۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۵۳۸۴۳۷
آیت الله جوادی آملی:

جامعه ای که براساس میل و گمان عمل کند جامعه سوخته است/ اختلاس و حقوق نجومی وبا است

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: جامعه ای که به جای علم و اندیشه، روی میل و گمان حرکت می کند، جامعه ای سوخته است؛ انسانی که با میل، هوا و هوس زندگی کند، آبروی خود را می برد.
حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در جلسه هفتگی درس اخلاق خود با عرض تسلیت به مناسبت شهادت رسول اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) و همچنین جان باختگان زلزله منطقه غرب کشور، برای بازماندگان صبر و درگذشتگان خواهان مغفرت الهی شد.

استاد برجسته درس اخلاق حوزه علمیه قم اظهارداشت: حضرت امیرمؤمنان علی(ع) از بهترین و شایسته ترین کسانی بودند که سیره رسول خدا(ص) را قبل و بعد از بعثت تبیین کردند و همه آن ها در نهج البلاغه بیان شده است.

وی با بیان اینکه وجود حضرت امیرمؤمنان علی(ع) قرآن ناطق است، گفت: آن دینی جاوید است که زمان و زمین در پوشش او باشد؛ حضرت در خطبه های گوناکون وضع جهان و عرب را قبل و بعد از بعثت بیان می کنند.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: ایشان در در خطبه ای درباره جهان می فرمایند، پیش از بعثت معتقد بودند که جهان اصلا خدایی ندارد یا اگر دارد همین ارباب متفرقه هستند؛ رسول خدا(ص) اندیشه و انگیزه را به مردم دنیا تحویل دادند.

وی تصریح کرد: اگر در مقابل اندیشه کار شود، دیگر آن اندیشه، علم نیست و اگر در مقابل انگیزه اقدام شود، آن انگیزه بر اساس گمان خواهد بود؛ در واقع اگر در برابر انگیزه عمل شود، بر اساس هوا خواهد بود؛ پیش از بعثت نیز هر جا که دستشان به علم نمی رسید، براساس گمان عمل می کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: جامعه ای که به جای علم و اندیشه، روی میل و گمان حرکت می کند، جامعه ای سوخته است؛ انسانی که با میل، هوا و هوس زندگی کند، آبروی خود را می برد.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: بدخیم ترین بیماری این است که انسان در بخش های علمی به هوا و در بخش عملی به میل عمل کند؛ بی راهه رفتن مثل گاوی است که در علفزار  وباخیز به چرا رفته باشد؛ وبا نوعی بیماری است که هم انسان را از بین می برد و هم آبروی او را می ریزد؛ اختلاس و حقوق نجومی هم مثل همین است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بدترین دشمن انسان را هوس دانست و گفت: اگر بخواهیم بفهمیم ملتی عاقل است یا جاهل، باید به اندیشه و انگیزه آن ها نگاه کرد که آیا اندیشه آن ها عقل و انگیزه آن ها عمل است یا خیر.

وی با بیان اینکه سرزمینی که در آن امنیت و امانت نباشد، بدترین سرزمین ها است، افزود: پیش از بعثت، در همه جای مکه غارت گری بود و دختران خود را به ازدواج راهزنان ماهر در می آوردند؛ پیامبر اکرم(ص) امنیت را به مکه آوردند و آن ها را از جهل علمی و عملی نجات دادند.

استاد برجسته درس اخلاق حوزه علمیه قم یادآور شد: پس از شهادت رسول اکرم(ص)، کسی باید جای رسول خدا(ص) را بگیرد که از غدیر باشد نه از سقیفه؛ انسان باید از خدا بخواهد که قدرت تفاوت میان غدیر و سقیفه را بداند؛ اگر مردم بخواهند پیشوای خود را انتخاب کنند، سقیفه می شود و اگر در رأس مملکت شخصیتی باشد که از سوی خدا انتخاب شده، ولی حق و خلیفة الله می شود.

وی ادامه داد: کسی پیامبر اکرم(ص) را می شناسد که خدای متعال را بشناسد؛ پیامبر اکرم خلیفة الله است و تا زمانی که فرد مستخلف عنه را نشناسد، خلیفه را نمی شناسد؛ دعای «اللهم عرفنی نفسک» از غنی ترین دعاهای دین مبین اسلام است چرا که در آن برهان وجود دارد؛ توحید، نبوت، ولایت و امامت به ترتیب است و شناخت آن ها در عرض هم است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه 73 سوره زمر، خاطرنشان کرد: فرشتگان که در تمام عمر از امر خداوند اطاعت می کنند، به انسان مؤمن و کسانی که طیب و پاک از دنیا می روند، سلام می کنند.

وی به بیان امیرمؤمنان علی(ع) مبنی بر اینکه من نسبت به مرگ مأنوس تر از کودک به پستان مادر هستم اشاره و تصریح کرد: اگر حضرت در جریان سقیفه دست به شمشیر می بردند، ایشان و خانواده حضرت را می کشتند و نسل پیامبر اکرم قطع و دین هم دفن می شد.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه در رساله «عجب» به اصل ماجراهای صدر اسلام پرداخته شده است، اظهار داشت: در این رساله آمده، در مدینه بانویی که زیر این آسمان دومی ندارند، از انصار و مهاجر خواهش کردند که بیایند و حضرت امیرمؤمنان علی(ع) را یاری کنند اما هیچ کس این کار را نکرد؛ اما بعد از سقیفه هم زنی در مدینه برخاست و گفت که علی(ع) را بکشید و هزاران نفر شمشیر کشیدند.

وی با با تأکید بر اینکه اگر کسی از مسیر حق و حقیقت جدا شود، نفس و هوای بدخیم او را به جایی می رساند که بر روی ولی خود شمشیر بکشد، تصریح کرد: پس از شهادت رسول خدا(ص) دوران حساسی بود و زمان شهادت امیرمؤمنان(ع) نبود و الّا ایشان هم همانند فرزند خود شمشیر می کشیدند؛ هر چیزی برای خود زمین و زمانی معین دارد.

استاد برجسته درس اخلاق حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود ابراز داشت: جهانی بودن، همیشگی بودن و حقوق بشر در وجود رسول اکرم(ص) خلاصه می شود.

گفتنی است، این جلسه با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی رییس و نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور همراه بود./840/۲۰۱/ح

ارسال نظرات