۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۵۳۷۲۸۷
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

شکر، هزینه کردن مال و جان برای کسب رضای الهی است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شکر، از دیدگاه قرآن کریم هزینه کردن جان و مال در راه کسب رضای الهی است، گفت: انسان نباید کاری انجام دهد که خداوند از او ناراضی شود.
حجت الاسلام انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت دهه سوم ماه صفر در حسینیه بنی الزهرا(س) برگزار شد، گفت: به طور یقین بخش عمده‌ای از آیات قرآن کریم را ما جز با کمک پیامبر(ع) و ائمه طاهرین(ع) نمی‌فهیمیم و این حقیقت را صاحب قرآن کریم که این کتاب نورانی را نازل کرده در آیات متعددی متذکر شده و برای فهم آیات برای ما معلم معرفی کرده است.

وی افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید: شما نیاز به معلم دارید؛ قرآن کریم جلوه و تجلی علم و احسان حق است، بنابراین کتاب آسان و راحتی نیست که هر کسی با داشتن مقامات علمی بتواند آن را بفهمد زیرا زمانی که خداوند می‌فرماید: شما به معلم نیاز دارید منظور همه انسان‌ها است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با استناد به آیه 15 سوره مبارکه احقاف که می‌فرماید: ای انسان به والدین خود احسان کن، بیان داشت: خداوند می‌فرماید: به والدین احسان کنید، خداوند انسان را به نیکی به والدین سفارش می‌کند، در این امرالهی آیین و مذهب پدر و مادر کمترین دخالتی ندارد بنابراین اگر والدین انسان کافر هم بودند تکلیف الهی است احترام آنان حفظ شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه منظور از انسان در آیه 15 سوره مبارکه احقاف باید براساس روایات مشخص شود که مراد از گفتن انسان چه کسی هست، ابراز کرد: مراد از انسان در این آیه 15 امام حسین(ع) است که در شان ایشان نازل شده و چون خداوند در این آیه نامی از خود نبرده نشان از عظمت اوصاف و کمالاتی حضرت دارد.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: امام حسین(ع) از همان دوران کودکی به کمال رسیدند و سیر کمال الهی، ملکوتی، عقلی و فکری را تا چهل سالگی به نهایت اعلی رساندند. عدد چهل مقدس است برهمین اساس انسان اگر بتواند در چهل روز خالص شود و در این ایام جز برای خدا کاری انجام ندهد خداوند از چشمه دلش جویباری از حکمت جاری می‌کند تا به مقام لقمان دست یابد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان شکر را از دیدگاه قرآن کریم هزینه کردن جان و مال در راه پروردگار بیان کرد و گفت: امام حسین(ع) از خداوند درخواست کرد که بارالها؛ به من عنایت کن هر کاری که انجام می‌دهم متصل به رضایت تو باشد؛ انسان نباید کاری انجام دهد که خداوند از او ناراضی شود.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از خداوند نسلی پاک در‌خواست می‌کنند، گفت: اهل بیت(ع) با اشاره به آیه 15 سوره احقاف می‌فرمایند: انسان امام حسین(ع) است؛ امام حسین(ع) تسلیم خداوند بودند خداوند در این آیه نامی از خود نمی‌برد چون  می‌خواهد ما با دیدن امام حسین(ع) خداوند را ببینیم./۸۰۷/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات