۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۵۳۹۲۲۷
دوم آذرماه؛

رسائل فقهی آیت الله موسوی اردبیلی رونمایی می شود

دبیر همایش بزرگداشت حضرت آیت الله موسوی اردبیلی، از برگزاری همایش های بزرگداشت این مرجع فقید در تهران و قم خبر داد.
نشست خبری اولین سالگرد ارتحال آیت الله موسوی اردبیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا یوسفی دبیر همایش بزرگداشت مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی امروز در نشست خبری تشریح برنامه های بزرگداشت سالگرد ارتحال این مرجع تقلید گفت: به دلیل ویژگی های حضرت آیت الله موسوی اردبیلی باید زوایای شخصیت ایشان را با نگاه درس آموزی برای جامعه مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: نخستین ویژگی ایشان مقام والای علمی و مرجعیت و فقاهت بود، ویژگی دیگر حضرت آیت الله موسوی اردبیلی حفظ ارتباط با جامعه از زمان طلبگی تا مسؤولیت های سیاسی و مرجعیت بود، این شخصیت برجسته دغدغه های مهمی از نظر علمی و اجتماعی داشتند که یکی از مسائل توجه به فقر در جامعه بود و سعی بسیاری داشتند که در حد وسع و توان برای رفع این معضل کمک کنند.

حجت الاسلام یوسفی با بیان این که آیت الله موسوی اردبیلی برای پاسخگویی و مقابله به شبهات و انحرافات فکری فعال بودند، اظهار داشت: زمانی که بحث بهائیت بسیار مطرح بود ایشان کتاب هایی برای مقابله نوشتند.

وی ادامه داد: این شخصیت برجسته همواره نسبت به مسائل زمان توجه داشتند، ایشان تأکید می کرد که به عنوان روحانیت باید پاسخگوی نیازهای زمان باشیم، آیت الله موسوی اردبیلی پیش از انقلاب به همراه آیت الله بهشتی، آیت الله مطهری و آیت الله مفتح سعی داشتند که طلاب را نسبت به زمانه خود آشنا کنند.

دبیر همایش بزرگداشت مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی ابراز داشت: شخصیتی که فقیه برجسته است به مسائل عینی جامعه خود توجه دارد و این مسأله می تواند راهنمای ما باشد، ویژگی دیگر آیت الله موسوی اردبیلی این است که 10 سال در بالاترین مقام قضایی کشور بودند که از افراد محدود مورد اعتماد ویژه امام راحل محسوب می شدند.

وی عنوان کرد: با توجه به این ویژگی ها ستاد بزرگداشت حضرت آیت الله موسوی اردبیلی در صدد این است که افکار و اندیشه های ایشان در زمینه های گوناگون که می تواند به وضعیت فکری جامعه کمک کند را تبیین و بازنگری کند.

حجت الاسلام یوسفی خاطرنشان کرد: در این دوره 4 پیش نشست برگزار شد و 12 سخنران در حوزه های گوناگون سخنرانی و به بخشی از اندیشه های ایشان در زمینه قرآنی، حقوقی و فقهی پرداختند، آیت الله موسوی اردبیلی به عنوان مرجع تقلید بسیاری از مسائل مبتلابه امروز را مورد تحلیل قرار دادند.

وی اضافه کرد: صبح دوم آذرماه همایش همایش بزرگداشت آیت الله موسوی اردبیلی را خواهیم داشت که مجموعه ای از کتاب ها درباره ایشان رونمایی می شود، کتابی درباره زندگی نامه، کتاب دیگری درباه اسناد ساواک درباره ایشان، کتاب مجموعه مصاحبه ها از بزرگان درباره ایشان، و همچنین مجموعه ای رسائل فقهی ایشان رونمایی خواهد شد.

دبیر همایش بزرگداشت مرحوم حضرت آیت الله موسوی اردبیلی گفت: سخنران ویژه همایش بزرگداشت آیت الله سید علی محقق داماد رییس هیأت امنای دانشگاه مفید است، همچنین حجت الاسلام ایازی اندیشه های قرآنی آیت الله موسوی اردبیلی، حجت الاسلام رهایی اندیشه های فقهی حقوقی ایشان  و فرشاد مؤمنی اندیشه های اقتصادی این مرجع تقلید را تبییین خواهند کرد.

وی افزود: در پایان همایش نیز میزگردی تحت عنوان دغدغه های دینی و فرهنگی آیت الله موسوی اردبیلی نسبت به جامعه امروز برگزار خواهد شد که چند نفر از شخصیت های علمی در این زمینه سخنرانی خواهند کرد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات