۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۵۳۹۳۹۲
آیت الله قرهی:

خوف ممدوح انسان را از معصیت باز می‌دارد

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) با بیان اینکه خوف ممدوح انسان را از گناه باز می‌دارد، گفت: خوف از گناه به سبب ترس از دور شدن انسان از خداوند و اولیای الهی است.
قرهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله قرهی تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج)، امروز در مسجد امام مهدی(ع) گفت: بر اساس عقل سلیم که همان عقل الهی است، به کارگیری قوه غضب در راه خداوند شجاعت نام دارد و در مقابل آن خوف حقیقی از غضب الهی است.

وی افزود: عقل سلیم با الهام از روایات دو مفهوم خوف و جبن که هر دو در زبان فارسی به ترس معنا می‌شوند را دو امر متفاوت از هم می‌داند.

آیت الله قرهی با بیان اینکه در روایات شریفه خوف به دو قسم مذموم و ممدوح تقسیم می‌شود، ابراز کرد: خوف ممدوح حالت رنج و ناراحتی است که در صورت احتمال وقوع ناملایمات به انسان دست می‌دهد اما خوف مذموم به بی‌جنبشی و عدم تحرک نفس اطلاق می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) ادامه داد: برای مثال کسی که از سوار شدن در هواپیما ترس دارد دچار جبن شده، در مقابل اگر انسان برای رفع ترس خود حرکتی انجام دهد از حالت جبن به حالت خوف منتقل می‌شود، به بیان دیگر کسی که در مشکلات صورت مسأله را پاک می‌کند دچار ترس مذموم یا همان جبن شده و کسی که در مشکلات به دنبال حل مسئله است ترس ممدوح یا خوف در او به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه خوف از خداوند به معنای این است که انسان از دوری از خداوند ترس داشته باشد و بترسد از این که گناهانش او را از رحمت بی‌منتهای خداوند دور و مستحق عذاب الهی کند، اظهار داشت: انسانی که به خداوند متعال معرفت پیدا کرده می‌داند بهشت نه فقط از جهت نعمات، چشمه‌ها و باغ‌هایش محبوب و مقصود است بلکه بهشت را به عنوان جایگاه خوبان عالم می‌شناسد و شوق هم‌نشینی با بندگان صالح خداوند او را مشتاق بهشت می‌کند.

آیت الله قرهی درخصوص اینکه بهشت در نزد عقلای عالم از جهت هم‌جواری و هم‌نشینی با اولیای الهی خواستنی و شوق‌آور است، گفت: خداوند متعال در این باره در قرآن کریم می‌فرماید: «ای روح آرام‌یافته به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است پس در سلک بندگانم درآی و در بهشتم داخل شو».

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج)  ادامه داد: بنابراین ارتکاب گناه از آن جهت خوف دارد که عامل می‌شود انسان از خداوند متعال و بندگان صالح او فاصله بگیرد، گناه روح انسان را آلوده و کثیف می‌کند و روحی که آلوده و کثیف است نمی‌تواند در مجلس اولیای الهی حاضر شود./807/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات