۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۵۳۹۳۹۶
مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف کشور:

ثبت رسمی موقوفات ضامن دفاع از آنها است

مدیر کل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف کشور گفت: درخواست ما از واقفان این است که رونوشتی از اموال وقف شده خود را در اختیار اداره اوقاف قرار دهند تا پس از آن اداره اوقاف بتواند به طور رسمی از آن موقوفه دفاع کند؛ زیرا طی کردن فرآیند قانونی و ثبتی برای موقوفه امری مهم و ضروری است.
همایش یاوران وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، ولی عادلی، مدیر کل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف کشور، پیش از ظهر امروز در همایش یاوران وقف که از طرف اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد گفت: با توجه به تعریف وقف در فقه اسلامی در عمل وقف اصل مال حفظ شده و درآمد حاصل از آن به طور ماندگار در راستای نیات واقف صرف می‌شود و همین امر باعث شده که وقف ویژگی خاصی نسبت به سایر امور خیر داشته باشد، چرا که اگر نیت وقف صورت نگیرد ممکن است آن کار خیر در طول زمان دست خوش تغییر شود.

وی سپس با اشاره به احیای وقف اظهار داشت: در راستای احیای وقف در سال‌های اخیر معاونت بهره برداری موقوفات و بنیاد توسعه و عمران، موقوفات مستعد بازسازی را شناسایی و آن را احیا می‌کنند. 

حجت الاسلام عادلی ابراز داشت: در سال‌های اخیر در بحث وقف جدید نیز رشد قابل توجهی وجود داشته و موقوفات خوبی صورت گرفته است، به صورتی که وقف‌های پس از انقلاب با موقوفات پیش از آن برابری می‌کند.

وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه پس از انقلاب دیگر اموال و زمین‌های همچون یک روستا در مالکیت یک فرد قرار ندارد ممکن است از نظر کمیت وقف کاهش داشته باشیم اما تعداد آثار وقف شده بسیار بیشتر از پیش از انقلاب است که این امر نشانگر توجه مردم به این مقوله است.

مدیر کل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف کشور با بیان لزوم اجرای نیت واقف خاطر نشان کرد: اجرای امینانه نیت واقف از جمله وظایف اداره اوقاف است و چیزی به این عنوان که فعالیتی خارج از نیت واقف انجام شود وجود ندارد.

وی سپس با تاکید بر لزوم ثبت امور وقف شده ابراز داشت:  در حال حاضر اوقاف سازمانی نیست که به صورت سنتی اداره شود بلکه تمام اطلاعات وقفی در سیستم ثبت شده و رصد می‌شود، بنابراین درخواست ما از واقفان این است که رونوشتی از اموال وقف شده خود را در اختیار اداره اوقاف قرار دهند تا پس از آن اداره اوقاف بتواند به طور رسمی از آن موقوفه دفاع کند، در واقع طی کردن فرآیند قانونی  و ثبتی برای موقوفه امری مهم و ضروری است.

حجت الاسلام عادلی در ادامه افزود: ممکن است در وقف واقفان حق و حقوق خاص خود را داشته باشند، که در آن بخش حق فروش و انتقال وجود دارد که البته این امر در نهایت باعث درآمد موقوفه خواهد شد، اما خود امر وقف شده به هیچ عنوان قابل نقل و انتقال نیست.

وی در پایان گفت: اسلام توجه ویژه‌ای به وقف دارد و وقف می‌تواند کمک بسیاری برای جامعه به همراه داشته باشد، در حال حاضر نیز از برکات وقف کمک به ایتام، بیماران و خاص دانش آموزان در سطح کشور صورت می‌گیرد، البته با توجه به اینکه اعلام عمومی فعالیت‌های وقف ازدیاد ارباب رجوع و بیش از توان بودن مراجعات را در پی دارد در بسیاری از موارد اعلام عمومی درباره کمک‌ها و فعالیت‌ها صورت نمی‌گیرد./955/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات