۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۵۳۷۶۶۹

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

برگزاری دوازدهمین جشنواره آوای انتظار، هنرنمایی اهالی سهند به ساحت پیامبر گرامی اسلام و اعلام برنامه های کانون پرورش فکری آذربایجان شرقی در هفته کتاب از مهم‌تربن اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دوازدهمین جشنواره موسیقی استانی آوای انتظار بناب در دوبخش استانی(موسیقی اصیل ایرانی) و بخش منطقه ای (موسیقی عاشیق، موغام وکلاسیک) با موضوعات آزاد برگزار می شود.

جشنواره موسیقی آوای انتظار هم زمان با ایام ولادت فرخنده حضرت زینب سلام الله علیها از ٤ لغایت ٧ بهمن ماه ١٣٩٦ در سالن مجتمع فرهنگی وهنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بناب برگزار می شود  و علاقمندان برای شرکت و کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ٣٧٧٣١٨٩ داخلی ١٦ تماس بگیرند.

این جشنواره به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی هنر موسیقی اصیل ایرانی وجهت مشارکت حداکثری هنرمندان این عرصه و ایجاد رقابتی سالم و فنی برگزار می‌شود.

هنرنمایی اهالی سهند به ساحت پیامبر گرامی اسلام
محمدعلی قلی ‌زاده رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسکو، از برگزاری جشنواره سهنداستانک به صورت استانی در شهر جدید سهند خبر داد و اظهار داشت: این جشنواره در بخش شعر با موضوعات آزاد پیامبر اسلام، آینه یرحمت و وحدت، در بخش داستان کوتاه با محوریت  آسیب‌های اجتماعی، کتاب و کتابخوانی و در بخش مصور سازی با موضوع  اقتصاد مقاومتی و نماز و نیایش برگزار خواهد شد.

وی گفت: در بخش ویژه نیز آثار ارسالی باید مرتبط با گرامی داشت شهیدان مدافع حرم شهرستان (شهیدان نومی گلزارو جوانی) و شهید حسن جنگجو در قالب تصویر سازی باشند.
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی اسکو گفت: این جشنواره با هدف شناسایی ادبی و تجلیل از برترین های این عرصه در استان، کشف استعدادهای ادبی و هنری در استان و اشاعه و نشر اثار ادبی با زبان تصویر و در قالب هنر برگزار خواهد شد.

قلیزاده تاکید کرد: علاقه ‌مندان تا چهار م آذرماه ٩٦ فرصت دارند؛ آثار خود را به دبیرخانه‌ جشنواره به آدرس اسکو، خیابان فرمانداری، پشت ساختمان فرمانداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسکو ارسال کنند.

وی ادامه داد: مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره همزمان با هفته وحدت و میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) در ١٤ آذر سال جاری برگزار می شود.
قلی زاده به میزان جوایز این جشنواره در هر بخش اشاره کرد و گفت: جوایز آثار برگزیده در هر بخش برای نفر اول تندیس جشنواره، به همراه پنج میلیون ریال جایزه‌ نقدی، نفر دوم  ٤ میلیون  ریال جایزه‌ نقدی و نفر سوم ٣ میلیون ریال جایزه نقدی است.

اعلام برنامه های کانون پرورش فکری آذربایجان شرقی در هفته کتاب
هادی یوسف زاده، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی برنامه های گسترده مراکز فرهنگی هنری کانون در هفته کتاب و کتابخوانی را تشریح کرد و گفت: به منظور ترویج فرهنک کتاب و کتابخوانی کانون پرورش فکری استان در طول سال جاری بیش از 5000 جلد کتاب کودک و نوجوان  به مدارس، پایگاه های مدارس و بیمارستانها اهدا  نموده است.

وی با بیان اینکه در هفته فوق تمامی فعالیت های کانون با محوریت کتاب و با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان انجام می شود، افزود: معرفی و تجلیل از کودکان ونوجوانان موفق و برتر در زمینه کتابخوانی از دیگر برنامه های کانون پرورش فکری در هفته کتاب می باشد.

یوسف زاده خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره استانی میهمانی از سرزمین کتاب در تبریز، ربرگزاری آیین های جشن کتاب با حضور کودکان و نوجوانان به میزبانی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری در استان و برپایی نمایشگاه استانی آثار برگزیده در زمینه طرح کشوری کتاب و کتابخوانی از دیگر برنامه های کارنون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برای هفته کتاب و کتابخوانی می باشد.

وی هفته کتاب را فرصتی برای معرفی این فعالیت ها دانست و گفت: تمامی مراکز کانون به این مناسبت فعالیت های گسترده ای را برگزار خواهند کرد و تجلیل از مربیان و کودکان و نوجوانان موفق در زمینه ارائه ایده های برتر برای کتابخوانی پایان بخش برنامه های کانون پرورش فکری استان در این هفته می باشد.

یوسف زاده  همچنین نشست تخصصی ادبی با حضور مربیان و اعضا و حضور دانش آموزان مدارس در مراکز کانون و برپایی کارگاه های مختلف فرهنگی هنری و ادبی با هدف معرفی کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی را از دیگر برنامه های هفته کتاب اعلام کرد.

اعضای شورای شعر و موسیقی آذربایجان‌شرقی مشخص شدند
در نشست انتخاب اعضای این شورا، "مسعود امیرسپهر"، "شهریار صدیق‌باهران"، "بابک بهجت"، "فرشید بزرگی" و "مهداد کرباسی" در حوز‌ه‌ی موسیقی و "مختار صدرمحمدی" و "ایوب شهبازی" در حوزه‌ی شعر به عنوان اعضای شورای شعر و موسیقی استان معرفی شدند.

بررسی و ارزیابی محتوایی اشعار، ابزار و آلات  و فرم اجرای موسیقی، حمایت از تولیدات موسیقی بومی و محلی، کمک به اعضای شورای فنی نظارت بر موسیقی استان، کمک به انجمن موسیقی استان و بررسی محتوا و نظارت بر کیفیت اجرای عمومی موسیقی در استان را از جمله وظایف این شورا محسوب می‌شود.

همچنین کیفی سازی موسیقی بومی مهمترین رسالت این شورا  بوده و اعضای شورای شعر و موسیقی که از فرهیختگان این حوزه هستند، با نگاه تخصصی، آثاری که ارائه می شوند را مورد بررسی قرار داده و آثار باکیفیت و نیز منطبق بر فرهنگ اسلامی و ایرانی را برای اجرای عمومی تایید می‌کنند.

در این نشست همچنین اعضای شورای یاد شده نیز به ارائه دیدگاه های خود در رابطه با هنر موسیقی و شعر و فرآیند ارزشیابی آثار در استان پرداختند. اعضای جدید این شورا در استان متشکل از پنج موسیقیدان و دو شاعر است که با موافقت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و طی احکامی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان معرفی شدند./۹۳۵/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات