۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۵۳۷۴۲۲
سرمقاله؛

داعش در خط پایان

داعش، محصول برنامه‌ریزی سازمان‌های اطلاعاتی غربی و پشتیبانی‌های ارتجاع عرب و صهیونیسم بود و هدف آن، تضعیف جبهه مقاومت و دولت‌های مقاوم عراق و سوریه بوده است که این سیاست کماکان بدون تغییر در جریان است.
نابودی داعش

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه «حمایت»، این روزنامه در یادداشتی از «حسین کنعانی‌مقدم» نوشت:

آزادسازی شهر راهبردی «البوکمال» در نزدیکی مرز سوریه با عراق، به‌طور حتم یکی از تحولات مهم روزهای اخیر محسوب می‌شود، چراکه این شهر، گذرگاه اصلی گروه تروریستی داعش از عراق به سوریه و از آنجا به روستاها و شهرک‌های سوری طی سال‌های گذشته به شمار می‌رفت و از طرفی، سرکردگان محلی، خارجی و عراقی داعش پس از فرار از شهر المیادین و استان الرقه به این شهر گریخته‌ بودند. با این پیروزی بزرگ، مخفیگاه سرکرده این گروه و مرکز هماهنگی داعش با آمریکا و سایر تروریست‌ها، در حمله اخیر نیروهای مقاومت فروپاشید و راه مواصلاتی بغداد – دمشق به‌طور کامل به دست ارتش سوریه افتاد. از این رو، سیطره ارتش سوریه و نیروهای حزب‌الله لبنان بر «البوکمال» که در حومه شهر استراتژیک دیرالزور واقع شده، به معنای بازپس‌گیری آخرین نقطه سرزمینی داعش و منسوخ شدن خلافت خود خوانده تکفیری‌ها است.

در این میان باید به‌رسم مألوف و عادت تروریست‌پروری آمریکایی‌ها نیز اشاره کرد. با ضربه سختی که تکفیری‌های مورد حمایت واشنگتن دریافت کردند، آمریکا در حال تدارک یک کریدور ویژه برای بقایای تروریست‌ها در منطقه «التنف» است که بخش مربوط به سازمان‌دهی و لجستیکی آن را عربستان از مرزهای مشترک اردن با سوریه مدیریت می‌کند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه نیروهای آمریکایی‌ و بخشی از نیروهای پیشمرگه کرد در منطقه شمالی این شهر حضور دارند و متأسفانه این نیروها، به نوعی تسهیلاتی برای فرار داعشی‌ها به مناطق امن را فراهم کرده‌اند، درگیری‌ها همچنان در شمال «البوکمال» ادامه دارد و عملیات پاک‌سازی ارتش و مقاومت همچنان پابرجاست. بااین‌حال، به نظر می‌رسد وعده‌ سردار «سلیمانی» در 30 شهریور سال جاری در خصوص قلع‌وقمع کامل داعش طی دو ماه پس از آن تاریخ، به نتیجه رسیده و پرونده نظامی این گروه تکفیری، به‌زودی بسته می‌شود.

با توجه به سرعت بالای عقب‌نشینی تروریست‌ها در منطقه و اینکه آخرین پایگاه خود (البوکمال) را در سوریه و چندی پیش در عراق (شهرک القائم)‌ از دست داده‌اند، نباید از دیگر خدعه‌های جبهه غربی، عبری، عربی غافل بود. داعش، محصول برنامه‌ریزی سازمان‌های اطلاعاتی غربی و پشتیبانی‌های ارتجاع عرب و صهیونیسم بود و هدف آن، تضعیف جبهه مقاومت و دولت‌های مقاوم عراق و سوریه بوده است که این سیاست کماکان بدون تغییر در جریان است. علیرغم اینکه داعش سرزمین‌های خود را از دست داده اما سیاست استفاده ابزاری از داعش به پایان نرسیده؛ کما اینکه آمریکایی‌ها هم در جریان آزادسازی شهرک «القائم» عراق و هم در روند بازپس‌گیری «البوکمال» سوریه، بارها تلاش کردند در عملیات‌های آزادسازی این دو منطقه راهبردی، اخلال ایجاد کرده و حملات نظامی را با کندی و شکست مواجه کنند. دلیل این امر نیز آن است که کاخ سفید، مایل است از این پرونده،‌ مستمسکی برای بهره‌برداری‌های منطقه‌ای و توجیه حضور نظامی خود استفاده کنند.

