۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۵۳۹۱۵۷
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری:

رشد علم در ایران تعارض دین با علم را نفی کرد

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با بیان توهم تعارض علم و دین، گفت: در جمهوری اسلامی با وجود حاکمیت دین شاهد رشد علم و دانش هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین فرحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در آیین تجلیل از مقام کتاب، کتابخوانی و کتابدار که پیش از ظهر امروز در کتابخانه مرکزی استان برگزار شد، با اشاره به نقش تاریخی اسلام در توجه به کتاب و کتابخوانی ابراز داشت: یکی از تحریفات آسیب زننده تاریخ، مسأله تقابل علم و دین بود که در قرون وسطی کلیسا بر عرصه علم و اندیشه حاکمیت و فلسفه اسکولاستیک را در مدارس تدریس می کرد که تلقی تعارض علم و دین را به وجود آورد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نتیجه تصور غلط تعارض دین و علم خارج شدن دین از اثرگذاری اجتماعی پس از دوره رنسانس است، خاطرنشان شد: تفکرات فلاسفه دوره رنسانس دین گریزی و کنار گذاشتن دین است و دین را مشکلی در برابر عقل و علم و آزادی قلمداد می کردند و نتیجه تفکرشان آن شد که عالم و آزاد بودن در کنار گذاشتن دین است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه فلاسفه غرب تاریخ را به سه دوره(کودکی، بلوغ و جوانی) تقسیم کرده اند، افزود: فلاسفه غرب مدعی هستند دوره کودکی دوره جهالت و اسارت و دوره بلوغ، دوره آزادی و علم است که با این اوصاف نیازی به دین نداریم اما علامه طباطبایی و شهید مطهری به مقابله با تفکر تعارض دین و علم پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی و شهید مطهری با تأکید بر صحه گذاشتن قرآن بر سه دوره تاریخی اظهار داشت: دوره کودکی و جهالت(اساطیر یا آغاز نبوت) نخستین دوره است که در آن خبری از کتابت و نوشتن وجود ندارد و در صورت وجود داشتن کتابت، مصون از تحریف نبود.

وی ادامه داد: قرآن کریم دوره ختم نبوت را دوره جوانی تاریخ برمی شمارد و در آن بر خواندن و کتاب اصرار می ورزد و در آیات سفارش شده بر کتابت، کرامت انسانی را نتیجه خواندن و آموزش بیان می سازد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دوره ولایت (خلافت دین در زمین) سومین دوره تاریخی از دید قرآن کریم، است، تصریح کرد: چنین دوره ای در تاریخ وجود داشته و خداوند وعده آن را داده است(آیه 55 سوره نور) که غربی های درک نکرده و معتقد به پایان حاکمیت دین بوده و پیشرفت و ترقی را در کنار زدن دین تصور می کنند.

این مقام مسؤول با بیان خلافت انسان بر روی زمین در سایه علم، ایمان و عمل صالح و تقوا است، عنوان داشت: بیشترین کتب ترجمه شده پس از اختراع دستگاه چاپ، کتب مسلمانان در زمینه های مختلف است و به واقع اسلام جهش علمی بسیار بزرگی را در جهان ایجاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با اشاره به توصیه های رهبری درباره آموزش درست سیر مطالعه گفت: مطالعه کتاب از آسان به سخت پی گرفته شود تا علاقه مندی به کتاب و کتابخوانی افزایش یابد و در این باره راه اندازی چنین تفکری نیازمند برنامه ریزی است.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی با وجود حاکمیت دین شاهد رشد علم و دانش هستیم، خاطرنشان شد: رهبر معظم انقلاب در سی سال اخیر به گونه ای انقلاب اسلامی را مدیریت کرد که در عین شکوفایی علم، فناوری، دانش و تخصص گرایش به آموزه های اساسی جامعه ولایی به وجود آید./9456/پ202/ب1

ارسال نظرات