خداوند مظهر عدل و عدالت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير سوره مرسلات، گفت: خداوند مي فرمايد، روز قيامت روزي است كه مكذبين اجازه حرف زدن ندارند و نه تنها نمي توانند صحبت كنند، بلكه حرفي هم براي گفتن ندارند چرا كه در قيامت همه حقايق آشكار است.
وي افزود: در برخي از مواقف قيامت بر دهان انسان مهر مي زنند و نمي تواند صحبت كنند و ساكت است و اختياري از خودش ندارد و تمام اعضاي انسان همه در اختيار خداوند است و با اختيار خداوند به حركت در آمده و حرف ميزنند و انسان براي حرف زدن هيچگونه اراده اي از خودش ندارد و توان حرف زدن از او گرفته مي شود و اگر زبان به فرمان خداوند براي سخن گفتن باز شود آنچه را كه حقيقت است بيان ميكند و نمي تواند از سخن گفتن زبان خودش جلوگيري كند چون با اراده خداوند سخن ميگويد.
حجت الاسلام اسلامي تبار، گفت: خداوند در ادامه هر بخش ازسوره مرسلات مي فرمايد ‹‹وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ›› واي بر مكذبين در روز قيامت كه نه اجازه عذرخواهي دارند و نه عذرخواهي آنها اثري دارد و نه مي توانند حرف بزنند و زبان و اعضاي بدن آنها بر عليه آنها حرف ميزنند و سرنوشت عجيبي دارند.
وي افزود: خداوند در آيه 38 سوره مرسلات به مكذبين در زمان پيامبرخبر مي دهد ‹‹هَٰذَا يَوْمُ الْفَصْلِ جَمَعْنَاكُمْ وَالْأَوَّلِينَ›› امروز هم روز فصل است و هم روز جمع است و خداوند ميلياردها انسان را كه از روز اول تا آخرين روز دنيا خلق شده و بعد از مرگ زير خاك رفته اند بدون اينكه يكي از آنها از ديد خداوند پنهان بماند همه را بارديگر زنده مي كند.
امام جمعه موقت كاشان، گفت: اين قدرت و علم خداوند است كه ميلياردها انسان را در قيامت از زير خاك بيرون آورده و در يك زمين مسطح جا مي دهد تا به حساب به آنها برسد.
حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه در قيامت همه انسانها بار ديگر زنده مي شوند و در دادگاه خدا حاضر مي شوند، گفت: روز قيامت هم جمع است و هم فصل است به اين معني كه در اين دنيا خوب و بد همه در يكديگر ادغام هستند اما در قيامت هرچند كه انسانها با هم و در يك مكان تجمع ميكنند و جمع مي شوند، اما فصل و روز جدايي حق از باطل است.
وي افزود: در قيامت بر خلاف دنيا كه انسانهاي خوب و بد و صالح و غير صالح همه مخلوط هستند، در آخرت صف مومنان و خوبان و مظهر نور و عدل يك طرف و در طرف ديگر همه روسياه و سرافكنده و خوار و ذليل و بي كس هستند.
امام جمعه موقت كاشان، روز قيامت را روز فصل و روز قضاوت خداوند دانست و اظهار داشت: روز قيامت روز عذرخواهي و جبران كارهاي انجام نداده نيست، از اين رو اميرمومنان(ع) مي فرمايد دنيا روز عمل و قيامت روز حساب است و روز قيامت فقط روز قضاوت اعمالي است كه انسان در دنيا انجام داده و فرصتي براي برگشت و جبران كارها نيست.
حجت الاسلام اسلامي تبار، گفت: روز قيامت روز عذر خواهي نيست و خداوند اصلا اجازه عذرخواهي به انسان نمي دهد، اما اگر كسي عذر موجهي داشته باشد مي پذيرد و اين در حالي است كه همه از يكديگر جدا و هركس در جايگاه و مرتبه خودش قرار دارد.
وي با اشاره به اينكه در جهنم و بهشت نيز انسانها داراي جايگاه و مرتبه مشخصي هستند، گفت: كافر و مجرم همه در جهنم قرار دارند، اما منافقين در پايين ترين درجات و مرتبه جهنم قرار دارند.
امام جمعه موقت كاشان، گفت: خداوند در آيه 39 سوره مرسلات مي فرمايد ‹‹فَإِنْ كانَ لَكُمْ كَيْدٌ فَكِيدُونِ›› مجرمين در قيامت هيچ چاره و تدبيري نمي توانند داشته باشند كه اين كار خداوند نشانه عاجز بودن انسان و قدرت خدا است.
حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه انسان در دنيا اگر با مشكلي روبرو شود با شيوه و راهكارهاي تطميع و پول و فريب و تهديد و رشوه و وعده هاي آنچناني مشكل خود را حل ميكند، اما در قيامت با رشوه و تهديد نمي توان از عدالت خداوند فرار كند.
به گفته وي، گناهكار در قيامت نه راه فرار، نه راه فريب، نه راه فديه، و نه راه فلاح دارد و واي بر مجرمي كه در دادگاه قيامت راه فرار ندارد چرا كه قاضي دادگاه قيامت علم بي پايان دارد و هيچ چيز از چشم نافذ او مخفي نيست چرا كه خودش شاهد جرم و شهود زيادي دارد و نه تنها راه فراري وجود ندارد بلكه عذري براي تبرئه هم ندارد.
امام جمعه موقت كاشان، گفت: خداوند موجودي وحشتناك نيست كه انسان از او وحشت داشته باشد، بلكه خداوند مهربان و بخشنده است و هيچ چيزي براي خداوند مخفي نيست، بنابراين قضاوت خداوند براساس عدالت است و اين در حالي است كه انسان سرتا پا جرم است و مدارك عليه او است.
حجت الاسلام اسلامي تبار، گفت: در آخرت مانند دنيا پول و پارتي گره گشاي مشكلات نيست و ترس انسان از خدا نيز ترس از اجراي عدالت خداوند است، چرا كه خداوند مظهر عدل و عدالت و احكم الحاكمين است و حسابرس و حسابگري است كه تنها براساس عدالت حكم مي كند./1307/پ۲۰۲/ب۲