۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۵۳۸۸۷۸

چند خبر کوتاه از آذربایجان‎شرقی

اعلام ویژه برنامه های هفته بسیج در آذربایجان‌شرقی، امداد فرهنگی به کودکان و نوجوانان زلزله‌زده کرمانشاه، افزایش سرانه مطالعه در کشور و لزوم ورود آموزش و پرورش به مقوله تبریز ۲۰۱۸ از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سرهنگ الیاس گل‌محمدزاده، معاون هماهنگ‌کننده سپاه عاشورای آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه تبریز به تشریح ویژه برنامه های گرامیداشت هفته بسیج در استان پرداخت و اظهار داشت: تمامی برنامه‌ها به همت بسیجیان و خود مردم اجرایی خواهند شد.

وی با بیان این‌که 38 برنامه محوری در آذربایجان‌شرقی اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: همایش طلایه‌داران سازندگی، افتتاح پروژه های محرومیت زدایی، همایش جهادگران علم و فناوری، دیدار بسیجیان برگزیده با رهبر معظم انقلاب اسلامی و تجلیل بسیجیان نخبه و تلاشگر از جمله برنامه های هفته بسیج است.

گل‌محمدزاده با اشاره به این‌که شکوه اقتدار و صلابت بسیجیان استان در هفته بسیج به نمایش گذاشته خواهد شد، گفت: تجمع بزرگ بسیجیان با عنوان شکوه مقاومت در سالروز تشکیل بسیج مستضعفین در سراسر استان و با هدف نمایش اقتدار و آمادگی بسیجیان استان و تجدید بیعت با ولایت فقیه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: حضور بسیجیان در میعادگاه نماز جمعه، سخنرانی فرماندهان بسیج در پیش از خطبه ها، همایش تولیدکنندگان اقتصاد مقاومتی، افتتاح پروژه های محرومیت‌زدایی، دیدار با خانواده های شهدا، افتتاح نمایشگاه های کتاب، پیاده‌روی خانوادگی، کوهپیمایی بسیجیان و ارجایی ویژه برنامه های بصیرتی با عنوان جنگ نرم، حجاب و عفاف از دیگر برنامه ها است.

رییس ستاد گرامیداشت هفته بسیج در آذربایجان شرقی افزود: برگزاری مسابقات وبلاگ‌نویسی، متن ادبی، خاطره نویسی و شعر، اعزام بسیجیان دانش‌آموز به مناطق عملیاتی شمال غرب کشور، یادواره شهدای بسیج، گردهمایی حلقه های صالحین و برپایی نشست های تخصصی با موضوعات روز جامعه نیز در برنامه ها پیش بینی شده است.

گل‌محمدزاده با بیان این‌که ارایه خدمات پزشکی رایگان در مناطق محروم امسال نیز اجرایی خواهد شد، گفت: همایش خانواده و سبک زندگی اسلامی، رزمایش پدافند سایبری، نشست منتظران موعود، محفل انس با قرآن و نشست فرماندهی سپاه عاشورا با فعالان و نخبگان بسیجی از دیگر برنامه های گرامیداشت هفته بسیج در سال جاری است.

امداد فرهنگی به کودکان و نوجوانان زلزله‌زده کرمانشاه
هادی یوسف‌زاده، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی گفت: کانون آمادگی خود را برای جمع آوری کتاب، اسباب‌بازی، سرگرمی، لوازم‌التحریر و...  اعلام کرده و علاقمندان می‌توانند اقلام کمکی خود را از ۲۵ لغایت ۳۰ آبان ماه سال جاری از ساعت ۹ الی۱۷ به نشانی تبریز، چهارراه لاله، بلوار فروردین، اداره کل کانون پرورش فکری آذربایجان شرقی تحویل دهند.

یوسف زاده ادامه داد: در پی وقوع زمین لرزه مهیب استان کرمانشاه جمعی از مربیان کانون پرورش فکری از سراسر کشور در نخستین ساعات وقوع این حادثه دلخراش در شهرها و روستاها آسیب دیده حاضر شدند و با اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری آغوش خود را به روی کودکان و نوجوانان ساکن این مناطق گشودند.

رشد سرانه مطالعه کشور از 6 دقیقه به 15 دقیقه
شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی در جلسه ستاد برگزاری بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان تعداد کتابخانه‌های عمومی استان را 110 باب عنوان و اظهار کرد: در بسیاری از ادارات و دستگاه‌ها کتابخانه وجود دارد و خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه آمار و ارقام سرانه مطالعه را پایین نشان می‌دهند مردم ما حداقل در بین کشوهای همجوار دارای سرانه بالای مطالعه هستند. اوایل دهه 90 سرانه مطالعه تک رقمی و حدود 6 دقیقه بود و حالا به 15 دقیقه رسیده است، سال گذشته یک میلیون و 133 هزار جلد کتاب در استان به امانت داده‌ایم. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در کنار کتابخانه مرکزی ساختمان شماره دو در حال احداث و در منطقه مارالان نیز کتابخانه‌ای در حال کلنگ زنی است، افزود: پروژه بزرگی که در دستور کار داریم این است که بزرگترین کتابخانه کشور را توسط یک خیر در تبریز احداث کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کتابخانه مرکزی تبریز بزرگترین کتابخانه کشور به شمار می‌رود که 11 هزار متر زیربنا دارد و سال آینده 2 هزار و 600 متر به این سطح اضافه می‌شود تا همچنان عنوان بزرگترین کتابخانه کشور متعلق به تبریز باشد.

لزوم ورود آموزش و پرورش به مقوله تبریز 2018
مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان در استانداری استان با اشاره به معجزه پیامبر اکرم(ص) که کتاب و ماموریتش تعلیم و تربیت بود، اظهار کرد: پیامبر(ص) با این کتاب در جامعه‌ای قسی القلب توانست انقلابی به پا و از درون این جامعه انسان‌هایی ایثارگر و مومن تربیت کند و  ما افتخار می‌کنیم که شیعه پیامبر و ائمه اطهار هستیم. 

وی افزود: کار اصلی ما فرهنگ است و انقلاب اسلامی ما هم نه برای مسائل مادی بلکه کاملاً به جهت فرهنگ بود و ریشه همه اقدامات ما آموزش و پرورش است. تعلیم و تربیت مقوله‌ای زیربنایی بوده و باید در این جهت وقت و انرژی زیادی صرف کنیم.

خدابخش با بیان اینکه زمانی متون درسی متناسب با نیاز جامعه بود ولی امروز  شرایط فرق کرده و باید رویکرد آموزش و پرورش ما تغییر یابد، اضافه کرد: در کنار تعلیم و تربیت موضوع مهارت‌آموزی بسیار مهم است تا دانش‌آموزان را برای کسب درآمد در آینده تربیت کند.

این مسوول یادآور شد: در مورد تبریز 2018 انتظار نداریم آموزش و پرورش گردشگر خارجی جذب کند، اما موضوع اصلی این است که بتوانیم گردشگر فرهنگی جذب کنیم، وجود نزدیک به 50 هزار معلم و 700 هزار دانش آموز ظرفیت فوق‌العاده‌ای است که باید مورد استفاده قرار گیرد./935/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات