۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۵۳۹۱۱۷
سخنگوی دولت:

سردار سلیمانی در قواره یک فرد و جایگاه یک لشگر ایفای نقش کرد

نوبخت با اشاره به پیروزی اخیر جبهه مقاومت گفت: سردار قاسم سلیمانی توانست در قواره یک فرد و جایگاه یک لشکر ایفای نقش کند.
نوبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه که در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به پیروزی جبهه مقاومت بر تروریست‌ها، اظهار داشت: این پیروزی را تبریک می‌گوییم و از همه نیروهای مسلح عراقی و سوریه‌ای، حشدالشعبی و مستشاران ایرانی تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این میان باید یک تشکر ویژه از نیروهای مسلح کشور خودمان به خصوص سردار قاسم سلیمانی کنیم که توانست در قواره یک فرد و جایگاه یک لشکر ایفای نقش کند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: متاسفانه برخی سعی می‌کردند اقدامات تروریستی را به نوعی اعتراضات مردمی جلوه دهند اما با هوشمندی رهبر معظم انقلاب و همچنین مسؤولان نظام این موضوع تشخصی داده شد و همه متوجه شدند که این اقدامات تنها لشکرکشی تروریست ها با تفکرات سلفی و تکفیری علیه دولت قانونی سوریه بود.

نوبخت یادآور شد: با وجود پیروزی‌های اخیر همچنان باید مراقب تحرکات و تفکرات تروریست‌ها باشیم زیرا ممکن است آنها در چارچوب‌ها و قالب‌های دیگری فعالیت تروریستی داشته باشند.

وی افزود: باوجود همه‌ سختی‌ها نیروهای مقاومت در برابر داعش پیروز شدند، خوشبختانه با توکل بر خداوند متعال و همدلی و همکاری مردم سوریه و عراق جبهه جنایتکار داعش به هم ریخت و این موضوع یک پیام را به همراه داشت و آن هم این است که اگر ایستادگی از سوی مردم صورت گیرد در نهایت پیروزی بدست می‌آید.

رییس سازمان برنامه و بودجه ابراز داشت: پیش‌بینی‌های رهبر معظم انقلاب در مورد اقدامات تروریست‌ها درست بود و مشخص شد اقدامات تروریست‌ها با تفکرات سلفی علیه دولت قانونی سوریه است، در این میان کسانی که جبهه خود را تغییر دادند و به سوی تروریسیت‌ها رفتند و فکر کردند مانند لیبی یا چند مورد بیداری اسلامی اقدام خواهند کرد متوجه شدند اینگونه نیست.

پرونده خرید گندم از کشاورزان بسته شد/ اختصاص  30هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی

نوبخت در مورد وضعیت گندم‌داران نیز خاطرنشان کرد: پرونده خرید گندم از کشاورزان بسته شد، 8 میلیون و 872 هزار تن گندم از کشاورزان به بهای قیمت 11 هزار و 593 میلیارد تومان خریداری کردیم و تسویه همه آنها داده شده است، به طور کلی هزینه‌های خرید گندم برای ما 683 میلیارد تومان بود.

وی در خصوص پروژه‌های عمرانی نیز بیان کرد: در راستای پروژه‌های عمرانی بیش از 30 هزار میلیارد تومان بودجه پرداخت شده است.

اختصاص 281 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به زلزله‌زدگان

سخنگوی دولت گفت: ما تا به امروز 281 میلیارد تومان برای اسکان موقت، خریداری لوازم خانگی، تعمیر و مرمت مسکن‌های آسیب دیده و احداث واحدهای از بین رفته به صورت بلاعوض به زلزله‌زدگان کرمانشاه به تصویب دولت رساندیم.

نوبخت ادامه داد: این مبلغ برای 11 هزار خانوار روستایی و 4 هزار و 500 خانوار  روستایی است، در این میان 659 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت خواهد شد که سود ما به التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.

انتقاد به مسکن مهر سرپل ذهاب را سیاسی نبینید

وی در راستای انتقاد به ساخت نامناسب مسکن مهر نیز تصریح کرد: انتقاد از مسکن مهر سرپل ذهاب به جا بود، البته این یک انتقاد سیاسی نبود و اگر انتقادی مطرح نمی‌شد به این معنا بود که مابه راحتی از کنار این اتفاق گذشته‌ایم.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: انتقاد ما به پیمانکار این مسکن‌ها بود نه به دولت قبلی؛ این انتقاد به معنای بی‌کیفیتی همه مسکن مهر کل کشور نیست چون پیمانکار مسکن مهر در کشور یک پیمانکار نبوده است.

نوبخت یادآور شد: ضمنا نباید فراموش کنیم که انتقاد ما به مسکن مهر سرپل ذهاب تنها مساله بی‌کیفیتی این ساختمان بود و نباید هر انتقاد دولت برچسب سیاسی کاری بخورد زیرا انتقاد از مسکن مهر سرپل ذهاب به حق و به جا بود.

وی در خصوص وضعیت مسکن مهر مناطق زلزله‌زده، ادامه داد: وقتی در محل ساختمان‌های مسکن مهر مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کنید این سؤال به وجود می‌آید که چرا این مسکن به این شکل است و با توجه به زندگی کردن میلیون‌ها نفر از مردم غرب کشور در این مسکن‌ها امری طبیعی است که رییس جمهور در این مورد سؤال کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: پیمانکاران مسکن مهر در مناطق مختلف متفاوت هستند و اینکه سازنده مسکن مهر مناطق زلزله‌زده دقت کافی را نداشته به معنی بی‌دقتی در مناطق دیگر نیست، با این وجود نباید برچسب سیاسی بر این موضوع زد زیرا به خاطر ترس از ناراحت شدن عده‌ای از افراد نمی‌توان به این اتفاق انتقاد نکرد و خیلی آسان از کنار آن گذشت و مجدد تکرار می‌کنیم این انتقاد به سازندگان است نه دوات قبلی.

زلزله‌زدگان باید به دست مردم و با کمک دولت مسکن‌دار شوند

وی در رابطه با کمک بیشتر به زلزله‌زدگان گفت: در این خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند همه دستگاه‌ها تلاش خود را ادامه دهند و ما نیز اقدامات دولت را تا به امروز کافی نمی‌دانیم، در خصوص مسکن  مناطق زلزله‌زده مسئولیت به بنیاد مسکن واگذار شده تا چند مدیریتی نشود.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بنیاد مسکن در گزارش خود آورده است که قصد ندارم کمک دولت را بگیرم و مسکن‌های یکسان‌ساز را در اختیار مردم قرار دهم، مردم همه به دنبال مسکن خودشان باشند و بنیاد هم پشتیبانی مالی و فنی خواهد کرد تا کار سریعتر انجام شود و مردم هم به این شکل راضی‌تر هستند.

سخنگوی دولت عنوان کرد: سیاست ما این است زلزله‌زدگان به دست مردم و با کمک دولت مسکن‌دار شوند.

واکنش نوبخت به تلاش‌های جدید ترامپ برای کاهش خرید نفت از ایران: در زمان مناسب به ترامپ پاسخ خواهیم داد

رییس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به تلاش ترامپ برای کاهش خرید نفت ایران در خارج کشور، گفت: اقدامات از این قبیل برخلاف برجام خواهد بود و کمیته پیگیری برجام باید این موضوع را بررسی کند و در ادامه کار واکنش مناسب نسبت به این اقدام خواهیم داشت.

کمک به ملت‌های دیگر برای تامین امنیت ملی است

نوبخت در پاسخ به این سوال که چرا ایران کمک‌های خود به دولت‌های دیگر را متوقف نمی‌کند و بیشتر به زلزله‌زدگان رسیدگی نمی‌کند، اضافه کرد: ما به هیچ‌کدام از مردم ملت‌های دیگر کمک نمی‌کنیم، بلکه تلاش ما برای تامین امنیت ملی کشور است و هرکدام از امنیت‌ها چون غذایی، ملی و دیگر موارد ردیف اعتبارات مجزا دارند.

 از حواشی قرداد توتال تا بدهی‌های تامین اجتماعی

وی راجع به قرارداد توتال و حواشی آن نیز عنوان کرد: تمام موارد لازم در متن این قرارداد مدنظر قرار گرفته است، هر آنچه امروز در متن این قرارداد می‌بینید تنها اظهارنظرهای مختلف است و نباید فراموش کرد که با هر طرف دیگری هم قرارداد داشته باشیم برای تخریب آن آمریکایی‌ها تلاش خواهند کرد.

سخنگوی دولت در خصوص نامه نمایندگان به دولت برای پرداخت بدهی به تأمین اجتماعی اظهار کرد: این بدهی به هیچ‌وجه به دولت مربوط نمی‌شود و انباشته از گذشته است، ما می‌توانیم براساس برنامه ششم توسعه اقدام کنیم و نمایندگان نباید انتظار داشته باشند که تمام بدهی‌های تاریخ را دولت بدهد.

نوبخت ادامه داد: از سوی دیگر برای بدهی‌های تامین اجتماعی باید گفت که همیشه سازنده برای اینکه قیمت تمام شده افزایش نیابد مصالح با کیفیت پایین‌تری را به کار برد و این کار کاری بود که ما در شروع یا اتمام آن تصمیم داشته باشیم و چاره‌ای جز ادامه آن نداشتیم.

گزارش 100روزه رییس جمهور در راه است/ دولت برخلاف موازین جمهوری اسلامی اصلی را تصویب نمی‌کند

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص آمار رییس جمهور از عملکرد 100 روزه دولت نیز گفت: این گزارش در حال آماده شدن است و رییس جمهور به زودی آن را به مردم ارائه خواهند کرد.

نوبخت در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و ایرادات  Fatfنیز افزود: بدانید که نه دولت و نه مجلس هیچ اصلی را که مخالف با چارچوبهای جمهوری اسلامی باشد را در داخل قانون قرار نمی‌دهند و قطعا شورای نگهبان نیز چنین اصلی را تأیید نخواهد کرد.

بیمه طلایی فرهنگیان و کمک به زلزله‌زدگان در بودجه97 راه پیدا می‌کند؟

سخنگوی دولت در خصوص اعمال بیمه طلایی برای یازنشستگان نیز گفت: این موضوع در بودجه سال97 اعمال خواهد شد، البته این طرح سال‌ها در دستور کار دولت بوده اما اجرایی نشده است، جزییات این طرح توسط وزیر آموزش‌و‌پرورش باید گفته شود و از این رو پس از مشخص شدن این موضوع را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با این وجود اگر با امکانات فعلی بتوانیم این کار را انجام دهیم حتما آن را در بودجه ۹۷ خواهیم گنجاند.

نوبخت در رابطه با اینکه آیا روند امداد رسانی به مناطق زلزله زده در بودجه ۹۷ هم اعتبار خواهد داشت، اظهار کرد: ما کمک‌ها را با توجه به امکان استفاده از 5درصد سرجمع بودجه دستگاه‌های مختلف برای حوادث غیرمترقبه در سال96 پرداخت کرده‌ایم.

تأسیس دفتر اتحادیه اروپا تا مطالبات ایران برای نازنین زاغری

سخنگوی دولت در خصوص تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران تصریح کرد: در مورد این موضوع تا به امروز هیچ بحث جدی در دولت و شورای عالی امنیت ملی انجام نشده است.

نوبخت در مورد دریافت مطالبات ایران از انگلیس در برابر آزادی نازنین زاغری نیز افزود: این موضوع کاملا از سوی ما تکذیب می‌شود، این موضوع قضایی است ولی ما از برخی کشورها همچون آمریکا و انگلیس مطالباتی را داریم و برای بدست‌آوردن آنها تلاش خواهیم کرد.

وی در مورد بازگشت نیروهای مستشاری به کشور با وجود نابودی داعش، خاطرنشان کرد: مستشاران ما بعد از این اتفاق با توجه به پروژه‌هایی که از سوی دولت عراق و سوریه تعریف می‌شود اقدام می‌کنند، این موضوع به نیروهای مستشاری واگذار می‌شود ولی قطعا مبارزه ما با تروریستم ادامه خواهد داشت./816/۲۰۰/ح

ارسال نظرات