آمریکا به بهانه عدم توانایی دولت سوریه در برخورد با تکفیری‌ها، در شمال شهر «البوکمال» در مناطق «رقه» و شمال «دیرالزور»، حدود 6 پایگاه نظامی ایجاد کرده‌اند و در بخش‌های دیگر سوریه مانند «التنف» و قسمت‌های جنوب سوریه نیز 2 پایگاه دیگر احداث کرده‌اند. این تحول مهم (آزادسازی البوکمال) ثابت کرد که ارتش سوریه و متحدانش از چنان اقتداری برخوردارند که قادرند در یک برهه کوتاه، پرونده داعش را ببندند و بهانه‌ای برای حضور نامشروع بیگانگان در این منطقه باقی نگذارند؛ بنابراین، پیام مهم آزادسازی «البوکمال» از طرف دولت سوریه برای آمریکایی‌ها این است که آن‌ها باید هر چه سریع‌تر این منطقه را ترک کنند، پایگاه‌ها را تحویل دهند و مناطق اشغال شده را به ارتش سوریه واگذار کنند. نکته مهم اینجاست که چنانچه فرماندهان پنتاگون زیر بار این خواسته به حق نروند، باید منتظر عواقب سخت آن باشند و همان‌طور که ارتش و مقاومت در یک دوره کوتاه توانستند آخرین دیوار داعشی‌ها را در سوریه فرو بریزند، در دوره‌ای به مراتب کوتاه‌تر قادر خواهند بود که مناطق تحت تصرف آمریکایی‌ها و کردها را پس بگیرند.

از طرف دیگر، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر نیز هشدار داده بود که فتوحات اخیر در منطقه، موجب بازگشت تروریست‌ها به مصر و لیبی می‌شود که این اتفاق، تنها یک پرده کوچک از مصائبی است که آمریکا و هم‌دستانش برای کشورهای همسایه رقم زده‌اند. بازگشت تروریست‌های ورشکسته به موطن خود، امروز نه تنها دامن‌گیر کشورهای حامی و ناظر تروریست‌ها شده بلکه فراتر از آن، به مشکلی جهانی بدل شده است. سؤال اینجاست که مسبب و باعث و بانی این خطر جهانی چه کسانی بوده‌اند؟ آیا مردم و دولت عراق و سوریه، سونامی حملات کور تروریستی در جهان را موجب شده‌اند ؟ آیا چنین خطری از متن اسلام زایش پیدا کرده است ؟ در پاسخ باید گفت که این خطر را دولت‌های مستکبری پدید آورده‌اند که پیش‌ازاین، نسخه‌هایی همچون «خاورمیانه بزرگ» و «خاورمیانه جدید» را برای منطقه پیچیدند و بعدها در جهت تحقق این اوهام،‌ در قلب جهان اسلام به خلق وحوش تکفیری روی آوردند که خوشبختانه به شدیدترین و سنگین‌ترین شکل، با شکست مواجه شدند. با این وجود، به لطف رشادت‌های نیروهای عراقی و سوری، داعش آن‌قدر ضعیف و ناتوان شده که به نظر نمی‌رسد بتواند تهدید قابل توجهی را در مصر، لیبی و کشورهای منطقه ایجاد کند، چراکه بنیه آن‌ها فراتر از حد تصور سست شده است.

و بالاخره باید گفت با این فتح‌الفتوح، مرحله جدیدی از مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه آغاز خواهد شد، به این دلیل که تروریسم در منطقه غرب آسیا به‌مثابه ابزاری در اختیار قدرت‌ها برای تغییرات مطلوب آن‌ها بوده و مادامی‌که سایه شوم حامیان تروریسم برقرار باشد، این دسیسه نیز پابرجاست. بنابراین، تا زمانی که ریشه تروریسم و آثار جرثومه‌های استکبار در منطقه از بین نرفته،  ضروری است مبارزه با داعش و اذنابش از شکلی به شکل دیگر تغییر پیدا کند و تا محو کامل عقبه‌های آن – از صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب گرفته تا جبهه غربی – ادامه یابد./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات