۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۵۳۷۲۷۶
معاون حوزه علمیه ایلام:

پیام زیارت اربعین جاودانگی حماسه عاشورا است

معاون حوزه علمیه ایلام گفت: یکی از پیام های زیارت اربعین جاودانگی حماسه عاشورا است و این در حقیقت حکایتگر پیام غیبی و تحقق وعده الهی است که حضرت زینب(س) در خطبه های خود علیه یزید اقامه کرد.
حال و هوای کربلا در آستانه اربعین حسینی

حجت الاسلام محمدحسین سلیمی، معاون آموزش حوزه علمیه ایلام، امروز در مرز بین المللی مهران و در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، اظهار داشت: زیارت اربعین سرشار از شناخت و معرفی ویژگی های یک امام و رهبر الهی است.

وی افزود: در ابتدای زیارت اربعین می خوانیم "السلام علی ولی الله و حبیبه الاسلام علی خلیل الله و نجیه" یعنی سلام بر ولی خدا و حبیب خاص و سلام بر دوست و برگزیده خدا ولی حبیب و نجیب و خلیل خدا چهار ویژگی است که در زیارت اربعین به آن اشاره شده است که این واژه ها برای معرفی یک امام و رهبر جامعه اسلامی کفایت می کند.

حجت الاسلام سلیمی خاطر نشان کرد: این اوصاف و ویژگی ها اگر زائر در آنها تدبر کند آثار تربیتی فراوانی بر روح و جسم و روان او خواهد گذاشت و با اظهار این کلمات ولایت و دوستی خداوند در وجودش تقویت می شود.

معاون آموزش حوزه علمیه ایلام ابراز داشت: وقتی زائر با تمام وجود به صاحب چنین صفاتی تعظیم می کند روح و جسم خود را تحت شعاع این خصلت های پر فضیلت قرار می دهد که در رشد و تعالی وی بسیار موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: زائر با اهدای سلام بر امام حسین(ع) و یارانش در واقع چهره اجتماعی و سیاسی خود را معرفی می کند و اعلام می کند نه تنها با بت درون خود مبارزه می کند بلکه همانند امام حسین(ع) با طاغوتیان، ظالمان و خائنانی در ستیز هستند و با شعار سلام خود را در زمره یاران آن امام همام قرار می دهد.

این مدرس حوزه تاکید کرد: یکی دیگر از فرازهای زیارت اربعین اهدای هستی برای نجات جامعه است و آن جایی است که می فرماید "و بذل مهجه فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الظلاله" خداوندا او خون پاک قلبش را در راه تو بذل کرد و جانش را فدا  کرد تا بندگانت را از جهالت و حیرت و گمراهی نجات دهد.

حجت الاسلام سلیمی عنوان داشت: از مهمترین محورهای زیارت اربعین بیان فلسفه قیام عاشورا است که در یک جمله کوتاه تمام مقصود حضرت اباعبدالله (ع) بیان شده است و امام صادق(ع) در این فراز به صراحت تمام عرضه می دارد که امام حسین(ع) تمام هستی خود را اهدا کرد تا بندگان خداوند را از بند جهالت، تاریکی و گمراهی نجات دهد و به سوی نور و کمال هدایت کند و این همان هدف نهایی تمام پیامبران و فرستادگان الهی در طول تاریخ بوده است که در قیام عاشورا به اوج خود رسید.

وی یادآور شد: از دیگر پیام های زیارت اربعین جاودانگی حماسه عاشورا است و این در حقیقت حکایتگر یک پیام غیبی و تحقق وعده الهی است که حضرت زینب(س) در خطبه های خود علیه یزید اقامه کرد.

معاون آموزش حوزه علمیه ایلام تصریح کرد: آن حضرت در سخنان خود از آینده دردناک یزیدیان پرده برداشت و فردای درخشان حماسه آفرینان عاشورا و پیروزی همیشگی مرام امام حسین(ع) را نوید داده است و به یزدیان اشاره کرد که تو نمی توانی نام ما را محو کنی و نور وحی ما را خاموش کنی.

حجت الاسلام سلیمی ابراز داشت: بر هر فرد مسلمانی که به دنبال سعادت باشد، واجب است که پیرو دهنده مکتب حسینی بوده و در راه تبیین و تبلیغ این حماسه آسمانی کوشا باشد.

وی در پایان گفت: الحمدالله از برکات و عنایت سید و سالار شهیدان به استان ایلام اعطای خدمت و نوکری زائران عتبات عالیات است و مردم استان ایلام  هرساله با شور و حماسه بیشتر در خدمت رسانی به زوار وارد میدان عمل می شوند./۸۷۹/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات