۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۵۳۹۲۹۳
امام جمعه محمود آباد تأکید کرد؛

ضرورت شناسایی و احیای موقوفات حوزه های علمیه

امام جمعه محمود آباد با تأکید براین که یکی از مهم ترین وظایف اوقاف شناسایی و احیای موقوفات حوزه های علمیه با همراهی علما و بزرگان دینی هر منطقه است، گفت: احیای این موقوفات می تواند بسیاری از مشکلات مدارس علمیه را رفع کند و بستری را برای و تقویت و گسترش آن را در جامعه فراهم کند.
امام جمعه محمود ‌آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در محمود آباد، حجت الاسلام سید محمود موسوی، امام جمعه محمود آباد عصر امروز در دیدار رییس و کارکنان اداره اوقاف این شهرستان با اهمیت توصیف کردن مسأله وقف در جامعه اسلامی گفت: وقف یک سنت دیرینه اسلامی است که در طول تاریخ بر عمل به آن تأکید شده است.

وی با بیان این که در گذشته از سنت دینی وقف برای کمک به محرومان و همچنین حمایت از مسائل دینی و فرهنگی استفاده می شده است، افزود: وقف در طول ادوار مختلف تاریخ به عنوان یک مهم دینی شناخته شده است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که رشد و گسترش بسیاری از ارزش های دینی در جامعه امروز به دلیل بهره گیری مناسب از فرهنگ وقف در ادوار مختلف بوده است، خاطرنشان کرد: وقف یک سنت دینی ماندگار است که در طول تاریخ راهکار عملی برای رفع بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده است.

امام جمعه محمود آباد با بیان این که ابعاد وقف بسیار وسیع و گسترده است که تنها به مسائل دینی ختم نمی شود، تصریح کرد: امروز از ظرفیت وقف می توان برای رفع مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، درمانی، مسائل مربوط به جوانان و همچنین آموزشی بهره گرفت.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به این که برای تبلیغ وقف باید از همه ظرفیت های تبلیغی موجود در جامعه استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: امروز طلاب و روحانیان یک ظرفیت تبلیغی بسیار بالا برای رشد و تقویت فرهنگ وقف در جامعه محسوب می شوند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه امروز یکی از مشکلات جامعه در حوزه وقف عدم آشنایی مردم با کارکردها و همچنین احکام وقف است، تصریح کرد: باید میزان آشنایی مردم با احکام وقف و همچنین کارکرد و اثرگذاری این سنت حسنه دینی در جامعه برای مردم تبیین شود.

امام جمعه محمود آباد با اشاره به این که اگر کارکرد و ظرفیت بالای وقف برای جامعه به خوبی تبیین و تشریح شود میزان گرایش مردم به این سنت الهی بسیار افزایش پیدا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: اگر مردم نسبت به اثرگذاری وقف در جامعه آگاهی پیدا کنند به طور حتم شاهد گسترش بسیار مناسب آن خواهیم بود.

وی با بیان این که وقف سنت ماندگار، صدقه جاریه و پویایی است، افزود: امروز ما نیز همانند صحابه پیامبر که هرکدام از آنها مختصری از اموال خود را وقف ‌کردند باید این مسیر ارزشمند و دینی را ادامه دهیم. 

امام جمعه محمود آباد با اشاره به این که وقف موجب ماندگاری و جاودانگی انسان تا روز قیامت خواهد شد، خاطرنشان کرد: انسان هر میزان اموال و دارایی داشته باشد با مرگ هیچ کدام سودی برای او در آن دنیا نخواهد داشت، اما با وقف اموال و دارایی های خود در مسیر الهی می توانیم توشه ای برای سفر آخرت خود اندوخته کنیم.

حجت الاسلام موسوی در ادامه سخنان خود بر ضرورت رعایت دقیق حقوق وقف و مجاری نیات واقفان تأکید کرد و گفت: اگر خدای ناکرده ذره ای نسبت به این سنت دینی بی احتیاتی صورت گیرد به حتم عواقب سنگینی در پی خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که نباید ذره ای نسبت به حقوق تعدی شود و اوقاف وظیفه دارد کاملاً به نیت واقف خیراندیش عمل کند، تصریح کرد: به همین دلیل کسانی که در مجموعه اوقاف مشغول به خدمت هستند از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

امام جمعه محمود آباد با بیان این که امروز یکی از مهم ترین راهکارهای حمایت از دین در جامعه اسلامی ترویج سنت الهی وقف است، خاطرنشان کرد: وقف ضمن ماندگاری اموال و دارایی های انسان، موجب جاودانه شدن نام واقف در ادوار مختلف خواهد شد.

حجت الاسلام موسوی با تأکید براین که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حافظ این سنت حسنه دینی در جامعه است، تصریح کرد: متأسفانه در رژیم سابق نسبت به موقوفات تعدی می شد و رژیم همه توان خود را برای نابودی این مظهر ارزشمند دینی در جامعه به کار گرفته بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دایره موقوفات در کشورمان بسیار گسترده است، گفت: در گذشته انسان های مؤمن و متقی همه اموال و دارایی خودشان را در مسیر حفظ شعائر دینی وقف می کردند، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز بخش مهمی از این موقوفات شناسایی و احصاء نشده باقی مانده است.

امام جمعه محمود آباد با بیان این که یکی از مهم ترین راه های اداره مدارس علوم دینی در گذشته همین موقوفات بودند، خاطرنشان کرد: متأسفانه با گذشت ده ها و صدها سال از آن رویداد مهم، بخش مهمی از آن موقوفات به فراموشی سپرده شده است.

حجت الاسلام موسوی با تأکید براین که یکی از مهم ترین وظایف اوقاف شناسایی و احیای موقوفات حوزه های علمیه با همراهی علما و بزرگان دینی هر منطقه است، تصریح کرد: احیای این موقوفات می تواند بسیاری از مشکلات مدارس علمیه را رفع کند و بستری را برای و تقویت و گسترش آن را در جامعه فراهم کند.

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با  تبریک آغاز هفته بسیج، بسیج را یک تفکر و ایدئولوژی مهم در جامعه اسلامی دانست و گفت: امروز این فرهنگ دینی و انقلابی به الگویی برای ملت های آزاده جهان تبدیل شده است.

امام جمعه محمود آباد با بیان این که ملت های مسلمان منطقه نیز با بهره گیری از فرهنگ متعالی بسیج توانستند دشمنان تکفیری را شکست دهند، خاطرنشان کرد: امروز جبهه مقاومت با بهره گیری از فرهنگ بسیجی در منطقه شکل گرفته است.

حجت الاسلام موسوی با تأکید براین که کشورهای قدرتمند جهان به ویژه آمریکا با همه امکانات خود به حمایت از گروه های تروریستی پرداخت اما در برابر جبهه مقاومت شکست خورد، تصریح کرد: نابودی تکفیری های داعش در عراق و سوریه تجلی عزت و عظمت جبهه مقاومت در برابر توطئه گران جهانی است./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات