۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۵۳۸۸۷۹
مدیر کل اوقاف مازندران:

وقف عامل رشد معنوی و دینی در جامعه است

مدیر کل اوقاف مازندران با اشاره به این که با وقف می توان از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری فائق آمد، گفت: وقف عامل رشد معنوی و دینی در جامعه اسلامی است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری‌، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در جمع تعدادی از واقفان خیر اندیش مرکز استان با تسلیت سالروز شهادت امام رضا(ع)، این امام همام را افتخاری برای ملت ایران دانست و گفت: وجود بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) در ایران اسلامی نعمت ارزشمندی برای ملت ایران است.

وی در ادامه سخنان خود به اهمیت جایگاه وقف در دین مبین اسلام اشاره کرد و با بیان این که پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین(ع) خود از پیشگامان ترویج این سنت حسنه دینی بودند، گفت: امروز ما نیز باید ادامه دهندگان همان مسیری باشیم که بزرگان دینی ما در پیش گرفته بودند.

وی با بیان این که وقف یک سنت حسنه بسیار ارزشمند الهی است که جامعه را به سعادت و تعالی حقیقی خواهد رساند، افزود: سنت دینی وقف عامل رفع بسیاری از آلام و مشکلات جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام حیدری در ادامه سخنان خود با اشاره به این که با وقف می توان از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری فائق آمد، خاطرنشان کرد: وقف عامل رشد معنوی و دینی در جامعه اسلامی است.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران با بیان این که وقف جامعه اسلامی را از هر گونه مشکل فرهنگی و اقتصادی رهایی خواهد داد، تصریح کرد: اگر امروز دین و ارزش های اسلامی در جامعه این گونه نقش آفرینی می کند به دلیل وجود سنت حسنه ای همچون وقف است که از سوی بزرگان دینی در جامعه اسلامی نهادینه شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز مؤمنان و انسان های متقی باید از این میراث گرانقدر دینی حراست و پشتیبانی کنند، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین راه های حفظ این سنت حسنه، تقویت و بیان اهمیت آن در جامعه است.

حجت الاسلام حیدری با بیان این که متأسفانه سنت حسنه وقف در جامعه اسلامی غریب است و آن طور که شایسته بوده به خوبی رشد و تقویت نشده است، تصریح کرد: امروز نیازمند یک جنبش عمومی برای گسترش این فرهنگ و سنت حسنه دینی در جامعه هستیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران از وقف به عنوان راهکار عملی اسلام برای زدودن فقر از چهره جامعه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: باید سنت حسنه وقف می توان عدالت اجتماعی را در جامعه اسلامی حاکم کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که این صدقه جاریه عامل برقراری عدالت در جامعه است، تصریح کرد: در طول تاریخ وقف یکی از بهترین راهکارهای دینی برای رسیدگی به محرومان و مستضعفان جامعه بوده است.

حجت الاسلام جیدری با اشاره به این که در حال حاضر نیز بخش مهمی از عواید حاصل در آمد موقوفات صرف کارهای خیریه می شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم انسان های مؤمن، متقی و نیکوکار با وقف اموال و دارایی های خود زمینه گسترش این کمک ها به قشر محروم و مستضعف جامعه را فراهم کنند.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران با بیان این که در گذشته بسیاری از مراکز دینی، علمی و آموزشی با وقف مدیریت می شد، تصریح کرد: حوزه های علمیه به عنوان مهم ترین مراکز نشر و گسترش دین با درآمد حاصله از موقوفات اداره می شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز در حوزه درمانی، آموزشی، کمک به ازدواج جوانان و مسائل قرآنی نیازمند موقوفات بیشتری هستیم، خاطرنشان کرد: نیازهای امروز جامعه به تناسب گذشته تغییر کرده و مؤمنان و  واقفان خیراندیش باید در این مسیرها اموال خود وقف کنند.

حجت الاسلام حیدری با بیان این که در گذشته مؤمنان اکثر اموال و دارایی ها خود را برای امام حسین(ع) وقف می کردند، تصریح کرد: در مازندران حدود 75 درصد موقوفات برای عزاداری امام حسین(ع) وقف شده است.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران با تأکید براین که امروز یکی از بهترین راه های تقویت دین و ارزش های اسلامی در جامعه، ترویج و گسترش فرهنگ وقف است، خاطرنشان کرد: مؤمنان و انسان های متقی در طول تاریخ با وقف اموال خود در راه امام حسین(ع) موجب ماندگاری این نهضت الهی شدند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که انسان با دل کندن از مال و اموال خود و وقف آن در راه خدا از تعلقات مادی فاصله می گیرد، تصریح کرد: وقف اموال در راه خدا راهی برای کسب معنویت و دینداری است.

حجت الاسلام حیدری در ادامه سخنان خود از به وجود هزار و 361 امامزاده و بقعه متبرکه در مازندران اشاره کرد و گفت: این استان در حیث دارا بودن تعداد امامزادگان در کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران در ادامه با بیان این که 14 هزار موقوفه و 191 هزار رقبه در استان وجود دارد، افزود: برخی از شهرستان‌ها از 60 تا 75 درصد موقوفات با نیت عزاداری و تعزیه‌داری برای شهادت امام حسین (ع) در ماه محرم و صفر است.

وی با بیان این که امسال حدود 80 وقف جدید در مازندران ثبت شد، ادامه داد: امروز به وقف‌هایی که منفعتی و دارای درآمد باشد نیاز داریم تا مشکلات جامعه برطرف شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که همه موقوفات استان دارای سابقه ثبتی و وقف نامه هستند، گفت: مراجع تقلید و علما بر این تاکید دارند که هرکسی در مِلک موقوفه بنشیند و سهم وقف را پرداخت نکند اعمال انجام داده در آن دارای اشکال است و متصرف باید سهم وقف را بپردازد.

حجت الاسلام حیدری در ادامه سخنان خود با بیان این که در حال حاضر 27 پروژه عمرانی سرمایه‌گذاری موقوفات از سوی اوقاف استان در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: اجرای امینانه نیت واقف وظیفه ذاتی اوقاف است و اوقاف فقط طبق وقف‌نامه نسبت به هزینه عواید آن در جای خودش اقدام می‌کند./۹۵۰/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات