۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۵۳۸۴۴۴
از ابتداي سال جاري تاكنون صورت گرفته است؛

اعزام ۱۰۴ روحاني مبلّغ به بقاع متبركه کاشان

سرپرست اداره اوقاف و امور خيريه كاشان از اعزام ۱۰۴ روحاني مبلّغ بومي و غير بومي به بقاع متبركه از ابتداي سال جاري تاكنون خبر داد و گفت: اين مبلغان در برخي از بقاع متبرکه در خيمه هاي معرفت فعاليت داشته و برخي ديگر در زمينه ترويج و نشر معارف اسلامي و اقامه نماز جماعت و احکام فعاليت دارند.
مهدي حافظيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، مهدي حافظيان به مناسبت دهه وقف ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با تبريك دهه وقف، ترويج و گسترش و نهادينه سازي فرهنگ وقف با هدف ايجاد وقف هاي جديد را از مهمترين اهداف سازمان اوقاف و امور خيريه دانست و گفت: هدف سازمان اوقاف معرفي جديدترين دستاوردهاي سازمان در دهه وقف است.

وي، ارائه گزارش عملكرد ادارات اوقاف و امور خيريه شهرستانها با هدف ارتقاي فرهنگ وقف درجامعه، تقدير از اصحاب وقف و معرفي خدمات ارزشمند واقفين خادمين و متوليان عرصه وقف به جامعه و توجه آحاد جامعه به ويژه مسؤولان و نخبگان به سمت و سوي سنت حسنه وقف را از جمله برگزاري برنامه هاي دهه وقف اعلام كرد.

حافظيان در ادامه با اشاره به اينكه 25 آبان تا 5 آذرماه بعنوان دهه وقف نامگذاري شده است به روز شمار و نامگذاري روزهاي دهه وقف اشاره كرد و گفت: امروز پنجشنبه 25 آبان اولين روز دهه وقف با عنوان روز وقف رسانه و بسيج مردمي، جمعه 26 آبان وقف و سنت نبوي و سيره اهل بيت(ع)، شنبه 27 آبان وقف وترويج فرهنگ قرآن، يكشنبه 28 آبان وقف و بقاع متبركه و زيارت، دوشنبه 29 آبان وقف، خانواده و سبك زندگي اسلامي، سه شنبه 30 آبان وقف و علم و فن آوري، چهارشنبه اول آذر وقف و اقتصاد مقاومتي و توليد و اشتغال، پنجشنبه دوم آذر وقف و علما و حوزه، جمعه سوم آذر وقف و محيط زيست و سلامت و شنبه چهارم آذر وقف و اجراي امينانه نيات واقفين نامگذاري شده است.

وي در ادامه از ثبت هشت وقف جديد و چهار وقف شناسايي شده به ارزش بالغ بر15 ميليارد ريال در هشت ماه سال جاري خبرداد و افزود: اين وقفيات بيشتر در زمينه مسجد و حسينيه، طلاب، وقف امامزاده و عيد غدير بوده است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان كاشان همچنين از اعزام 104 روحاني مبلّغ بومي و غير بومي به بقاع متبركه از ابتداي سال جاري تاكنون خبر داد و افزود: اين مبلغان در برخي از بقاع متبرکه در خيمه هاي معرفت فعاليت داشته و برخي ديگر در زمينه ترويج و نشر معارف اسلامي و اقامه نماز جماعت و احکام فعاليت دارند.

وي تأسيس انجمن ياوران وقف را يكي از اقدمات جديد اداره اوقاف و امور خيريه كاشان دانست و يادآور شد: 8 انجمن ياوران وقف دركاشان در زمينه وقف جهيزيه، قرآن، ايتام، کتاب، نيازمندان، بقاع متبرکه، طلاب تشكيل شده است كه اين انجمن هاي مردم نهاد بصورت رايگان وافتخاري براي ترويج فرهنگ وقف و ايجاد وقف هاي جديد تلاش مي كنند.

حافظيان، در ادامه از اجراي طرح بصيرت عاشورايي در 45 متبرکه کاشان خبرداد و گفت: طرح بصيرت عاشورايي كه همزمان با ماه محرم آغازشده است و تا پايان ماه صفر ادامه خواهدداشت شامل عزاداري امام حسين(ع)، برگزاري همايش شيرخوارگان در 5 بقعه متبرکه، برگزاري مراسم شام غريبان در 43 بقعه متبرکه، برگزاري مراسم لبيک يا حسين در 2 بقعه متبرکه، برگزاري همايش احلي من العسل با حضور دانش آموزان پسر در 2 بقعه متبرکه بوده است.

وي، همچنين از صدور بيش از يكهزار سند مالي از ابتداي سال جاري تاكنون خبرداد و افزود: صدور اين ميزان سند مالي در راستاي اجراي امينانه نيات واقفين خيرانديش و برابر با نيات واقفين خيرانديش بوده كه عوايد حاصل از اين موقوفات در محل‌هاي مورد نظر و براي مصارف خاص خود هزينه شده است.

به گفته وي، از ابتداي سال جاري تاكنون بيش 13 ميليارد و 140 ميليون ريال  از محل نذورات مردمي  براي مرمت و بازسازي و كارهاي عمراني 120 بقعه متبركه در كاشان هزينه  شده است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خيريه كاشان، يادآور شد: از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از 3 ميليارد و 300 ميليون ريال نيز هزينه حفظ و نگهداري و رونق و پايداري بقاي موقوفات شهرستان كاشان شده است.

حافظيان با اشاره به اينكه دو ميليارد و 700 ميليون ريال نيز صرف تعمير و مرمت مساجد كاشان از محل اعتبارات دولتي شده است، گفت: تاكنون 170 نفر از خدام مساجد كاشان براساس مصوبه سالهاي گذشته اجراي طرح بيمه خادمين مساجد، تحت بيمه تأمين اجتماعي قرار گرفته اند.  

وي از اخذ 8 سند مالكيت تك برگي در طرح تبديل اسناد مالكيت دفترچه اي به تك برگي خبرداد و گفت: اخذ سند ششدانگ کاروانسراي تاريخي شهر قمصر و اراضي مربوطه به مساحت 22 هزار مترمربع و همچنين خريداري قطعه زميني به مساحت 16 هزار متر مريع براي آستان مقدس علي ابن باقر(ع) از مهمترين اسناد مالكيت اخذ شده است.  

سرپرست اداره اوقاف و امور خيريه كاشان، تعداد بقاع متبرکه کاشان را 120 بقعه اعلام كرد و اظهار داشت: اين 120 بقعه متبركه شامل 100 امامزاده است و مدفن حدود 400 تن از امامزادگان عظيم الشأن است ضمن اينكه در كاشان 14 آرامگاه عالمان ديني و مشاهير و عرفا، 3 حسينيه با کارکرد زيارتي و 2 مسجد با کارکرد زيارتي و 1 قدمگاه است.

حافظيان تعداد موقوفات شهرستان كاشان را 2 هزار 267 موقوفه اعلام كرد و با اشاره به اينكه اين تعداد موقوفه شامل 2 هزار و255 موقوفه عام و 7 مورد موقوفه خاص است، گفت: اين تعداد موقوفات کاشان شامل يكهزار و 510 موقوفه متصرفي، 643 مسجد، 93 حسينيه، 12 تکيه، 2 زينبيه، 4 آرامگاه و 3 دارالقرآن است.

به گفته وي، شهرستان كاشان داراي 8 هزار 290 رقبه موقوفه شامل 5 هزار و 487 رقبه متصرفي،2 هزار و 495 رقبه غير متصرفي و 308 رقبه اشتراك التوليه است كه از اين رقبات،7 هزار و 482 رقبه ملكي شامل زمين، ساختمان، عرصه و اعيان و املاک کشاورزي و غيره و 808 رقبه غير ملکي مانند آب است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خيريه كاشان، يادآور شد: از 8 هزار 290 رقبه موقوفه كاشان، 2 هزار و 829 مورد رقبه عرصه، 2 هزار 229 مورد  كشاورزي، يكهزار و 903 مورد عرصه و اعيان، 42 مورد اعياني و يكهزار و 287 مورد ساير كاربري ها از جمله صنعتي، خدماتي، آموزشي، فضاي سبز و غيره است./1307/پ202/ب1

ارسال نظرات