۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۵۳۷۴۷۷
امام جمعه تبریز:

ایران اسلامی قابلیت تبدیل شدن به مرجعیت علمی جهان را دارد

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: توسعه علمی کشور در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی قابل توجه بوده است؛ باید آگاه بود که برای عزت و اقتدار باید به مرجعیت علمی جهان تبدیل شویم.
حجت الاسلام آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی عصر امروز در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی در تبریز اظهار داشت: بسیاری از بحران‌های زیست محیطی با تکیه بر فناوری های نوین و نوآوری های علمی قابل پیشگیری و رفع است.

وی با اشاره به این‌که برای رفع بحران دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی و جهادی هستیم، خاطرنشان کرد: اقدامات مختلفی در دولت گذشته و دولت فعلی در راستای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفت، اما تهدید خشک شدن این دریاچه هنوز مردم منطقه آذربایجان و شمال غرب کشور را تهدید می کند.

امام جمعه تبریز خطاب به دکتر کلانتری، رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: این چند سال اقدامات ارزشمندی برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده اما حل این معضل نیاز به عزم ملی دارد، ستاد احیا باید به داد دریاچه ارومیه برسد، امروز نه تنها آذربایجان‌شرقی بلکه استان‌های آذربایجان‌غربی، زنجان و.. نیز در معرض تهدید هستند.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه ربع رشیدی اظهار داشت: این نمایشگاه با اهداف بسیار مهمی آغاز شده که یکی از آنها تجاری سازی فناوری است؛ باید دانست که تولید علم یکی از مهم‌ترین عوامل اقتدار و استقلال هر جامعه شناخته می‌شود.

وی با بیان این‌که گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است، افزود: یکی از مشکلات مبتلابه رایج در کشور به ویژه صنایع استان؛ عدم آشنایی کافی با زبان علمی نوین است، ضمن این‌که امکانات مالی در زمینه‌های پژوهشی برای جذب نخبگان نیز اختصاص نمی یابد.

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که عدم بهره‌مندی از نخبگان در صنایع کشور منجر به مهاجرت سرمایه‌های ملی به کشورهای غربی می شود، گفت: انتظار داریم مدیران در سطوح عالی کشور برای توسعه و پیشرفت نمایشگاه ربع رشیدی، حمایت بیشتر و عملی‌تر از جوانان و کارآفرینان خلاق استان داشته باشند.

وی خواستار تغییر رویکرد مدیران عالی به حمایت از حوزه فناوری و تهیه و ارسال گزارش فنی و تخصصی از نمایشگاه امسال شد و افزود: برگزاری دوره‌های مشترک با کشورهای پیشرفته و جذب سرمایه‌گذاران ملی و استانی برای تعالی صنایع استانی مطابق با دانش روز بین المللی بایستی مورد توجه متولیان نمایشگاه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم یکی از مهم‌ترین رویکردهای جشنواره ربع رشیدی را معرفی توانمندی‌های پژوهشی، جذب سرمایه‌گذاری، بستر سازی چرخه علم و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه دانست و با تأکید بر ادامه این روند ارزشمند گفت: شناسایی ایده های نو و ایجاد فضای مناسب کسب و کار لازمه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که توجه به تولید علم، پژوهش و ارتقای دانش روز لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی است، تصریح کرد: توسعه علمی کشور در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی قابل توجه بوده است؛ باید آگاه بود که برای عزت و اقتدار باید به مرجعیت علمی جهان تبدیل شویم./935/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات