۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۵۳۹۲۹۵
مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه:

فرهنگ کتابخوانی شرط لازم خروج جامعه از «جهل» است

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی گفت:‌ جامعه ای که فرهنگ کتابخوانی نداشته باشد، در واقع فرهنگ دینی ندارد و برعکس جامعه ای که فرهنگ کتابخوانی دارد، نه تنها جامعه جاهلی نیست، بلکه بافرهنگ است.
حجت الاسلام رفعتی

حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آیه شریفه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» گفت: رسالت پیامبر اکرم(ص) با امر به خواندن شروع شده است و این یعنی فرهنگ کتابخوانی یک فرهنگ اصیل مبتنی بر آموزه های اسلام است.

کتابخوانی پایه و اصل تولید علم است

سخنگوی حوزه علمیه قم به آیه شریفه «الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ» اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند به وسیله نگارش به انسان ها علم آموخته است، بر این اساس کتابخوانی پایه و اصل تولید علم است و جامعه ای که فرهنگ کتابخوانی نداشته باشد، در واقع فرهنگ دینی ندارد و برعکس جامعه ای که فرهنگ کتابخوانی دارد، نه تنها جامعه جاهلی نیست، بلکه بافرهنگ است.

وی افزود: کتابخوانی سبب ایجاد فرهنگ و تمدن می شود، یعنی افراد از تجربه دیگران بهره گرفته و به دانش خودشان می افزایند؛ بنابراین فرهنگ کتابخوانی باید همیشه در جامعه وجود داشته باشد تا لحظه به لحظه بر دانش افراد افزوده شود.

2 عامل کاهش آمار کتابخوانی در جامعه

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی یکی از عوامل کاهش آمار کتابخوانی در جامعه را رسانه هایی که وقت افراد را بیهوده تلف می کنند، دانست و عنوان کرد: مواردی همچون سرگرمی با تلگرام و فضای مجازی، فرصت کتابخوانی را از جامعه می گیرند و با پر کردن اوقات فراغت افراد سبب بی میلی آنها نسبت به خواندن کتاب می شوند.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشورعامل دوم کاهش آمار کتابخوانی در جامعه را اینگونه توصیف کرد: مشکلات مالی نیز امروزه سبب شده اند تا افراد نتوانند به سمت کتابخوانی بروند؛ به عنوان مثال امروزه در جامعه به علت تفاوت سطح زندگی ها و میل به رفاه طلبی، غالب افراد دو شغل دارند، بنابراین رمقی برای مطالعه کردن برایشان باقی نمی ماند.

اگر سبک زندگی در جامعه عوض شود فرهنگ کتابخوانی رشد می یابد

وی با بیان اینکه متأسفانه سبک زندگی مردم آنگونه نیست که اسلام انتظار دارد، ابراز داشت: مردم نه فقط در بخش کتابخوانی بلکه در سایر بخش های زندگی هم به روش صحیح زندگی نمی کنند؛ بنابراین مبلغان باید سبک زندگی اسلامی را برای جامعه تبیین، بسط و گسترش دهند تا مردم آن را انتخاب کنند، چراکه اگر سبک زندگی در جامعه تغییر یابد، فرهنگ کتابخوانی نیز رشد می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی خاطرنشان کرد: افراد باید برای زندگی خودشان برنامه ریزی داشته باشند و همانگونه که برای تماشای تلویزیون، گفت‌وگو با خانواده، تفریح و غیره وقت می گذارند، برای مطالعه کردن نیز زمانی را تعیین کرده و بدان پایبند باشند.

رییس مرکز تخصصی قضا و حقوق اسلامی در پایان با اشاره به اینکه اگر ماهواره ها و فضای مجازی بر فرهنگ جامعه اثرگذار باشند، نمی توان فرهنگ کتابخوانی را در جامعه نهادینه کرد، بیان کرد:‌ امروزه وظیفه حوزه علمیه و رسانه ملی تبیین سبک زندگی اسلامی برای مردم است و باید هر چه بیشتر نسبت به این مسأله اهتمام بورزند./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات