۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۵۳۹۱۸۲
رسا گزارش می دهد؛

وضعیت نامناسب مقبره شهید نواب صفوی در قم و غفلت مسؤولان

در پی بی توجهی مسؤولان، بخش هایی از مقبره شهید نواب صفوی شکسته، حضور معتادان و برخی افراد به صورت نامناسب در این مکان وضعیت نامطلوبی به این مقبره و دیگر قبور در آرامستان وادی السلام قم داده است.
شهید نواب صفوی شهید نواب صفوی شهید نواب صفوی شهید نواب صفوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مجتبی میرلوحی معروف به نواب صفوی طلبه، بنیان‌گذار و رهبر تشکیلات فدائیان اسلام بود که به دست نیروهای شاهنشاهی در 27 دی ماه سال 1334 تیرباران شد و به شهادت رسید.

رهبر معظم انقلاب در دست‌نوشته‌ای بر روی عکس نواب صفوی در وصف او نوشت «سلام بر آن پیشاهنگ جهاد و شهادت در زمان ما»؛ ایشان همچنین در مورد نواب صفوی می‌گوید:« اولین جرقه‌های انگیزش انقلابی به وسیله نواب در من به وجود آمد».

‌‌‌‌رهبر معظم انقلاب در جای دیگری به تمجید از مقام شامخ این شهید والامقام پرداخته و تاکید می کنند: «نواب یک روحانى جوانى بود، درد دین داشت. از نجف پا شد آمد ایران، دیدکسروى این‌جا فساد مى‌کند، کسروى را خودش زد به قصد کشتن که نمرد البته و بعدا مُرد. و بعد یک عده‌اى را دور خودش جمع کرد به نام فدائیان اسلام‌. فدائیان اسلام در روى کار آوردن دکتر مصدق نقش مهمى داشتند و کمک کردند به مرحوم آیت‌الله کاشانى و دکتر مصدق».

این ها گوشه هایی از مقام این شهید روحانی بزرگ است که نقش اساسی در راه اندازی انقلاب اسلامی داشت، از این رو باید مقبره او نیز مورد احترام و تکریم قرار گرفته باشد، اما با گذری کوتاه به قبرستان وادی السلام می توان به وضعیت اسفناک مقبره این شهید والا مقام پی برد؛ قسمت هایی از دیوار مقبره را آتش زده اند، دور تا دورش زباله ریخته شده و اصلا نظافتی دیده نمی شود.

گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حاکی از آن است که بخش هایی از مقبره شکسته، حضور معتادان و برخی افراد به صورت نامناسب در این مکان وضعیت نامطلوبی به این مقبره و دیگر قبور در این آرامستان داده است و حتی در مجموع می توان گفت این قبر مطهر در میان یک زمین بایری مظلوم و تنها رها شده است.

با یکی از خدام باسابقه این قبرستان به گفت‎‌وگو نشستیم؛ او تأکید می کند که من از سال 45 این جا هستم و حدود هشت سال پیش از طریق برخی نهادها در شهر قم دیوارهای این جا را برداشتند و از آن روز دیگر شاهد روز خوش نبودیم.

او یادآور می شود: در گذشته وقتی در این قبرستان دیوار و حصار وجود داشت، ما نگهبان داشتیم و افراد را کنترل می کردیم و هر فردی را به داخل راه نمی دادیم ولی از روزی که دیوار خراب شد از همه طرف اراذل و اوباش و معتاد ها می آیند و حتی اهالی محل آشغال های خود را روی قبر مردم ریخته اند.

این خادم قبور مؤمنین از وضعیت نامناسب قبور مؤمنین بسیار رنجور است و می گوید: من بارها دیده ام که افرادی زیر قبه شهید نواب صفوی در حال استعمال مواد بودند و حتی یک بار نزدیک بود که مرا با چاقو بزنند؛ من به نهادهای مختلف دولتی، غیر دولتی و نظامی و انتظامی شهر تماس گرفتم ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم.

وی ادامه می دهد: حتی یک بار از صدا و سیما این جا آمدند و فیلم برداری کردند ولی دوباره رها شد؛ نه فقط قبر شهید نواب، بلکه قبر شهید آیت الله سعیدی هم همینطور است و اصلا 85 درصد جمعیت این قبرستان افراد مهمی هستند و از کشورهای مختلف نیز در این قبرستان مدفون شده اند.

او از مدفون شدن عالمان و عارفان بزرگ در قبرستان وادی السلام برای ما می گوید و عنوان می کند: یک نمونه از افرادی که در این قبرستان مدفون شده مرحوم شیخ علی اکبر الهیان تنکابنی قزوینی مرد بزرگ و عارف زمان خودش بود که سال 39 فوت کرده بود و بعد از 54 سال که قبر شکسته می شود همه می بینند که بدنش سالم است، حضرت آقا دستور دادند برای ایشان قبه ای درست شود، اما باید به شما بگویم که همین جا را هم آتش زده اند و ما نمی توانیم حریف بشویم.

او از ترتیب اثر ندادن مسؤولان و اهانت هایی اراذل و اوباش به این قبرستان ناراحت است و می گوید: فقط در سالگرد شهید نواب چند نفر از شهرداری می آورند که قبر را تمیز می کنند ولی دوباره فردای آن روز وضعیت مثل گذشته می شود؛ به شما می گویم به مسؤولان هم اعلام می کنم فقط یک بار غروب بیایید این جا ببینند چه خبر است و چه افرادی نشسته اند و چون این جا برق هم ندارد و  ما هم نمی توانیم جلوی افراد را بگیریم.

او خاطرنشان می کند: حتی چند بار به دفتر خود ما حمله کردند و سیستم ها را دزدیدند، وضعیت خیلی بد است و ما حتی یک مأمور شهرداری نداریم که نظافت بکند و نگهبان هم نداریم.

در پایان این گزارش، انتظار می رود مسؤولان و مدیران استان قم در استانداری، فرمانداری و بویژه شهرداری برای وضعیت نامناسب این قبور فکری کرده و تلاش کنند مقبره های بزرگان در خور شأن این بزرگان باشد نه مکانی برای ظهور و بروز ناهنجاری ها و حضور معتادان و اراذل و اوباش./1330/ز۵۰۴/ج

ارسال نظرات