کارآمدترین الگوی حاکمیتی برای جهان نظام سیاسی فقاهتی است
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، حجتالاسلام داوود مهدویزادگان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در کانال تلگرامی خود در پاسخ به این سؤال که نزدیک به چهل سال است، فقه و عدالت فقهی مستقر شده بعد از رژیم پیشین، سیاستها، قوانین و اجرای قوانین در جامعه ایرانی را تحقق بخشیده، بالاترین مراتب قانونگذاری و تصویب قوانین و اجرای قوانین روحانیون فقیه بوده و هستند، شما چه آیندهای وعده میدهید؟ با کدام فقیهان؟، گفت: البته من پیشگو نیستم و آینده در دستان من نیست تا به خواست من شکل بگیرد، لذا وعده هم نمیتوان داد. ولی گمان میکنم، آینده روشنی در پیش داریم. حقیقت بیشتر جلوهگری میکند و پردههای جهل کنار زده میشود.
وی افزود: خودآگاهیهای واقعی بیشتر میشود و آگاهیهای کاذب رنگ میبازد. در نتیجه مردم فهیمتر از حالا خواهند بود. مرزها و تفاوتها و تمایزها واقعیتر خواهد شد و از تفسیرهای وارونه و خصمانه تا حدودی رهایی پیدا میکنند. درک بهتری از هم پیدا میکنیم و حرفهای همدیگر را بیشتر میفهمیم و وفاق بیشتری پیدا میشود و یکدیگر را بیشتر تحمل میکنیم.
حجتالاسلام مهدویزادگان بیان داشت: بیشتر پی میبریم که نظام سیاسی فقاهتی نه فقط کارآمدترین الگو حاکمیتی برای ایران است که برای جهان است. زیرا چنین نظامی از شریعت الهی سرچشمه گرفته است. بیش از هر نظام سیاسی اهل رواداری و همگرایی ملی و مردمداری است. پاگیری چنین نظامی شکوفایی تمدنی در ایران و جهان اسلام را نوید میدهد. چه اینکه تمدن اسلامی گذشته محصول رشحهای از همین تعالیم ربانی بود، دشمنان آگاه و نادان هم سر تعظیم فرود میآورند. چون هر چه در توان داشتند انجام دادند و بیش از این، قادر به کاری نخواهند بود. بالاتر از تحریم رنگی نیست.
وی ادامه داد: گمان میکنم نسل جدیدی از فقیهان کارآمدتر در راه است. در آینده شاهد فقیهانی پرهیزگارتر و آشناتر به مسایل زیست جهانی خواهیم بود، مخروط مطالعات فقهی(فقه فردی، اجتماعی و سیاسی) دگرگون میشود. فقهشان از سیطره گفتمان فقه فردی رسته است و به مقتضیات زمان و مکان بیشتر توجه دارند و بر مبنای فقه اجتماعی و سیاسی اجتهاد می کنند و بهتر از گذشته هدایتگر جامعه سیاسی خواهند بود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه با چنین فقهی تحول نوینی در معنا و مفهوم جامعه مدنی رخ خواهد داد، ابراز داشت: جامعه مدنی فقاهتی بر پایه سه مفهوم اصلی حق و تکلیف و فضیلت تعریف خواهد شد و اراده قدرت، معطوف به این سه اصل عمل خواهد کرد، این آن آیندهای است که من از مدیریت فقهی تصور میکنم و تأییدات الهی چهل سال اخیر در این راه امید بخش است. اگر آن امداد خدایی نبود، مدیریت فقهی در همان سال اول به حاشیه رفته بود و بیش از گذشته زاویهنشین شده بود.
وی افزود: برچیدن نظام سلطانی – شاهی ۲ هزار ۵۰۰ ساله، هویتیابی و عزت و استقلال ملی، طرد استعمار و فرهنگ غرب زدگی، احیای غرور من ایرانیم، برپایی مردمسالاری و قانونگرایی و جدی گرفتن راه پیشرفت و ترقی و اراده ما میتوانیم از جمله دستاوردهای مدیریت فقهی است که با استظهار به امداد الهی و حمایت مردمی تحقق یافته است./۱۳۲۵//۱۰۳/خ