته و زمینه ظهور امام مهدی(عج) را فراهم کرده و گامی مستحکم در جهت شکل گیری دولت مستضعفان بردارد چراکه وعده محتوم الهی این است که «بر کسانی که در زمین به استضعاف کشانده شده اند و ما آنان را پیشوایان و میراث بر روی زمین قرار می دهیم»./872/ن۷۰۲/ی

ارسال نظرات