۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۵۳۷۷۰۳
حجت الاسلام سرلک:

نفس بدترین دشمن انسان است

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه بدترین دشمن انسان، نفس او است، گفت: انسان نباید اختیار خودش را به نفس بدهد.
سرلک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سرلک کارشناس و مشاور امور دینی، شب گذشته در بیت الحسین(ع)، گفت: بدترین دشمن انسان، نفس او است.

وی افزود: بر اساس آیات الهی گاهی انسان خود را می‌پرستد در حالی که تصور می‌کند به پرستش خداوند مشغول است، نماز و روزه این افراد رنگ و بوی الهی ندارد و هر کاری که می‌کنند در راستای رضایت نفس است، گویا خداوند را بی‌نیاز نمی‌داند به همین خاطر در قبال هر قدمی که در راه خدا برمی‌دارد هزاران مطالبه و ادعا فهرست می‌کند.

حجت الاسلام سرلک ادامه داد: در دیدگاه قرآن خداوند از هر توصیفی که این افراد درباره او داشته باشند، پاک و منزه است چرا که آنان از دید ظلمانی خود عالم را می‌نگرند، انسانی که در ظلمت و گمراهی است اگر به نماز و عبادت هم راه پیدا کند در نماز نیز ظلمت و تاریکی خود را به رخ فرشته‌ها می‌کشد.

مشاور امور دینی اضافه کرد: تسبیح و سبحان الله گفتن در درجه اول حق انسان‌هایی است که از نفس خود پاک شده‌اند، آنان در برابر اراده خداوند تسلیم محض هستند و هیچ اعتراضی به خواست و اراده خدا ندارند حتی اگر به ظاهر امور علیه آنها باشد، کمتر کسی به این حقیقت دست پیدا کرده است، بر اساس روایت معروفی شخصی در ایام حج به امام سجاد(ع) عرض کرد چقدر حاجی زیاد است امام سجاد(ع) فرمودند: « چقدر سر و صدا کن زیاد است و حاجی کم است ».

وی با اشاره به خصوصیات افراد به ظاهر با ایمان، گفت: در قرآن آمده بعضی از مردم خدا را از روی حرف می‌پرستند اگر در این مسیر خیری به آنها برسد می‌گویند خدا حاجت ما را داد و اگر در مسیر بندگی سختی به آنها برسد می‌گویند بنا نبود ما اذیت شویم.
حجت الاسلام سرلک ادامه داد: یکی از نکاتی که مومنان باید مورد توجه قرار بدهند این است که مصداق آیات قرآن را در رفتار و عملکرد خود جستجو کنند، اگر خداوند متعال در قرآن کریم گروهی را با ویژگی‌های خاصی مذمت کرده قبل از این که در دیگران به دنبال آن ویژگی‌ها بگردند، نفس خود را پالایش کنند و مراقب باشند جزء آن گروه مذموم قرار نمی‌گیرند. امیرمومنان علی(ع) در این باره می‌فرمایند: « از ویژگی‌های متقین این است که وقتی به آیات جهنم می‌رسند می‌گویند این آیات وصف حال ما است»، آیات الهی جهت هدایت انسان نازل شده است در حالی که ما چماقی از این آیات نورانی می‌سازیم و بر سر دیگران می‌زنیم.

این کارشناس مسایل دینی اضافه کرد: حضرت رضا(ع) می‌فرمایند: «کمال عقل این است که انسان راجع به دیگران فکر بد نکند»، اولیای الهی قبل از این که با گزند و کنایه به حساب دیگران برسند به فکر حساب‌رسی خود هستند. ما پشت دیوار نفس خود جامانده‌ایم حتی گاهی هم که به خدا و پیامبر(ص) رو می‌آوریم آن هم بر اساس خواهش نفس است، نماز ما خلوت با خدا و اقامه ذکر و یاد خداوند نیست، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: مانند کسانی که خدا را فراموش کرده‌اند، نباشید، حکمت این که به هیئت امام حسین(ع) می‌گویند تکیه این است که انسان دمی تامل کند و تکیه دهد تا ببیند امام حسین(ع) چه می‌گوید.

وی افزود: این مسئله که در اعتکاف روز اول و دوم مستحب و روز سوم واجب است نیز همین است یعنی ای بنده من حالا که دو روز در خانه من ماندی روز سوم باید بمانی با تو حرف دارم، در این راستا حدیث قدسی بسیار زیبایی وجود دارد که می‌فرماید: « اگر کسی وضو نگرفت به من جفا کرده، اگر وضو گرفت و نماز نخواند به من جفا کرده، اگر نماز خواند و دعا نکرد به من جفا کرده، اگر دعا کرد و من جوابش را ندادم من به او جفا کرده‌ام و من پروردگار جفا کننده‌ای نیستم »، در ماه رجب فرشته‌ای از جانب خداوند ندا می‌دهد هر که با من هم‌نشین شود من با او هم‌نشین می‌شوم و هر که بخواهد او را ببخشم او را می‌بخشم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: گرفتاری متراکم و گسترده‌ای که انسان در برخوردهای خانوادگی و اجتماعی، کسب و کار و سبک زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می‌کند همه نشان‌دهنده این است که پشت نفس خود گیر افتاده و این نفس است که اختیار انسان را به دست گرفته است، خداوند رب العالمین برای تربیت انسان‌ها و عبور انسان از نفسش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به یاری فرستاده است./807/
پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات