۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۵۳۸۳۳۲
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی:

الگوی رفتاری در زندگی هویت انسان ها راشکل می دهد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه الگوی رفتاری زندگی در شکل گیری هویت انسان ها تأثیرگذار است، گفت: شکی نیست که انسان هر کسی را پیشوا و مقتدای خود قرار دهد به منشی شبیه به همان فرد پیدا خواهد کرد.
مرتضی آقاتهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی امشب در مراسم عزاداری دهه آخر ماه صفر که امشب در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه یکی از نکات اثرگذار بر شکل گیری هویت انسان، قرار دادن الگوی رفتاری در زندگی است، گفت: شکی نیست که انسان هر کسی را پیشوا و مقتدای خود قرار دهد به زودی مَنشی شبیه به همان فرد پیدا خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: چه بسیار انسان های خوبی که با پیشوا قرار دادن یک فرد، حزب و یا گروه کج رو منحرف شدند و چه بسیار افراد منحرفی که با قرار دادن فرد، حزب و یا گروه خوب و در مسیر حق، هدایت و عاقبت بخیر شدند.

وی با اشاره به آیه شریفه «وَ کُلَّ شَیْء اَحْصَیْناهُ فِی اِمام مُبِین» عنوان کرد: در روایات بسیار بر مسأله تعیین مقتدا و مراقبت بر انتخاب الگو تأکید شده است؛ پیشوا به دو دسته «امام نور» و «امام نار» تقسیم می شود، بنابراین باید امامی انتخاب کنیم که ما را از تاریکی و ظلمت دنیا به سوی نورانیت رهنمون شود.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با بیان اینکه انتخاب الگو در عرصه فردی و اجتماعی باید مورد توجه باشد، ابراز داشت: اگر در زمینه انتخاب الگو دقت نکنیم به یقین دشمن آرام آرام ذائقه و رفتار ما را تغییر خواهد داد و پس از گذشت مدت ها زمانی به خود می آییم که می بینیم از مسیر حق دور شده ایم؛ بر این اساس باید دقت داشته باشیم که الگویی نورانی انتخاب کنیم تا همواره در مسیر حق باقی بمانیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه شریفه «لقد کان فی رسول الله اسوة حسنة» بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) بهترین الگو برای تمامی بشریت است، چراکه ایشان بر تمامی انبیای الهی برتری دارند و نمونه یک انسان کامل و بدون نقص هستند؛ هر انسانی که ایشان را الگوی رفتاری خود قرار دهد، قطعاً عاقبت بخیر خواهد شد.

وی به آیه چهارم از سوره مبارکه ممتحنه اشاره کرد و اظهار داشت: کسانی که الگوهایی همانند حضرت ابراهیم(ع) و سایر اولیای الهی انتخاب می کنند اهل سازش با دشمن نیستند، بلکه با قاطعیت در برابر آنها رفتار می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی خاطرنشان کرد: امروزه اومانیسم به انسان ها آموزش می دهد که اهل تسامح و تساهل باشند که این مبنا از ریشه غلط بوده و جای بسی تأسف است که برخی افراد این مکتب را الگوی خود قرار داده اند.

وی در پایان با بیان آیه 90 از سوره مبارکه انعام گفت: خداوند متعال در این آیه شریفه 17 تن از انبیای الهی را نام می برد و می فرماید «اینها همان‌هایی هستند که خداوند آنها را هدایت کرده و باید به آنها اقتدا کرد»؛ بنابراین ضروری است که سیره اولیای الهی را مطالعه کرده و طبق رفتار ایشان عمل کنیم تا هدایت شویم./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات