۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۵۳۹۳۰۱

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

استقبال از جشنواره آواها و نغمات دینی آیات، آغاز هفته فیلم اروپا در تبریز و اعلام آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره ارسباران از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، ابراهیم لایقی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از افزایش ٦٠ درصدی آثار رسیده به دومین جشنواره آواها و نغمات دینی آیات (ترنم آسمانی) خبر داد و گفت: با اتمام مهلت دریافت آثار دومین جشنواره آواها و نغمات دینی آیات ٢٨٤ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

وی افزود: اولین دوره این جشنواره در سال ٩٤ با ١٧٨ اثر در شش بخش برگزار شد که مورد استقبال گروههای همخوانی،‌ تواشیح و مبتهلین قرار گرفت. در سال جاری این جشنواره با اضافه شدن دو بخش تولیدات انشاد فردی و مدافعان حرم در ٨ بخش اجرا می‌شود و ما همچنین علاوه بر افزایش کمی شاهد ارتقای سطح کیفی آثار رسیده نیز هستیم.

لایقی افزود: از ٢٨٤ اثر رسیده به دبیرخانه،‌٧٤ اثر به مرحله دوم داوری راه یافتند که نتایج مرحله‌ی دوم داوری نیز تا هفته آینده اعلام‌ خواهد شد. در بخش همخوانی قرآن کریم ٢٩ گروه، در بخش تواشیح و مدیحه‌سرایی ٣٠ گروه،‌ در بخش ابتهال ١٨ مبتهل، در بخش تولیدات آکاپلا ٤٧ اثر، در بخش تولیدات موسیقایی ٦٠ اثر،‌در بخش تولیدات زبان‌های خارحی ١٨ اثر،‌در بخش تولیدات انشاد فردی ٤٣ اثر و در بخش تولیدات ویژه مدافعان حرم ٣٩ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

لازم به ذکر است، دومین جشنواره سراسری آواها و نغمات دینی «ترنم آسمانی» از سلسله جشنواره های هنری قرآنی «آیات» با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و موسسه فرهنگی قرآن و عترت طارق تبریز برگزار می شود.

"آوای انتظار" در بناب طنین‌انداز می‌شود
علی محرمی، معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره موسیقی "آوای انتظار" در بناب خبر داد و گفت:‌ جشنواره یاد شده در دو بخش استانی ( موسیقی اصیل ایرانی ) و بخش منطقه ای (موسیقی عاشیق، موغام وکلاسیک) با موضوعات آزاد برگزار می شود.

وی افزود: موسیقی اصیل حاوی ارزش ها و ریشه های سنتی و اصیل ماست که می‌تواند حرفی برای گفتن در مجامع جهانی داشته باشد و جشنواره هایی با محوریت موسیقی آیینی گامی مهم در ماندگار کردن نغمه های آیینی- مذهبی است، این جشنواره به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی هنر موسیقی اصیل ایرانی وجهت مشارکت حداکثری هنرمندان این عرصه و ایجاد رقابتی سالم و فنی برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، بخش موسیقی سنتی این جشنواره بصورت گروهی و هر گروه متشکل از حداقل چهار نفر خواهد بود و هیچ کدام از گروهها مجاز به استفاده از هنرمند تکراری نمی باشند. در بخش موسیقی سنتی، ردیف و قطعات و تصنیف موسیقی ایرانی و اشعار عرفانی مورد نظر بوده و اجرای قطعه‌ای در مورد انتظار و یا مدح امام زمان (عج) دارای امتیاز ویژه‌ای است.

گفتنی است، آخرین مهلت ارسال اشعار و ثبت نام گروه ها و ارسال CD جهت بازبینی،‌چهارم دی ماه ١٣٩٦ و زمان اعلام نتایج بازبینی، ‌شانزدهم دی ماه ١٣٩٦ در نظر گرفته شده است.

آغاز هفته فیلم اروپا در تبریز
هفته فیلم‌ اروپا که به تازگی با مشارکت امور بین‌الملل انجمن سینمای جوانان ایران و موسسات فرهنگی اتحادیه اروپا با عنوان EUNIC به‌ نمایندگی توماس کلویبر در تهران موزه سینما برگزار شده بود، این‌بار در تبریز کار خود را آغاز کرد.

این مراسم به ریاست الکساندر ریگر و به نمایندگی توماس کلویبر در تبریز و در اولین روز اکران با نمایش چهار فیلم برگزار شد. هفته فیلم اروپایی با اکران فیلم کوتاه “بار سنگین خاطره” از کشور اتریش، فیلم کوتاه “آواز” از کشور مجارستان، فیلم کوتاه “چاق شدن به روش سالم” از کش بلغارستان و فیلم ۱۰۶ دقیقه ای “قبل از شفق سحر گاهی” نماینده کشور اتریش آغاز شد.

هفته فیلم اروپایی در تبریز با نمایش آثاری از ٨ کشور این قاره شامل یونان، بلغارستان، آلمان، لهستان، اتریش، دانمارک، هلند و اتریش با همکاری DMC و گروه هنری آریانا از ۲۹ آبان‌ تا ۲ آذر از ساعت ۱۸ در سینما ناجی شهر تبریز در حال برگزاری است.
گفتنی است در سی‌ام آ‌بان و دومین روز این برنامه فیلم‌های "ریاضت" از یونان،‌ "هالک قرمز" از یونان، "بازگشت" از یونان،‌"ماسایی"  از یونان،‌"چلسی" از یونان و "قین " از هلند اکران می‌شود.

‌روز چهارشنبه اول آذرماه نیز فیلم‌های "ساعت گربه وحشی" از دانمارک و "گرد آورنده" از لهستان و دوم آذرماه نیز فیلم بلند "چهار پادشاه" از آلمان و فیلم‌های کوتاه "ادامه دادن" از اتریش، "شب بخیر" از اتریش، "درس‌های رانندگی" از یونان، "مارچ" از یونان، "انجیر" از یونان"، "دانه" از یونان، "عبور" از یونان و "اویوا" از یونان اکران می‌شوند.

دهم آذر آخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره شعر ارسباران
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر از انتشار فراخوان دومین جشنواره شعر ارسباران خبر داد و گفت: آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره دهم آذر ماه است و مراسم اختتامیه ٢٣ آذرماه ١٣٩٦ برگزار خواهد شد.

وی گفت: معاونت فرهنگی اجتماعی ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان اهر با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر و کانون بسیج هنرمندان این شهرستان دومین جشنواره شعر ارسباران را با حضور شاعران استان آذربایجان شرقی به مرکزیت شهرستان اهر برگزار خواهد کرد.

وی افزود: دومین جشنواره شعر استانی در ۳ بخش آئینی، مذهبی و دفاع مقدس، ویژه و آزاد با موضوعات مختلف برگزار خواهد شد که در موضوعات بخش آئینی، مذهبی و دفاع مقدس ، انتظار و مهدویت، ایثار و شهادت و مدافعان حرم، جنگ نرم و استکبار ستیزی و انقلاب اسلامی و انقلابی گری خواهد بود و موضوعات بخش ویژه نیز شهدای منطقه ارسباران، ارسباران منطقه شجاعت است و زیبائیهای منطقه ارسباران اعلام شده است.

زارعی به شرایط و ضوابط جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: آثار ارائه شده باید منطبق با موضوعات جشنواره در قالب فایل word یا pdf وخط Zar با سایز۱۴باشد و هر شاعر می تواند حداکثر ۳ اثر عرضه کند که ارائه آثار به دو زبان آذری و فارسی می باشد و نباید این آثار در دیگر فراخوان ها شرکت داده شده باشد و یا در مجموعه ای به چاپ رسیده باشد.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر با تاکید بر ارسال آثار از طریق پست الکترونیک، گفت: ارسال آثار به دبیرخانه موجب امتنان خواهد بود و شرکت کنندگان می توانند آثار خود را به نشانی الکترونیکی M.arasbaran@chmail.ir ارسال نمایند، حضور افراد برگزیده در مراسم اختتامیه بسیار مهم بوده و عدم حضور به منزله انصراف از جشنواره خواهد بود./935/پ204/ب1

ارسال نظرات