۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۵۳۸۱۱۱
حجت الاسلام ضیایی:

اهل بیت نسخه دفاع از حق و مقابله با باطل را تبیین کرده اند

کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: ما باید دفاع از حق را از مکتب اهل بیت(ع) بیاموزیم، مکتبی که خود نه تنها حق را تبیین کرده بلکه برای مقابله و رویایی با باطل و دفاع از حق نسخه دارد.
ضیایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،‌ حجت الاسلام سید بهاءالدین ضیایی در مراسم عزاداری دهه آخر صفر که هر شب در محل بیت و حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی و با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال برگزاری است، با توجه به مناسبت ایام ماه صفر به ادامه تشریح و تفسیر آیات سوره مبارکه نصر پرداخت.

کارشناس مذهبی رادیو معارف با اشاره به آیات سوره نصر مبنی بر تنفیذ مقامات سه گانه تسبیح و تحمید و استغفار برای پیامبر اکرم(ص) در مقام توضیح و تشریح مقام تسبیح و تحمید اظهارکرد: در بیان این مقام اشاره به معنای لغت و اصطلاح آن کارساز است؛ بدین معنا که «تسبیح» یعنی مقام تنزیه، یعنی خدا را از آنچه که ذات او مبراست منزه کردن، و برتر دانستن او از آنچه که شأن مخلوقان است و از آنچه که حاکی از نوعی نقص و ناتوانی و نارسایی است.

وی افزود: «حمد» توصیف پروردگار است به صفات اثباتی، یعنی او را ستایش می کنم که همه نعمت ها از اوست، همه کمالات از اوست و به او بر می گردد. در توصیف این مقامات می توان تلویحا به این نکته اشاره کرد که ربوبیت خدا در همان عبودیت پیامبر اکرم(ص) تجلی کرده است.

تبیین علت سفارش قرآن به پیامبر(ص) برای استغفار به درگاه احدیت

کارشناس مذهبی رسانه ملی در توضیح مقام استغفار نیز خاطرنشان کرد: استغفار به معنای درخواست آمرزش از خداوند است. استغفار، گفتن و تکرار جمله «خدایا مرا ببخش» نیست، بلکه روح استغفار برای بندگان، به معنای حالت بازگشت به سوی حق و پشیمانی و آمادگی برای جبران گذشته است. آمرزش طلبی اختصاص به گروه خاصی از انسان ‌ها ندارد و همه، حتی پیامبران نیز آن را از خدا می‌خواستند؛ تا جایی که حتی پیامبر(ص) مأمور می‌شود تا برای خویش و برای مؤمنان استغفار کرده و به عنوان واسطه و شفیع عمل کند تا خداوند رحمت خویش را بر آنان سرازیر سازد. اما مقام استغفار پیامبران در واقع وساطت در آمرزش ذنوب مؤمنان است.

حجت الاسلام ضیایی برخورداری از مقام تسبیح و تحمید و استغفار را برای اهل بیت(ع) از مصادیق حکمت الهی خاطرنشان کرد و در تبیین آن گفت: خداوند حکیم است و منتظر عملکرد ما نیست؛ حکمت به معنای آگاهی و معرفت به حقایق موجودات است و حکمت خدا بدین معناست که باری تعالی هرکاری که انجام می دهد با انگیزه و دارای فلسفه و علتی است و هیچ گاه کار عبثی از سوی حق تعالی سر نمی زند. این معنای حکیم بودن خداوند است.

توصیه پیامبر به استغفار، منافاتی با عصمت ایشان ندارد

وی در پاسخ به این شبهه که «آیاتی از جمله آیه 3 سوره نصر چون پیامبر را مامور به استغفار کرده اند نشان از عدم عصمت ایشان است» اظهارکرد: عصمت پيامبران و ائمه(ع) به دلايل عقلي و نقلي در جاي خود ثابت شده و در جاي خود بايد مطالعه شود ولي این توصیه قرآنی هيچ منافاتي با عصمت پيامبر(ص) ندارد زيرا مأمور شدن پيامبر به استغفار دليل بر اين نيست كه او گناهي را مرتكب شده است بلكه پيامبر همانند سایر مكلفان تكليف دارد و تكليف دليل بر عصمت و عدم عصمت كسي نيست. استغفار پیامبر(ص) براي درخواست ادامه مغفرت و تكميل شكرگزاري است.

حجت الاسلام ضیایی تصریح کرد: حتی می توان به این نکته توجه کرد که می تواند استغفار اهل بیت(ع) برای گناهان بندگان و مومنان مطرح شده باشد چون مقام استغفار طلبی برای مردم را خدا تنها برای اهل بیت(ع) قرار داده است.

اهلبیت نسخه دفاع از حق و مقابله با باطل را تبیین کرده اند

کارشناس رادیو معارف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست های دشمن علیه اسلام تأکید کرد: دشمن، دشمن است و هیچ گاه نمی توان جلوی آن را گرفت. هیچ گاه دشمن کم نمی آورد اما ما باید دفاع از حق را باید از مکتب اهل بیت(ع) بیاموزیم؛ مکتبی که خود نه تنها حق را تبیین کرده است بلکه برای مقابله و رویایی با باطل و دفاع از حق نسخه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محرم و صفر را دریابید و از این فرصت خودسازی بهره مند شوید چون فرصتی برای تعمق در بهره مندی از نهضت اهل بیت(ع)، خصوصا سیدالشهدا(ع) است که با توجه به رخدادهای آن می توان نتایجی گرفت که در امتداد نهضت سازی اسلامی کارساز باشد همانطور که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده اند./۸۲۰/پ۲۰۲/ب۲

 

ارسال نظرات