۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۵۳۸۲۳۲
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی خبر داد؛

طرح اینترنت طبقه‌بندی شده اجرایی می‌شود

معاون محتوای مرکز ملی فضای با بیان اینکه طرح اینترنت طبقه‌بندی شده در کشور تاجرایی می‌شود و گفت: در این طرح براساس نیاز‌ها و مأموریت‌ها اینترنت تقسیم‌بندی می‌شود.
امیر خوراکیان

به گزارش خبرگزاری رسا، امیرخوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این موضوع که محتوا یکی از مهم‌ترین موضوعات این روزها به شمار می‌رود، گفت: محتوا در فضای مجازی با ویژگی‌ها و مختصات بسیاری بیان شده است. در این زمینه سه موضوع اهمیت بسیاری دارد که تصویری شدن محتوا در فضای مجازی یکی از موارد تأکیدی است.

وی با اشاره به اینکه با گذشت زمان، تصویری شدن محتوا در فضای مجازی امری جدی است گفت: بیش از 83 درصد کل محتوای جهان در فضای مجازی در حال جابه‌جایی محتوای تصویری است. ویدئوها در دنیا در 3 سال اخیر دوبرابر شده‌اند. همچنین فیس‌بوک روزانه 8 میلیارد بازید ویدئو دارد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: داده‌های باز موضوع دیگری است که اهمیت بسیاری دارد. هرچه درفضای مجازی پیش می‌رویم، دسترسی آزاد به اطلاعات نرم‌افزار و داده‌های باز در فضای مجازی بیشتر می‌شود و اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

وی از دیگرموارد بسیار مهم در فضای مجازی را تولید و انتشار محتوا عنوان کرد و گفت: کاربرانی که هم به تولید و هم به اشتراک‌گذاری محتوا می‌پردازند، اهیمت بسیاری دارد.

خوراکیان اظهار کرد: این سه مورد تأکیدی در فضای مجازی عارضه‌ها و ملاحظات بسیاری دارد که لازم است بیشتر به مباحث توجه داشته باشیم. از جمله ملاحظات بازنگری در قوانین و ضوابط و مدل مواجه با سرویس ویدئومحور است. در کشور با مشکلاتی روبرو هستیم و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، با موانع و محدودیت‌هایی روبرو هستند.

وی یادآور شد: همه فعالان فضای مجازی و کسانی که در ارائه سرویس و زیرساخت نقش دارند، براساس مسئولیت اجتماعی‌شان وظیفه دارند این مسأله را برای کاربران تبیین کنند که داده‌ها هیچ امنیتی در فضای مجازی ندارد و باید در توزیع و انتشار محتوا توجه بیشتری داشته باشند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: کسانی که در حوزه زیرساخت، ایجاد شبکه ارتباطات، مدیریت و ارائه سرویس نقش دارند، مسئولیت اصلی اجتماعی را دارند و باید توجه اساسی به موضوع محتوا داشته باشند. همچنین ضوابط و مقررات به تولید محتوای داخلی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: سیاست‌ها باید تبدیل به قانون و مقررات شوند و با ابلاغ این مقررات به دست‌اندرکاران امر بتوانیم موانع تولید محتوا را برای تولیدکنندگان کاهش دهیم تا آنها با سهولت و آرامش و اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت‌شان ادامه دهند.

خوراکیان با اشاره به پیام‌رسان‌های داخلی گفت: در ماه‌های آینده شاهد تحولاتی در حوزه سایبر خواهیم بود و حتما وزارت ارتباطات زیرساخت‌های لازم را برای پیام‌رسان‌های داخلی فراهم می‌کند. همچنین سرویس‌های خدماتی هم فعالیت‌شان را به درستی انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: مردم در حوزه پیام‌رسان‌ها تصورات غلطی دارند مبنی بر اینکه فضا اطلاعاتی خواهد شد و امنیتی برای‌شان نخواهد بود درحالی که اینطور نیست و اطلاعات کاربران در فضای پیام‌رسان‌های داخلی امن خواهد بود.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: سند رسانه‌های اجتماعی تصویب شده است و ما مشکلی در این زمینه نداریم و به شدت در حال پیگیری تحول در ابعاد مختلف سند هسیتم.

وی بیان کرد: از پیام‌رسان‌های داخلی به صورت مرحله‌ای حمایت می‌کنیم. پیام‌رسان‌های داخلی باید فعالیت‌های خود را آغاز کنند و بخشی از حمایت‌‌ها در مسیر ثبت و مجوز است تا در این بخش نسبت به گذشته به راحتی وارد عمل شوند. همچنین پس از فعالیت‌شان به میزان جذب مخاطب، امکانات زیرساختی حمایت می‌شود. در ادامه حمایت‌های سخت‌افزاری، دانش‌ فنی، تعرفه‌ها و هزینه‌ای از سوی وزارت ارتباطات تسهیلاتی برای‌شان درنظر گرفته شده است.

خوراکیان با اشاره به اینترنت طبقه‌بندی شده گفت: طرح اینترنت طبقه‌بندی شده طرحی است که اجرایی می‌شود. بر این اساس برخی از مراکز خاص همچون مراکز پروژهشی و دانشی، فرهنگی، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها می‌توانند به بخش عظیمی از اینترنت دسترسی داشته باشند. سعی داریم تقسیم‌بندی اینترنت به گونه‌ای باشد تا دسترسی‌ها براساس نیاز‌ها و مأموریت‌ها باشد.

وی افزود: در دوسال اخیر، مصوبات کوتاه را تبدیل به اسناد قابل انتشار در کشور کرده‌ایم، اسنادی که وظایف را در حوزه‌های مختلف مشخص می‌کند تا زندگی فضای مجازی براساس اسناد ملی به سهولت و بدون مشکلات باشد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات، فضای مجازی سالم، مفید، ایمن، تولید محتوای منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی، آموزش و فرهنگسازی، صیانت از کودکان و نوجوانان، خط و زبان فارسی از جمله موضوعات و محورهای 25 گانه‌ای است که برای‌مان اهمیت بسیاری دارد.

وی یادآور شد: در سال 96 ما برای حمایت و توسعه محتوا در کارگروهی بیش از 90 موضوعی که مانعی برای تولید محتوا بوده را شناسایی کردیم و از این تعداد 15 موضوع را در اولویت قرار داریم و هم‌اکنون با کمک دستگاه‌های ذیربط در حال تنظیم تفاهم‌نامه و مصوبات هستیم تا به رشد فضای مجازی کمک بیشتری کند.

خوراکیان اظهار کرد: با انحصار در حوزه فضای مجازی موافق نیستیم و باید کمک کنیم تا اپراتورها و همه کسانی که در حوزه خدمات و ارتباطات نقش اصلی دارند، در بازار تولید مفید باشد./۹۹۸/د۱۰۲/س

ارسال نظرات